به گزارش لنگرنیوز، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان که در بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان برگزار شد، یکی از دیدارهای به یادماندنی و استثنایی دانشجویی ایشان بود که رهبر معظم انقلاب در این دیدار طولانی، شدت اهمیت خود برای جوانان به عنوان عناصر اصلی شکل دهنده به آینده نظام جمهوری اسلامی و در میان آن ها دانشجویان به عنوان گروهی از برگزیدگان جوانان ایرانی را نشان دادند. در این دیدار مهم، رهبر معظم انقلاب محورهای بسیار فراوانی را مورد توجه و دقت نظر قرار دادند که از این میان، متن حاضر صرفاً به برخی از مهم ترین محورها خواهد پرداخت. تبیین تفصیلی همه آنچه معظم له در این دیدار صمیمانه دانشجویی بیان داشتند، در این مجال اندک نمی گنجد و شایسته است که مطالب متنوع این دیدار که هر یک نکته ای بسیار مهم و در جای خود درخور توجه است، در فرصت دیگری به صورت تفصیلی مورد توجه و تحلیل قرار گیرد. از میان همه نکات مهمی که معظم له بیان داشتند، نکات زیر به عنوان برخی از مهم ترین محورها قابل توجه است: 1. ممنوعیت محدودسازی و سخت گیری بر تشکل های انقلابی در دانشگاه ها؛ 2. دانشگاه جای کنسرت نیست؛ 3. کرسی های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه تشکیل بشود؛ 4. تکلیف مبارزه ی با استکبار پس از مذاکرات؛ 5. مسأله ی ازدواج جوان ها؛ 6. لزوم توجه به فرائض دانشجویی: ازجمله الف: آرمان خواهی (آرمان هایی مانند: ایجاد جامعه ی اسلامی و تمدّن اسلامی؛ آرمان اعتماد به نفس؛ مبارزه با نظام سلطه و استکبار؛ عدالت خواهی؛ سبک زندگی اسلامی؛ آزادی خواهی؛ رشد علمی و...) ب: آشنایی با واقعیت های کشور (ازجمله: تلاش عده ای برای مقابله با همه آرمان های انقلاب بعد از رحلت امام؛ حضور شگفت آور جمهوری اسلامی در این منطقه)؛ 7. پدیده ظاهرفریب «اسلام رحمانی»؛ 8. لزوم بهره بردن از حضور اساتید ارزشی و دوری از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند.

مشخص است که آنچه ذکر شده است همه محورهای بیانات معظم له نبوده است و از این رو شایسته است که همه مخاطبان، لااقل یکبار به نحو تفصیلی، مجموعه مطالب این دیدار به یاد ماندنی را مطالعه کنند.

 جایگاه مهم جوانان و دانشجویان در منظومه فکر انقلابی رهبری
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان که در بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان برگزار شد، یکی از دیدارهای به یادماندنی و استثنایی دانشجویی ایشان بود که رهبر معظم انقلاب در این دیدار طولانی، شدت اهمیت خود برای جوانان به عنوان عناصر اصلی شکل دهنده به آینده نظام جمهوری اسلامی و در میان آن ها دانشجویان به عنوان گروهی از برگزیدگان جوانان ایرانی را نشان دادند. توجه به میزان وقتی که ایشان در این دیدار صرف کردند و مباحثی که در این دیدار بیان نمودند، کاملاً مشخص است که رهبری نگاهی ویژه به جوانان و به خصوص دانشجویان دارند و برای آن ها در ساختن آینده این کشور نقشی اساسی قائل هستند.
در این دیدار مهم، رهبر معظم انقلاب محورهای بسیار فراوانی را مورد توجه و دقت نظر قرار دادند که از این میان، متن حاضر صرفاً به برخی از مهم ترین محورها خواهد پرداخت.
1.  ممنوعیت محدودسازی و سخت گیری بر تشکل های انقلابی در دانشگاه ها
مسئله محدود کردن برخی از تشکل های دانشجویی به خصوص تشکل های انقلابی از سوی برخی از دست اندرکاران دانشگاه ها امری بود که در ماه های گذشته در محافل دانشگاهی مطرح شده بود. از بیانات معظم له مشخص بود که ایشان از این مسئله ناراحت کننده مطلع شده بودند و قصد واکنش نسبت به آن را داشتند و از این رو وقتی که دانشجویی در حضور ایشان از این رفتار برخی از مسئولان گلایه کرد، ایشان فرصت را مغتنم شمرده و تذکری صریح و روشن در این باره بیان داشتند که: «یک مطلب دیگری که گفته شد، سخت گیری بر تشکّل های انقلابی است؛ که این را چند نفر از این جوانهای عزیز اینجا مطرح کردند، به من هم گزارش شده. من همین جا به مسؤولین محترمی که تشریف دارند - وزرای محترم- (علوم و آموزش پزشکی) می گویم که به هیچ وجه نگذارید افرادی که کلیدهای کار دستشان است، بر تشکّل های انقلابی و تشکّل های اسلامی سخت گیری کنند. مطلقاً اجازه ی این کار داده نشود و فضا را تنگ نکنند؛ اجازه بدهید تشکّل های دانشجویی، تشکل های انقلابی و اسلامی - به خصوص روی تشکّل های انقلابی من تکیه دارم- دست وبالشان باز باشد، امکانات داشته باشند، محدودشان نکنند.»
2.  دانشگاه جای کنسرت نیست
مسئله دیگری که رهبری معظم در این سخنرانی به صراحت و به تفصیل نسبت به آن واکنش نشان دادند، مسئله افسرده پنداری دانشجویان ایرانی و بعد کنسرت درمانی کردن آنان است. ایشان هم این فکر که دانشجویان ایرانی را افسرده می پندارند خطا و هم این راه را که برای جذابیت و یا رفع مشکلات به کنسرت و اقدامات فسادانگیز و اردوهای مختلط و... متمسک شوند را بسیار خطا خواندند و بیان داشتند: «جوان ایرانی خوشبختانه جوان پرانگیزه و پرشوری است؛ درست نقطه ی مقابل آن چیزی است که بعضی از مراکز مغرض آماری و غالباً با منشأ خارجی یا اساساً خارجی اعلام می کنند. آن ها می گویند جوان ایرانی افسرده است؛ یک طبقه بندی هم می کنند و می گویند جوان ایرانی در فلان درجه ی از افسردگی - یک درجه ی خیلی بالایی- قرار دارد. این یک دروغ محض و خباثت آمیزی است که دارد امروز انجام می گیرد و بهانه ی یک سلسله کارهای خلاف دیگر است؛ جوان ایرانی افسرده است، پس بایستی برایش محیط نشاط درست کنیم؛ چه جوری؟ با کنسرت موسیقی، با جلسات و اردوهای مختلط جنسی و آزادی هایی از این قبیل؛ این دنباله ی آن حرف است. نخیر، به عکس، جوان ایرانی امروز جزو با نشاط ترین و فعّال ترین و سرزنده ترین جوان ها است... مسأله ی کنسرت ها در دانشگاه که دانشجوی عزیزی مطرح کردند که دانشگاه جای کنسرت نیست. راست است؛ این را من هم یادداشت کرده ام و جزو یادداشت های من، همین مطلب هست. این که ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط ترین کارها است. برای تحرّک دانشجویی و تلاش دانشجویی و نشاط دانشجویی، راه های دیگری وجود دارد؛ آن ها را به گناه نباید کشاند، آن ها را به سمت شکستن پرده های تقوا - که خوشبختانه جوان متدیّن امروزی بر حفظ آن اصرار دارد- نباید کشاند؛ آن ها را به سمت بهشت باید برد، نه به سمت دوزخ.»

3.  کرسی های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه تشکیل بشود
سومین تذکر رهبری که باید به آن توجه نمود، مطالبه مجدد مسئله کرسی های آزاداندیشی بود که بدون اغراق باید گفت تا کنون ده ها بار از سوی ایشان بیان شده است و با وجود مطالبه مکرر ایشان و با وجود این که بسیاری از اهالی دانشگاه نیز می دانند که این امر تا چه حد برای دانشگاه های ما ضروری و لازم است، باز هم در برنامه ریزی و تلاش برای اجرای آن سستی و کوتاهی می شود.
4.  تکلیف مبارزه ی با استکبار پس از مذاکرات
مسئله مهم دیگری که باید به آن به صورت مجزا پرداخته شود، مسئله مبارزه با استکبار و تداوم آن است. برخی تصور می کنند که دوران مبارزه با استکبار در جمهوری اسلامی دورانی است که به سرخواهد آمد، حال آن که استکبارستیزی از معارف اصیل و قرآنی انقلاب اسلامی و جزو هویت آن است و بدون استکبارستیزی، انقلاب اسلامی ای در کار نخواهد بود. این تذکر مهم را رهبر معظم انقلاب چنین بیان داشتند که: «مگر مبارزه ی با استکبار، تعطیل پذیر است؟ مبارزه ی با استکبار، مبارزه ی با نظام سلطه تعطیل پذیر نیست. این هم جزو همین حرف هایی است که اتّفاقاً امروز من یادداشت کرده ام که به شما بگویم. این جزو کارهای ما است، جزو کارهای اساسی است، جزو مبانی انقلاب است. یعنی اگر مبارزه ی با استکبار نباشد، ما اصلاً تابع قرآن نیستیم. مبارزه ی با استکبار که تمام نمی شود. در مورد مصادیق استکبار، آمریکا اتمّ مصادیق استکبار است.»
این بیان صریح و روشن و ذکر منطق قرآنی نه تنها برای دانشجویان بلکه برای همه مسئولان کشور باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
5.  مسأله ی ازدواج جوان ها
لزوم ساده گیری و تلاش برای حل مشکلات ازدواج جوانان، نکته دیگری بود که رهبر معظم انقلاب در آن خانواده ها را مورد خطاب قرار دادند و خاطرنشان کردند که علی رغم برخی مشکلات و سختی ها، باید کوشش شود که امر ازدواج جوانان تسهیل شود.
6.  لزوم توجه به فرائض دانشجویی
بخشی مهم و تفصیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب، مسئله فرایض دانشجویی بود که در تیتر این بند تلاش شده است که محتوای این بخش به طور خلاصه بیان شود. رهبر معظم انقلاب در این محور از سخنان خود، دانشجویان را به آرمان خواهی و پرهیز از محافظه کاری دعوت کردند و برای روشن شدن بحث، مصادیقی از آرمان خواهی را به صورت تفصیلی بیان نموده و هر کدام را توضیح مختصری دادند. آرمان هایی مانند ایجاد جامعه ی اسلامی و تمدّن اسلامی؛ آرمان اعتماد به نفس؛ مبارزه با نظام سلطه و استکبار؛ عدالت خواهی؛ سبک زندگی اسلامی؛ آزادی خواهی و رشد علمی، تنها بخشی از آرمان های مورد نظر رهبری بودند و ایشان دانشجویان را به تفکر برای شناخت سایر آرمان ها و مطالعه در متون اسلامی در این باره سوق دادند و خاطرنشان ساختند: «شما ممکن است در فلان تشکیلات، تصمیم گیر نباشید امّا می توانید تصمیم ساز باشید. پس آرمان ها را دنبال کنیم. من چند مصداق از مصادیق آرمان ها را عرض کردم لکن فقط این ها نیست؛ بگردید در مجموعه ی بیانات امام، در مجموعه ی معارف انقلاب اسلامی، در مطالعه ی دقیق قرآن و نهج البلاغه، آرمان ها را فهرست کنید، طبقه بندی کنید، دسته بندی کنید، روی این ها کار کنید و بر آرمان ها ایستادگی کنید... اگر تشکّل های دانشجویی و جریان دانشجویی بخواهند یک چنین تأثیرگذاری ای را به دست بیاورند، الزاماتی دارد؛ این الزامات را باید رعایت کنند. یکی از این الزامات عبارت است از کار بر روی مفاهیم اسلامی، یعنی عمقی روی مسائل کار کردن؛ سطحی نگری ضرر می زند.»
علاوه بر این، ایشان دانشجویان را به جذاب کردن فعالیت های تشکل های خود توصیه کردند و در این باره به تفصیل با ذکر راه کارهایی خاطرنشان کردند که باید با ایجاد جذابیت، تلاش کرد که بدنه دانشجویی را به سمت این تشکل های اسلامی و انقلابی سوق داد.
دو نکته مهم دیگر که رهبر معظم انقلاب در همین باره متذکر شدند، لزوم آشنایی دانشجویان با واقعیت های کشور است که از میان واقعیت های مهم کنونی کشور، ایشان دو مسئله را مورد بحث و تبیین قرار دادند که عبارتند از الف: تلاش عده ای برای مقابله با همه آرمان های انقلاب بعد از رحلت امام که به تعبیر ایشان از واقعیت های مهم و قابل توجه است: «یکی از چیزهایی که برای تشکّل ها به نظر من خیلی لازم است و خوب است، فهم وضع کنونی کشور است. وضع کشور، منظور فقط وضع داخلی و مشکلات موجود و همین مطالبی که گفتند - مسائل مربوط به روستاها، عدالت خواهی، اقتصاد مقاومتی، مشکلاتی که هست، مشکلات مدیریّتی، مدیریّت جهادی و مانند این ها- نیست؛ این ها البتّه جزئی از واقعیّتها است. چند واقعیّت مهم دیگر وجود دارد: یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعه ی مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را به کلّ بشویند، بگذارند کنار. بعضی شان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند... هم در داخل کار کردند، هم در خارج کار کردند، هم از عنصر فکری استفاده کردند، هم از عنصر علمی استفاده کردند، هم از عنصر هنری استفاده کردند، هم از عنصر سیاسی استفاده کردند، برای این که آرمان ها را در کشور از بین ببرند، یعنی نسل جدید، آرمان ها را به کلّ فراموش کند.»
ب: حضور شگفت آور جمهوری اسلامی در منطقه که ایشان در تبیین آن بیان داشتند: «یکی از واقعیّتهای کشور، حضور شگفت آور جمهوری اسلامی در این منطقه است؛ نه حضور مادّی و جسمانی و حضور فیزیکی، بلکه حضور معنوی... این یک واقعیّتی است؛ یکی از واقعیّتها این است: نفوذ گسترده ی جمهوری اسلامی... از لجِ این نفوذ، صد روز است دارند یمن را می کوبند؛ چون می گویند شما در یمن نفوذ دارید. خب ما در یمن چه کار کردیم؟ اسلحه بردیم یمن؟ لشکرکشی کردیم به یمن؟ آن ها از کشورهای دیگر مزدور انتخاب می کنند، دلار نفتی بهشان می دهند، لباس ارتشیِ سعودی را بهشان می پوشانند، می آورند می دهند دمِ چَکِ انصارالله! آن ها دارند دخالت می کنند، ما چه دخالتی در (یمن داریم.)»
بی توجهی به چنین واقعیت هایی می تواند باعث اشتباه در تحلیل و درک نادرست صحنه واقعیت های کشور گردد و در مجموع ایجاد نوعی خطای محاسباتی نماید که یکی از خطرناک ترین اشتباهات برای هر فعال یا تحلیل گر سیاسی و اجتماعی است.
7.  پدیده ظاهرفریب «اسلام رحمانی»
مسئله دیگری که رهبر معظم انقلاب به تفصیل از آن سخن گفتند، شعار ظاهرفریب اسلام رحمانی است که عده ای در پوشش آن، آرمان ها و ارزش های لیبرالی را ترویج می کنند. این مطلب نیز البته باید به صورت مفصل در جای خود تبیین شود اما شایسته است مختصری از بیان رهبر معظم انقلاب در این باره را بازخوانی کنیم که خاطرنشان کردند: «گاهی یک شعارهایی داده می شود، شعارهای به ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ ازجمله ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می شنود در نوشته ها و در گفته ها، «اسلام رحمانی» (است) خب، کلمه ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه... همین طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه کننده. بعضی ها که در حرف ها و نوشتجات و اظهارات، این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار می برند، انسان مشاهده می کند و خوب احساس می کند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژه ای است برای معارف نشئت گرفته ی از لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته می شود. البتّه تعبیر لیبرالیسم و عنوان لیبرالیسم برای تمدّن غربی و فرهنگ غربی و ایدئولوژی غربی هم تعبیر غلطی است؛ چون واقعاً آن ها نه لیبرالند، نه اعتقاد به لیبرالیسم به معنای واقعی کلمه دارند؛ ولی خب حالا یک اصطلاحی است لیبرالیسم. اگر اسلام رحمانی اشاره ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقاً. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم - یعنی زیربنای فکری اومانیستی که نفی معنویّت و خدا و مانند این ها است- سرچشمه می گیرد... نه، این اسلام نیست. این جور معارفِ من درآوردیِ خودساخته را من توصیه نمی کنم.»
8.  لزوم بهره بردن از حضور اساتید ارزشی و دوری از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند
آخرین محوری که در این مطلب مختصر بر آن تأکید می‏کنیم، توصیه رهبر معظم انقلاب به تشکل‏های دانشجویی برای‏ بهره بردن از اساتید ارزشی است. ایشان علاوه بر این توصیه، خاطرنشان ساختند که از کسانی‏که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، دوری شود و تشکل‏های دانشجویی خود را به این افراد متصل نسازند: «یکی از چیزهای‏ دیگر، حضور اساتید ارزشی است. از این اساتید ارزشی استفاده کنید... اکثراً اساتید ارزشی، اساتید مؤمن؛ هم در وزارت علوم، هم در وزارت آموزش پزشکی همین‏جور است، عناصر بسیار خوبی هستند؛ از این‏ها استفاده کنید در تشکّلها؛ از این‏ها بخواهید بیایند وقت بگذارند؛ (حتّی) از خارج از دانشگاه... البتّه این جنبه‏ی اثباتی قضیّه است، جنبه‏ی سلبی هم این است که از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ مطلقاً استفاده نکنید. بعضی‏ها هستند که نشان دادند و ثابت کردند که عناصر نامطمئنّی‏اند... بی‏اعتمادی خودشان را برای‏ نظام ثابت کردند، برای کشور ثابت کردند، برای جمهوری اسلامی ثابت کردند؛ هم برای اسلامیّتش، هم برای‏ جمهوریّتش. همین‏هایی که سال 88 آن بازی را راه انداختند، خب این‏ها با جمهوریّت نظام جمهوری اسلامی ‏مخالفت کردند، بدون هیچ منطقی، بدون هیچ حرف قابل قبول و پسندیده‏ی در مقابل آدمهای با انصاف. این‏ها نامطمئنند؛ من استفاده ‏ی از این‏ها را مطلقاً توصیه نمی‏کنم، به‏ هیچ‏وجه؛ نه به شماها و نه به هیچ دانشجویی و نه به هیچ دانشگاهی توصیه نمی‏کنم.»
روشن است که آنچه در این مختصر بیان شد، شامل همه توصیه‏های مهم رهبر معظم انقلاب به دانشجویان و تشکل‏های دانشجویی نیست. از این‏رو شایسته است که مخاطبان گرامی، متن کامل بیانات معظم له در این دیدار پرشور و به ‏یاد‏ماندنی را مطالعه نمایند و مسؤولان محترم دانشگاه‏ها نیز به تذکرات مختلفی که رهبر معظم در میان مباحث خطاب به آن‏ها داشتند توجه نمایند.


 
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان