به گزارش لنگرنیوز ، دکتر علی لاریجانی ظهر امروز - سه شنبه 6 مرداد-  در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان گفت: مسائل و مشکلات مختلف استان گیلان را می توان پیگیری و حل نمود. در مورد مسئله پیش آمده برای باغداران چای باید مبلغ بدهی های گذشته دولت پیگیری شده و مانده بدهی پرداخت شود. در مورد برنج نیز به گونه ای باید تعرفه واردات برنج تعیین شود که کشاورزان متضرر نشوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد سایت نفتی خزر ما معتقد هستیم که باید این پروژه هر چه سریعتر پیگیری شود البته در این حوزه نفتی مشکل حفر چاه به دلیل عمق زیاد دریای خزر وجود دارد که می توان با تأمین سرمایه گذاری آن را حل کرد. بهره برداری از سایت نفتی خزر می تواند در اقتصاد استان های شمالی کشور و تأمین منافع ایران بسیار حائز اهمیت باشد.

وی در مورد بحران پساب و فاضلاب در استان های شمالی کشور به ویژه استان گیلان گفت: تا جایی که می شود باید از بخش خصوصی بهره گرفت البته بخش نیمه خصوصی توانایی های ویژه ای برای تأمین سرمایه تصفیه خانه های فاضلاب دارا می باشد. پیشنهاد می شود که پروژه ای طراحی شود که با حضور سرمایه گذاران بخش نیمه خصوصی، وزارت نیرو متعهد شود که آب تصفیه شده را خریداری نموده و در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

دکتر لاریجانی گفت: در مورد آب های مرزی از وزارتخانه های ذیربط پیگیری هایی باید صورت گیرد و در مورد پروژه های مختلف استانی هم باید از بخش خصوصی و نیمه خصوصی بهره گرفت ما باید تا جایی که می توانیم از ظرفیت های موجود در استان گیلان بهره بگیریم.

وی در مورد آلودگی رودخانه های استان گیلان و بحث تالاب انزلی گفت: از طریق وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط  زیست مسائل مرتبط را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس مجلس گفت: در مسئله تقسیمات کشوری معتقدیم که وزارت کشور باید هر چه سریعتر اصلاحات لازم را عملیاتی کنند.

وی در رابطه با بحرانی شدن وضعیت زمین های کشاورزی و تبدیل آنها به ساختمان و ویلاسازی گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود که ویلاسازی تنها در کوهپایه ها انجام گیرد. شوراهای شهر و شهرداری ها نباید اجازه داشته باشند که به آسانی زمین های کشاورزی را تغییر کاربری دهند. قطع درختان موضوعی است که باید در مورد آن به شدت سختگیری صورت گیرد. زمین های خوب کشاورزی شمال کشور به هیچ عنوان نباید قربانی ویلاسازی شود.

دکتر لاریجانی گفت: برای حل بسیاری از مسائل معیشتی مردم استان های شمالی کشور باید بیش از گذشته اقتصاد کشاورزی فعال شده و خانه سازی ها محدود گردد. از مشکلاتی که غالب روستاهای  شمالی کشور با آن مواجه هستند رکود تولید و کمبود سرمایه است که باید فعال شود در این زمینه باید اقداماتی صورت گیرد تا اولا واحدهای صنعتی فعال بمانند و در موارد دیگر فعالیت های جدید اقتصادی با توجه به اهمیت محیط زیست استان گیلان شروع به فعالیت نمایند.

وی در مورد بی توجهی به بناهای تاریخی استان گیلان گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید بیش از گذشته به بناهای تاریخی در شمال کشور با توجه به اهمیت موضوع بیش از گذشته توجه نماید و بودجه های لازم را جهت ترمیم و نگهداری آنها اختصاص دهد.

گفتنی است که پیش از سخنان دکتر علی لاریجانی، تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان به بیان مشکلات و معضلات این استان پرداختند.

محمدحسین قربانی، رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در ابتدای این نشست ضمن تقدیر و تشکر از ریاست مجلس شورای اسلامی برای ترتیب دادن این دیدار گفت: مجمع نمایندگان استان گیلان از ابتدای مجلس نهم به شکلی همدل همراه مجلس شورای اسلامی بوده اند و تا امروز این رفاقت و صمیمیت پایدار بوده است؛ امیدواریم این رویه تا انتهای فعالیت مجلس نهم ادامه یابد.

وی در ادامه دعوت مجمع نمایندگان استان گیلان را از دکتر علی لاریجانی برای سفر به این استان مطرح نمود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس گفت: در سال 94 اولین سفر استانی هیأت دولت به استان گیلان صورت گرفت و مردم استقبال خوبی از دولت داشتند تا نشان دهند که شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت در حد شعار نیست. حال مردم انتظار دارند که قول های دولت از طریق مجلس پیگیری شود.

وی گفت: محوریت توسعه استان گیلان کشاورزی است که حول چند محور و شاخص می باشد ولی متأسفانه برخی مسائل باعث محدودیت شده اند. در زمینه چای در سال 93 کار بزرگی صورت گرفت که حقیقتا باعث شد باغات چای در شمال کشور احیا شود و در سال 94 نیز قول هایی داده شد که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

قربانی گفت: بحث قصه پر غصه برنج یکی از معضلات مردم استان های شمالی کشور به ویژه گیلان است. از سال 93 در دولت و مجلس در مورد بحث واردات برنج و تعرفه آن اقدامات خوبی تا کنون عملیاتی شده است. با توجه به آنکه قیمت برنج 30 درصد کاهش یافته و در مقابل هزینه تولید برنج 30 درصد افزایش یافته است بحث تعرفه 40 درصدی واردات برنج اقدام خوبی است که در سال 94 نیز ادامه یافته اما در این مقوله باید به جای استفاده از ارز دولتی از ارز آزاد استفاده شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در رابطه با معضل آلودگی تالاب انزلی گفت: متأسفانه بحث تالاب انزلی به یک معضل بزرگ استانی تبدیل شده است و اهمیت آن کمتر از دریاچه ارومیه نیست. مجمع نمایندگان استان گیلان به دلیل همراهی و همدلی تلاش کرده است تا در این مورد از جنجال و هیاهو پرهیز نماید.

وی در رابطه با بحث نفتی در دریای خزر گفت: در دولت آقای احمدی نژاد وعده استخراج نفت در دریای خزر و ایجاد اشتغال برای هزار نفر مطرح شد که این موضوع توقع زیادی در بین مردم ایجاد کرد. پیگیری این طرح مطالبه ای است که روی دوش نمایندگان استان گیلان احساس می شود و باید هر چه سریعتر به جهت اهمیت برای منافع ملی کشور دنبال شود.

قربانی گفت: استان گیلان حدود 300 کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد در طرح استان های مرزی 8 میلیارد تومان برای این استان ها بودجه اختصاص داده شده است که استان های شمالی کشور شامل گیلان، مازندران و گلستان از آن بهره ای نمی برند.

وی با انتقاد از وضعیت آلودگی محیط زیست استان گیلان گفت: تمام فاضلاب شهرهای شمالی کشور منتهی به دریا و مزارع کشاورزی می شود. میزان بالای آلودگی موجب نرخ بالای سرطان در میان مردم استان شده است.

بدهی دولت به چایکاران پرداخت شود

محمدمهدی رهبری املشی با تأکید بر اهمیت پرداخت بدهی های دولت به چایکاران گفت: اهمیت چایکاری به اندازه اهمیت کشت سایر محصولات مانند گندم می باشد. دولت می بایست 98 میلیارد تومان به چایکاران پرداخت می کرد اما از این رقم تا کنون تنها 42 میلیارد تومان پرداخت شده است.

نماینده مردم املش و رودسر در مجلس گفت: به چایکاران گفته شده بود که آنها زمین های خود را هرس کنند ولی تا کنون تنها قسمت کمی از این مبلغ پرداخت شده است اگر چه این اقدام تأمین اعتبار شده و بودجه آن در اختیار سازمان چای است.

لزوم حل بحران پسماند استان گیلان

ایرج ندیمی وضعیت پسماندها و فاضلاب در استان های شمالی کشور را بحرانی خواند و گفت: اکثر شهرهای شمالی ایران از فقدان تصفیه خانه فاضلاب رنج می برند و باید این موضوع هر چه سریعتر توسط دولت و وزارت نیرو پیگیری شود. استان های شمالی کشور به ویژه گیلان در بحث آب های مرزی هم دارای مشکل هستند که باید آن را هر چه سریعتر حل کرد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل گفت: پروژه های بیمارستانی متعددی در استان گیلان نیمه تمام مانده است که وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی باید هر چه سریعتر آنها را تأمین نماید. در بودجه سال آینده استان نیازمند آن هستیم که این پروژه ها تأمین اعتبار شوند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان