به گزارش لنگرنیوز، حجت الاسلام و المسلمین فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در گفت و گو با سایت لبیک به سوالات پیرامون حج و عتبات عالیات پاسخ دادند که متن این گفت و گو در ادامه می آید:

https://langarnews.ir/images/1392/2/2.22.jpg

* کمی از تاریخچه اعزام دانشگاهیان به عمره بگویید، این مراسم عظیم امروز ابتدا از کجا شکل گرفته است؟

سال ۱۳۷۵ بود که به همت حاج آقای ابوترابی، یک کاروان از دانشگاهیان تهران به مکه و مدینه اعزام شدند، سال بعد دو کاروان از دانشگاه تهران اعزام شدند و در نهایت در سال ۷۸ با استقبال دانشجویان ستادی در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای عمره دانشگاهیان تاسیس شد و چند سال بعد از آن هم ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان شکل گرفت.

* آیا از توسعه کمی و کیفی اعزام ها راضی بوده اید؟

بله، از جهت کمی ما در سال گذشته ۲۴۰ کاروان دانشجویی را به سفر عمره اعزام کردیم و از جنبه کیفی هم اقداماتی که ستاد برای عمره گزارانش انجام می دهد هیچ نهاد دیگری انجام نمی دهد.

* بیشتر توضیح دهید.

فعالیت های اجرایی و اعزام ها ربطی به ستاد ندارد، ما در کنار بعثه مقام معظم رهبری طراحی های فرهنگی و سامان دهی آن را بر عهده داریم. ستاد عمره قبل از سفر، حین و بعد از سفر دانشجویان عمره گزار را تغذیه فرهنگی می کند و حداقل تا دو سال بعد از سفر با آن ها رابطه دارد؛ بعنوان مثال وقتی دانشجویان به شهرشان برگردند جزوه هایی را دریافت می کنند که پاسخ به شبهات القائی وهابیت در این سفر خواهد بود. با طرح ریزی های فرهنگی انجام شده سعی می کنیم آن حالت روحی و تغییر و تحول ایجاد شده در سفر را برای خودشان حفظ کنند و معنویت زیبایشان را به سادگی از دست ندهند. دانشجویان راه صد ساله را در عمره دانشجویی یک شبه طی می کنند.

* آیا روحانی کاروان های دانشجویی با سایر کاروان های عادی اعزامی به عمره تفاوت دارند؟

بله، روحانیونی که برای این سفر انتخاب می شوند که سواد دانشگاهی داشته باشند، حال و حوصله داشته باشند و با جوان ها رابطه خوبی داشته باشند. ما با کمک بعثه مقام معظم رهبری از ۷۰۰۰ روحانی در ارتباط با بعثه ۵۰۰ نفر را انتخاب می کنیم که برآورده کننده اهداف و دربردارنده ملاک های ما باشند.

* خیلی مشتاقیم که اگر تا بحال رهبری هم صحبت و سفارشی درباره عمره دانشگاهیان داشته اند از زبان شما بشنویم.

یک بار حاج آقا محمدیان(رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های سراسر کشور) از قول رهبری به من گفتند که «این حرکت نباید کند شود و باید نواقصش برطرف شود»؛ بار دیگر هم با ۱۵-۱۰ نفر از دوستان برای اقامه نماز به امامت معظم له خدمت رهبری رسیدیم، پس از نماز رهبری آمدند و با همه سلام و علیکی کردند، به من که رسیدند گفتم«آقا من خادم دانشجوها هستم در ستاد عمره دانشگاهیان»؛ آقا یک آن سر جایشان ایستادند و بسیار منقلب شدند، سرشان را بالا کردند و سه بار فرمودند «خوشا بحال آنها...خوشا بحال آنها...خوشا بحال آنها» و سپس فرمودند «به دانشجویان بگویید که در این سفر روی خودسازی شان کار کنند.»

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان