به گزارش لنگرنیوز ، بی شک یکی از مهمترین مشکلاتی که ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان رشتی دارد، معضل آلودگی روزافزون دو شاهرک حیاتی این شهر یعنی رودخانه های زرجوب و گوهررود می باشد و در این میان همواره انگشت اتهام به برخی سازمان های از جمله آب و فاضلاب شهری گیلان دراز است.

در سفر اخیر هیات دولت به گیلان 100 میلیارد برای پاکسازی این دو رودخانه به تصویب رسید تا کورسوی امیدی در دل شهروندان رشتی برای تحقق رویای پاکسازی این دو رودخانه روشن بماند هر چند بسیاری از منتقدان به دلایلی که ریشه در گذشته دارد، باز هم نسبت به تحقق این بودجه و البته استفاده از آن در بخش موردنظر چندان خوشبین نیستند.

تعجب برانگیز اما خبری بود که دیروز برخی از پایگاه های خبری به انتشار آن پرداختند. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با ارائه لایحه به اعضای شورای شهر رشت خواستار افزایش آب بهای مصرفی مشترکان رشتی شد.

جالب آن که لطفی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان دلیل این افزایش آب بها را تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز پروژه احیای رودخانه های شهر رشت، ساماندهی شیرابه های سراوان و…. دانسته و گفته است که هدف فقط افزایش قیمت آب بها نیست بلکه هزینه امتیاز نیز باید افزایش پیدا کند!!

لطفی در قسمت دیگر از اظهارات خود با بیان اینکه با این اقدام ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز برای پروژه های اعلام شده تامین می شود، گفت که قصد داریم با بهره گیری از اعتبارات دولتی و کمک های مردمی در یک پرسه زمانی ۳۰ تا ۴۰ ماهه رودخانه های شهر رشت را دوباره احیا کنیم.

در خصوص اظهارات لطفی باید گفت بی شک کمک های مردمی باید جنبه داوطلبانه داشته و نمی توان به اجبار و از طریق افزایش قیمت قبوض و امتیاز انشعاب آب از مردم پول بیشتری گرفت و آن را به حساب کمک های مردمی گذاشت!

نکته دیگر اما در اظهارات شیرزاد در جلسه بررسی این لایحه نهفته است. شیرزاد در مخالفت با لایحه آبفای گیلان می گوید: "سال گذشته نیز لایحه ای به این منظور مطرح شد و اعضای شورا با آن موافقت کردند اما تا کنون تغییر و تحول خاصی در روند پروژه ساماندهی رودخانه ها مشاهده نشده است!"

سوال اساسی در این میان اینست که حالا که در سفر اخیر هیات دولت به گیلان 100 میلیارد برای پاکسازی این دو رودخانه به تصویب رسیده است و چندی پیش نیز استاندار گیلان خبر از تحقق تقریبا نیمی از بودجه مصوبات سفر ریاست جمهوری داده است، چرا باید باز هم بار مالی این طرح بر دوش مردم سنگینی کند؟! آیا نباید از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی که این روزها به واسطه نزدیکی انتخابات حسابی فعال شده اند، خواست تا در صورت نیاز نسبت به تحقق بودجه بیشتر در این خصوص به دولت متذکر شوند؟ چه تضمینی وجود دارد که شرکت آبفای گیلان مبالغی را که قرار است بر اساس تبصره ۳ و از طریق قبوض ماهیانه دریافت کند برای مشکل آلودگی های همین شهر هزینه کند و به فکر تکمیل پروژه های خود در دیگر شهرهای استان نباشد.

در پایان باید گفت بی تردید احیای دو رودخانه زرجوب و گوهررود آرزوی هر شهروند رشتی است اما بی شک متولی این امر مشخص است و قرار نیست مردمی که در یک قبض آب بها چند نوع پول دیگر را هم در همان قبض می پردازند، متحمل هزینه این پاکسازی هم شوند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان