اگر دستگاههای دولتی هر کدام وظیفه ی خود را به درستی انجام دهند و مجموعه برنامه هایی که ستاد اجرایی برای دستگاههای مسئول پیش بینی کرده خوب پیش رود تا ۵ سال دیگر اوضاع به حالت عادی برمی گردد

به گزارش لنگرنیوز حال دریاچه ارومیه چند صباحی است که رو به زوال رفته و وخیم گشته است. مدتی است که این وضعیت بد به علل مختلف تشدید شده و اکو سیستم این منطقه در خطر افتاده است. اعمالی از قبیل دو برابر شدن مناطق کشاورزی و باغی که از ۳۲۰ هزار هکتار به ۶۸۰ هزار هکتار رسیده است، ۷۲ سد کوچک و بزرگ بر سر راه آبهای ورودی دریاچه احداث شده است، بیش از ۳۰ هزار حلقه  چاه غیر مجاز و حدود ۲۰ هزار مجاز حفر شده است؛ سبب به خطر افتادن این اکو سیستم شده است.

اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرد: در پی ادامه بحران زیست محیطی حادث شده در اثر خشکسالی در دریاچه ارومیه و پدیدار شدن زمینهای خشک و همچنین اتصال جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه به سواحل دریاچه در غرب و جنوب دریاچه، تعداد زیادی از گوزنهای زرد ایرانی جزیره اشک به سواحل مزبور راه یافته است. خروج این گونه ی در خطر انقراض از جزیره تهدید دیگری از سوی شکارچیکان غیرمجاز در منطقه را برای گوزن های زرد ایرانی در پی دارد.

 

تصاویر ماهواره ای دریاچه ارومیه در نیمه آبان ماه ۱۳۹۱ نشان دهنده کاهش قابل توجه ارتفاع سطح آب در بخش های مرکزی دریاچه است. در تصاویر زیر سطح آب با دو سال قبل مقایسه شده است.

 

 

 

این وخامت به حدی رسیده است که از آن طرف دنیا شرکتی بلژیکی و متخصص در مهندسی انرژی طرحی سه ساله  برای احیای این اکو سیستم داده است. البته سلام گرگ بدون طمع نبوده و دل متخصصان بلژیکی برای محیط زیست ما نسوخته است.

 

آن طور که نماینده این شرکت گفته است، حاضر هستند ضمانت هم بدهند ولی شش ماه زمان برای مطالعه می خواهند و یک میلیون یورو پول!  طرحی که به گفته ی خودشان شش ماه مطالعه نیاز دارد، چگونه زمانش سه سال ارزیابی شده است؟!

 

مدیر کل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست در برنامه ی پیک بامدادی می گوید : اگر دستگاههای دولتی هر کدام وظیفه ی خود را به درستی انجام دهند و مجموعه برنامه هایی که ستاد اجرایی برای دستگاههای مسئول پیش بینی کرده خوب پیش رود تا ۵ سال دیگر اوضاع به حالت عادی برمی گردد.

 

این مجموعه وظایف اصلا مبهم نیستند و اگر اندکی دور اندیشی داشته باشیم و منافع بزرگ را فدای سود های کوچک نکنیم تحقق می یابد.

 

محمد درویش عضو هیئت مدیره ی موسسه ی تحقیقات جنگلی می گوید: برای احیای دریاچه ی ارومیه نیاز به متخصص خارجی نیست و هرآنچه باید انجام شود مشخص است هم کسی که باید انجام دهد، فقط همت قوی می طلبد. ما بارگذاری خلاف توان اکولیژیکی سرزمین در حوزه ی آبخیزی دریاچه ارومیه تحمیل کرده ایم، دسته کم ۶/۳ میلیارد متر مکعب آب اضافی برای این حوزه تعریف کرده ایم، در صورتی که چنین آبی در این حوزه وجود ندارد. آنچه که مهم است و راه حل اصلی می باشد ، این است که ما چگونه می توانیم برمبنای آموزه ی مدیریت به هم پیوسته منابع آب این مشکل را حل کنیم؟ در واقع اراده ی لازم برای حل این مشکل وجود ندارد.

 

حال این دو انتخاب برای مسئولین مربوط وجود دارد، مقادیری باغ و مزرعه را حفظ کنند و یا این سرمایه ی ملی و محیط زیستی را حفظ کنند. که اگر این دریاچه خشک شود، طوفان نمک باقیمانده دیگر باغ و کشاورزی نمی گذارد.

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان