به گزارش لنگرنیوز به نقل از ایسنا، چاف لنگرود مهمترین منطقه کشت هندوانه در گیلان است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هندوانه کشور به حساب می آید، وجود زمین های ماسه ای حاصلخیز، به هندوانه این منطقه کیفیت خاصی بخشیده است.



زمان کاشت تا برداشت هندوانه معمولا 90 روز است و کشاورزان در این مدت زحمات زیادی را متحمل می شوند و برای خرید بذر هندوانه، کاشت دانه ها، کود و... هزینه هایی پرداخت می کنند .



اما چند سالیست که در فصل برداشت هندوانه به محض اینکه هندوانه چاف و چمخاله به بازار می آید، شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت هندوانه در بازار هستیم مثلا تا قبل از زمان برداشت هندوانه در چاف و چمخاله قیمت هر کیلو هندوانه در بازار بالغ بر یک هزار و 500 تا دو هزار تومان بوده است اما به محض برداشت هندوانه این منطقه و ورود این هندوانه های باکیفیت به بازار، شاهد نزول قیمت آن تا مرز 400 تا 500 تومان هستیم .



احمد حیدری یکی از کشاورزان چاف و چمخاله که دارای سه هکتار باغ هندوانه است در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: امسال با توجه به بارش کم باران، از میزان برداشت هندوانه کاسته شده است .



وی ادامه داد: در هر هکتار زمین باید حداقل 30 تا 35 تن هندوانه برداشت شود، اما امسال با توجه به خشکسالی، میزان برداشت هندوانه در هر هکتار زمین نصف شده و حداکثر به 15 تن در هر هکتار رسیده است، همچنین هندوانه ها به دلیل کمبود آب ریزتر از گذشته هستند.



حیدری از کاهش شدید قیمت فروش هندوانه طی روزهای اخیر خبر داد و افزود: در بازار خرید و فروش هندوانه چاف و چمخاله، هندوانه درشت و درجه یک را از باغدار کیلویی 300 تا 400 تومان خریداری می کنند که این مبلغ با توجه به هزینه هایی که کشاورز برای تولید این محصول می پردازد به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و با این کاهش شدید قیمت، کشاورزان و باغداران بسیار متضرر می شوند .



وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی حمایت لازم را از کشاورزان بعمل نمی آورد، خاطرنشان کرد: در تامین کود مورد نیاز برای تولید هندوانه نیز حتی جهاد کشاورزی به باغداران کمک نکرد و باغداران مجبور شدند علاوه بر خرید بذر، کود را نیز به صورت آزاد خریداری کنند .



جعفر آرزم یکی از عاملان فروش هندوانه در بازار نیز به ایسنا گفت: بذر هندوانه در سال های اخیر از چین و ژاپن خریداری می شود و با توجه به اینکه کاشت هندوانه دیمی است و در سال های اخیر شاهد کاهش بارش باران هستیم از کیفیت هندوانه هایی که در چاف و چمخاله تولید می شود، کاسته شده، اما با این وجود به دلیل اینکه مزارع ما ماسه ای هستند، باز هم کیفیت هندوانه های تولیدی در این منطقه از سایر استان های کشور بهتر است .



وی با بیان اینکه راه برون رفت از معضل کاهش قیمت هندوانه، صادرات آن است، افزود: ما نمی توانیم کل هندوانه های تولیدی در گیلان را در این استان و شهرهای مجاور به فروش برسانیم، زیرا عرضه بیش از حد محصول سبب کاهش قیمت می شود و نیاز است این محصول به کشورهای مجاور نیز صادر شود .



در ادامه هادی زاده رئیس جهاد کشاورزی چاف و چمخاله نیز اظهار کرد: یک هزار و 200 هکتار باغ هندوانه در چاف و چمخاله وجود دارد که در هر هکتار 18 تا 20 تن هندوانه تولید می شود.



وی ادامه داد: در سال گذشته در هر هکتار زمین 24 تن هندوانه برداشت شده است که امسال به دلیل اینکه بارش باران نداشتیم، شاهد کاهش حداقل پنج تنی هندوانه در هر هکتار بوده ایم .
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان