قرائتی: برای مادرت شوهر پیدا کن

۱۳۹۲/۰۲/۱۱ ۱۱:۳۸ چاپ کد خبر: 3182

 

 

 

شخصی مادر پیرش را به زیارت خانه ی خدا برد و در حین طواف که به سختی مادرش را بر دوش خود حمل می کرد، پیامبر اکرم(ص) را دید و به ایشان گفت: حال که مادرم را با این سختی به حج آوردم، حق فرزندی را به جا آورده ام؟ پیامبر به او فرمود که برای مادرت شوهر پیدا کن، زیرا که نیاز به همدم دارد و تو نمی توانی همیشه در کنار او بمانی

به گزارش لنگرنیوز در آستانه روز مادر همه در فکر این موضوع هستند که چه هدیه ای برای همسران و مادرانشان تهیه کنند و مادر و همسر خود را تکریم نمایند. در پاسخ آنها باید گفت که این تکریم نباید فقط به همین یک روز محدود شود. گفتن اینکه این روز، "روز مادر" است پسندیده است. ولی مهمتر از آن احترام، شاد کردن و محبت به مادر و همسر در تمامی ایام می باشد و برای ابراز آن  نباید به یک روز و یک هدیه بسنده نمود.

 

امام صادق علیه السلام می‏فرمایند: "کل من اشتد لنا حبا اشتد للنساء حبا (۱) ; هر کس بیشتر دوستدار ما (خاندان عصمت و طهارت) باشد، به زن‏ها (همسرش) نیز بیشتر دوستی می‏کند." در واقع ائمه ی اطهار از ما محبت مدام و علاقه به همسر را خواسته اند و به هر وسیله این موضوع را از ما طلب کرده اند و دوستی خود را در گرو محبت به عزیزان دانسته اند.

در مقام مادر نیز همین گونه است، مردی خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: پدر و مادر پیری دارم که به خاطر انس با من مایل نیستند به جهاد بروم، رسول خدا(ص) فرمود: پیش پدر و مادرت بمان، قسم به آنکه جانم در دست اوست انس یکروز آنان با تو از جهاد یکسال بهتر است.(۲) پیامبر اکرم (ص) با این سفارش، انس با مادران را طلب می کند و برای محبت مداوم به مادران، نه تنها آن را با جهاد مقایسه می کند، بلکه بسیار مهمتر از آن می داند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در برنامه ی سمت خدا نقل می کند که: "شخصی مادر پیرش را به زیارت خانه ی خدا برد و در حین طواف که به سختی مادرش را بر دوش خود حمل می کرد، پیامبر اکرم(ص) را دید و به ایشان گفت: حال  که مادرم را با این سختی به حج آوردم، حق فرزندی را به جا آورده ام؟ پیامبر به او فرمود که برای او شوهر پیدا کن، زیرا که نیاز به همدم دارد و تو نمی توانی در کنار او بمانی".

به این نتیجه می رسیم که هم صحبت بودن و محبت مداوم، از یک کادو و محبت یک روزه بهتر است. این بدان معنی نیست که دیگر روز مادر را گرامی نداریم و مادر و خود را تکریم نکنیم؛ باید این محبت مداوم باشد و همواره به آنها توجه کنیم و بیشتر به فکر روحیه آنها باشیم، که به گفته بسیاری از مادران؛ آنها جز احترام و محبت از فرزندان خود نمی خواهند.

۱- همان، ج ۱۰۳، ص ۲۲۷ .

۲- بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۵۲.

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان