شهید بهشتی خطاب به قرائتی : این خطر هست که دست از تخته سیاه و بچه ها برداری، من آمده ام بگویم هرچه خرج تو می شود می دهم، تو دست از تخته سیاه برندار.

به گزارش لنگرنیوز ، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در برنامه درس هایی از قرآن :سال ها قبل از انقلاب، یک روز دکتر بهشتی به من زنگ زد؛ که می خواهم به خانه شما بیایم و یک حرف خصوصی دارم.
 آمد و گفت: من کلاس های شما را دیدم، در معلمی تو موفق هستی، ولی این خطر هست که دست از تخته سیاه و بچه ها برداری، من آمده ام بگویم هرچه خرج تو می شود می دهم، تو دست از تخته سیاه برندار. پرسیدم: این چه پولی است؟ گفت: سهم امام است. گفتم: سهم امام را باید با احتیاط خرج کرد. من آن تقوا و احتیاط لازم را ممکن است نداشته باشم، ولی من به خاطر این غیرت و همت شما قول می دهم تا آخر عمر دست از معلمی برندارم. بحث امروز من بحث الگوهاست. بهترین راه تربیت این است که بگویید: مثل که باش. به معمار بگوییم: ما این ماکت را می خواهیم بسازی.
 
امام حسین(ع) یک برادر داشت، ابوالفضل (ع)، وفادار بود. یوسف ۱۰تا برادر داشت، بی وفا بودند. قرآن راجع به کمالات ابراهیم می گوید: «وَ إِبْراهیمَ الَّذی وَفَّی» (نجم/۳۷) ابراهیم وفادار بود.
الگوی تسلیم، اسماعیل است. ابراهیم به اسماعیل ده، سیزده ساله گفت: «إِنِّی أَری‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُک‏» (صافات/۱۰۲) گفت: «قالَ یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَر» (صافات/۱۰۲) هرچه امر خداست انجام بده.
الگوی ایثار، اهل بیت علیهم السلام: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعام‏» (انسان/۸) ۳روز فاطمه زهرا و امیرالمؤمنین روزه گرفتند. ۳شب رفتند افطار کنند در خانه را زدند، غذا به یتیم و مسکین دادند و خودشان با آب افطار کردند.
الگوی اخلاص، ابراهیم می گوید: «إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لله» (انعام/۱۶۲) می خواهم همه چیزم در راه خدا باشد. همه کارهایم رنگ خدا باشد.
 
الگوی عفت، زلیخا عاشق یوسف شد، همه درها را هم قفل کرد، یوسف پا به فرار گذاشت «هَیْتَ لَکَ قالَ مَعاذَ الله‏» (یوسف/۲۳) 
الگوی مبارزه با تطمیع، گاهی وقت ها یک هدیه ای می فرستند، که این را بگیر. شتر دیدی ندیدی! حضرت سلیمان به بلقیس نامه نوشت و او را به خدا دعوت کرد. او گفت: یک هدیه بفرستیم، حرف نزند. «إِنِّی مُرْسِلَةٌ إِلَیْهِمْ بِهَدِیَّة» (نمل/۳۵) سلیمان گفت: «بَلْ أَنتُم بهَِدِیَّتِکمُ‏ْ تَفْرَحُونَ» (نمل/۳۶) شما هستید که حق السکوت می گیرید و حرف نمی زنید.
یک شب امیرالمؤمنین دید یک نفر یک ظرف حلوا آورده است. فرمود: این ظرف حلوا را آورده تا فردا که در مملکت جنایت می کند من کاری با او نداشته باشم.
 
الگوی مبارزه با تهدید، ساحرها همین که معجزه موسی را دیدند که عصا را انداخت، اژدها شد، «وَ أُلْقِیَ السَّحَرَةُ ساجِدینَ» (اعراف/۱۲۰) به سجده افتادند. «قَالُواْ ءَامَنَّا» (اعراف/۱۲۱) گفتند: ما ایمان آوردیم. فرعون گفت: شما را تکه تکه می کنم. گفتند: بکن. ما وقتی حق را فهمیدیم، که از شهادت نمی ترسیم.
 
الگوی هجرت، اصحاب کهف! چند نفر جوانمرد در یک منطقه فاسدی بودند، گفتند: ما در این منطقه آب می شویم. از خیر شهر بگذریم. برویم در غار، در بیابان زندگی کنیم، بهتر است تا در شهر دینمان از بین برود.
الگوی حیا، دختر شعیب آمد به موسی گفت: پدرم گفته بیا خانه. ولی قرآن می گوید: «تَمْشی‏ عَلَی اسْتِحْیاء» (قصص/۲۵) خیلی سنگین راه می رفت. با حیا راه می رفت. کرشمه و جلوه گری نداشت.
 
منبع: همشهری آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان