به گزارش لنگرنیوز، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه از حصول «پیشرفت های واقعی» در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 خبر داد.

آقای «ارنست» با وجود این گفت که برخی موارد اختلافی بین دو طرف هنوز حل نشده اند.

تا امشب توافق نشود، توافق ژنو تمدید می شود

وی افزود: همه طرفین مذاکره توافق دارند که در صورت عدم رسیدن به توافق تا آخر امشب، برنامه اقدام مشترک برای کمک به ادامه مذاکرات تمدید شود. ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک که به توافق ژنو شهرت یافته، برخی «کاهش های موقت در تحریم های اعمال شده» را تجربه می کند.

در خصوص الزام آور بودن توافقنامه اظهارنظر نمی کنم

خبرنگاری پرسید که آیا این توافق احتمالی، برای دولت ایالات متحده الزام آور است؟

ارنست در پاسخ گفت: «در این خصوص اظهارنظر نمی کنم، می توانید این سوال را از وزارت خارجه بپرسید.»

گزینه ها هنوز روی میز است.

سخنگو به گزینه های پیش رو در صورت شکست مذاکرات هم پرداخت و گفت: «در صورت شکست گفت وگوها، همه گزینه ها روی میز رئیس جمهور (اوباما) خواهد بود.

سرنوشت تحریم های تسلیحاتی در هاله ای از ابهام

دو نفر از خبرنگاران مجموعاً 4 نوبت در خصوص امکان برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران در خلال مذاکرات هسته ای سوالاتی پرسیدند.

سخنگو بدون ارائه پاسخی صریح گفت: «در مذاکرات، کاسته شدن از تحریم های ایران در قبال بسته شدن راه های این کشور به سمت بمب اتمی مطرح است و این تحریم ها، بخاطر برنامه هسته ای ایران بر این کشور اعمال شده؛ برخی تحریم ها هم البته به جنبه نظامی این برنامه ارتباط دارد.»

مذاکره کنندگان استحقاق استراحت را دارند

تمدید یا توقف مذاکرات یکی از سوالات شایع این روزهاست. سخنگو در پاسخ به یکی از این سوال ها گفت: «از وجود برنامه ای برای اعلام تنفس در مذاکرات بی اطلاع ام ولی اگر چنین چیزی باشد، آنها (مذاکره کنندگان) مطمئناً استحقاق آن را دارند.»

ایران در فهرست حامیان تروریسم باقی می ماند.

سخنگو در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال حذف نام ایران از فهرست حامیان دولتی تروریسم دراقدامی همانند حذف کوبا از این فهرست در خلال مذاکرات دوجانبه با آمریکا گفت: «ما در حال مذاکره بر سر تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران هستیم و صحبتی از فهرست دولت های حامی تروریسم نیست.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان