به گزارش لنگرنیوز ، سه سال پیش بود که خبر بیمه شدن همه مشترکین برق اعلام شد. در آن زمان اینگونه عنوان شد که هر مشترک با پرداخت مبلغ ناچیزی در مقابل خسارات لوازم برقی ناشی از شبکه برق بیمه می شود. اما این طرح با اطلاع رسانی مفیدی مطرح نشد. طرح مذکور که بین شرکت توانیر و یک شرکت بیمه منعقد شده است بند دیگری دارد که به موجب ان در قبال دریافت مبلغ ۵۰ تومان از هر مشترک شهرنشین و ۲۵ تومان از روستاییان، شرکت بیمه متعهد می شود تا در بررسی های بدوی ۱۵۰ هزار تومان خسارت پرداخت کند.
با وجود این که بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه شده بابت بیمه را در قبوض خود مشاهده کرده اند ولی تقریبا هیچ اطلاع رسانی درستی درباره چگونگی استفاده مشترکان از این بیمه انجام نشده و سوالات بی شماری در این زمینه باقی مانده است. سوالاتی نظیر این که، بیمه دقیقا چه نوع خسارت هایی را پوشش می دهد؟ سقف پرداختی برای هر خسارت چقدر است؟ مراحل دریافت خسارت چگونه است؟ در صورت بروز اختلاف میان مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟ و ده ها سوال دیگر که همگی بی پاسخ مانده است. جالب انکه در این طرح امکان بررسی های بیشتر نیز وجود دارد و جدا از خسارات مالی، خسارات جانی هم پوشش داده می شود.
فراگیر شدن اطلاعات عموم مردم درخصوص مخاطرات ایجاد شده از نوسانات برقی و اتفاقات غیرمترقبه در سال های گذشته موجب شده تا اتفاقات این چنینی به مراتب کمتر در روند مصرف لوازم برقی در میان خانوار رخ دهد و به واقع اگر قرار بر اختیاری بودن این نوع بیمه در میان مشترکان گذاشته می شد، دایره به مراتب محدودتری از آن استقبال می کردند؛ حال آن که با اجباری کردن این طرح تنها هزینه ای غیرضرور به هزاران هزینه روزانه خانواده های ایرانی افزوده شد تا افزایش قیمت قبوض مهمان ناخوانده و بی سروصدایی را در جداول خود پذیرا باشد.
با وجودی که مردم اطلاع دقیقی از این بیمه ندارند اما به دلیل قیمت پائین ان توجه زیادی هم به ان نمی شود. اما در دو ماه گذشته و بعد از قطع برق در نقاط مختلف کشور و خرابی وسایل برقی یک بار دیگر وظایف و خدمات شرکت بیمه طرف قرارداد و همچنین شرکت توانیر مورد توجه قرار گرفت.
در چند روز گذشته و به دلیل تماس های چند مشترک که به دنبال جبران خسارت های خود به دلیل خرابی و نقص شبکه برق بودند و پس از مراجعه به آنها متوجه عدم عقد قرار داد شرکت توانیر با شرکت های بیمه با گذشت بیش از سه ماه از سال شده اند، قصد انجام مصاحبه با مسئولین شرکت توانیر را داشتیم.
farhangnews_134730-384812-1436867324
مسئولان روابط عمومی شرکت مذکور علاقه ای به انجام مصاحبه حضوری و تلفنی نداشتند و در نهایت راضی به فکس سوالات از طرف ما و جواب دادن شان بعد از بررسی های لازم شدند!
تا لحظه نگارش این مطلب و یک روز بعد از ارسال سوالات ما، هنوز جواب سولات ما را ارسال نکرده اند. البته به یک تماس ما پاسخ دادند و وعده ارسال فکس مورد نظر را دادند اما پیگیری های بعدی ما نتیجه ای نداشت تا بیش از قبل متوجه شویم که مسئولین این اداره دولتی علاقه ای به پاسخگویی به مردم خسارت دیده ندارند. اختلال در شبکه برق اتفاقی است که بعد از مدت ها و همزمان با شروع فصل تابستان و گرما که موجب استفاده بیشتر از وسایل خنک کننده برقی شده ، پیش امده است و نیاز مردم به استفاده از این بیمه در این مقطع از سال بیشتر می شود.
این در حالی است که این بیمه با این سطح مسئولیت که شاید با توضیح بیشتر از طرف مسئولین مورد توجه خیلی از مشترکین قرار نگیرد اما با توجه به اینکه یک شرکت دولتی بلاجبار مشترکین را بیمه کرده است گویا جایی برای اعتراض وجود ندارد! متاسفانه سرگردانی امروز مردم به دلیل اطلاع رسانی ضعیف است که موجب شده حال که دچار خسارت شده اند، ندانند که چگونه حق شان را بگیرند و اصلا هزینه بیمه ای که پرداختند ایا در زمان حادثه بکارشان می اید یا فقط هزینه اضافه ای از انها گرفته اند؟
مورد مذکور شاید میزان نزدیکی برخی مسئولین با مردم را به خوبی نشان دهد. از شرکت بیمه ای که سالانه بیش از هشت میلیارد تومان از مشترکین به عنوان حق بیمه دریافت می کند (مربوط به اوایل سال 93) اما در زمان بروز خسارت به دلیل نقص شبکه برق، حاضر به تامین خسارت و جبران ضرر وارده نیست.
البته شرکت توانیر و دست اندر کاران رسانه ای این شرکت نیز گویا لازم به توضیح پیرامون این مسئله نمی بینند و از پاسخ به سوالات ما سر باز زدند. انتظار از یک شرکت دولتی مانند توانیر این است که در زمان بستن قرادادهای این چنینی با رعایت تمام جوانب ، قرارداد محکم و الزام آوری با شرکت های طرف قرارداد ببندد که مطمئنا خدمات جانبی موثر حق همه مردم است. پایگاه 598 از پاسخگویی مسئولین شرکت توانیر و شرکت بیمه طرف قرارداد استقبال می کند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان