به گزارش لنگرنیوز ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه توافق هسته ای، طی نطقی به حمایت از این توافق پرداخت.

وی که در دانشگاه واشنگتن صحبت می کرد، در ابتدا با اشاره به نطق جان اف کندی در همین دانشگاه، گفت در آن زمان در حالی که بسیاری از تحلیلگران به دنبال جنگ با شوروی بودند، وی «گزینه ای جایگزین» یعنی دیپلماسی را برگزید.

اوباما با اشاره به توافق هسته ای با ایران، گفت: «به توافقی رسیده ایم که برای همیشه راه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را مسدود می کند. این، مانند هر قرارداد دیگری، همه مشکلات ما با ایران را حل نمی کند، اما اهداف مهم امنیتی ما را محقق می کند.»

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه واشنگتن باید این طرز فکر را که جنگ را به دیپلماسی ترجیح می دهد، کنار گذاشت، گفت: «پس از یک دهه ما هنوز داریم با تبعات جنگ عراق دست و پنجه نرم می کنیم. هزاران نفر از جوانان ما کشته و ده ها هزار نفر زخمی شدند.»

وی افزود: «خنده دار است که تنها یک نفر از آن جنگ سود برد و آن هم جمهوری اسلامی ایران بود که شاهد سرنگونی مهم ترین دشمن راهبردی خود بود.»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد که این مسئله تاریخی اکنون در ارتباط با توافق با ایران هم صادق است. وی با بیان اینکه «برنامه هسته ای شاه در دهه 60 و 70 با حمایت ایالات متحده شکل گرفت»، به جنگ ایران و عراق اشاره کرد و گفت در آن زمان صدام به وحشیگری از تسلیحات شیمیایی علیه ایران استفاده کرد.

وی گفت پس از آن، زمانی که دولت جورج بوش روی کار آمد، ایران سانتریفیوژی نداشت، «اما زمانی که من روی کار آمدم، آن ها چند هزار سانتریفیوژ نصب کرده بودند.»

اوباما اذعان کرد که مواضع سرسختانه و ادبیات تند واشنگتن در این مدت حتی نتوانست روند برنامه هسته ای ایران را کند کند، چه برسد به اینکه این کشور را متقاعد به متوقف کردن برنامه اش کند.

وی با بیان اینکه سوالی در مورد لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای وجود ندارد، گفت مسئله این است که چطور باید به این هدف دست یافت.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه در این مدت وی همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی را روی میز داشت، گفت گزینه نظامی به تنهایی قادر به محدود کردن برنامه ایران نیست.

وی با بیان اینکه دولتش توانست «تحریم هایی بی سابقه» علیه ایران اعمال کند، گفت: «به یاد داشته باشید که تحریم های یکجانبه 40 سال است که علیه ایران اعمال می شود و نتوانست به آن ها فشار بیاورد تا پای میز بیایند. بلکه این حاصل قطعنامه ای بود که توانستیم صادر کنیم و ائتلافی که به وجود آورد.»

اوباما گفت به دلیل آن قطعنامه ها و همچنین پافشاری آمریکا بود که کشورهای مختلف مانند چین، هند، کره جنوبی و ژاپن و همچنین کشورهای اروپایی حاضر شدند حتی به قیمت خسارت های چند میلیارد دلاری با آمریکا همراه شوند و تحریم ها را اعمال کنند.

وی سپس به انتقاد از منتقدین توافق هسته ای پرداخت و گفت در زمان حصول توافق موقت در سال 2013 نیز بسیاری آن را توافقی بد دانسته و مدعی شدند که توافق ساختار تحریم ها را نابود کرده و میلیاردها دلار به ایران سرازیر می کند. رئیس جمهور آمریکا افزود: «اما آن ها اشتباه می کردند. ساختار تحریم ها پابرجا دست نخورده ماند. آن توافق آنقدر خوب اجرا شد که حالا برخی همان را بهانه ای برای عدم توافق جامع قرار داده اند (و خواستار ادامه اجرای آن توافق هستند).»

اوباما افزود: «بنابراین، زمانی که اظهارات آن ها (منتقدین) را می شنوید، به این توجه داشته باشید که آن ها چه میزان اعتبار دارند.»

وی ادامه داد: «این نه فقط بهترین گزینه در میان گزینه های موجود در برابر ایران بود، بلکه قدرتمندترین توافق منع اشاعه ای است که تاکنون بر سر آن مذاکره شده است.»

اوباما تأکید کرد: «ما به تنهایی قادر خواهیم بود که تحریم ها را بازگردانیم.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد که «تمام کشورهایی که تاکنون علنا در این مورد اظهار نظر کرده اند، به جز دولت اسرائیل، از این توافق حمایت کرده اند. شورای امنیت به اتفاق آرا آن را تصویب کرده است. بیش از 100 دیپلمات سابق، از آن حمایت کرده اند.»

حتی اگر ایران مخالف باشد، می توانیم به هرکجا بخواهیم دسترسی یابیم

وی در ادامه به تشریح مفاد توافق هسته ای با ایران پرداخت. او در رابطه با بازرسی ها گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های اعلام شده ایران دسترسی مداوم خواهد داشت. اوباما افزود: «در مورد سایت های اعلام نشده نیز، در هر کجای ایران که باشد، ما می توانیم در فاصله ای به اندکی 24 روز، به آن ها دسترسی یابیم، حتی اگر ایران مخالف باشد.»

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه در این فاصله نیز واشنگتن به دقت آن منطقه را زیر نظر می گیرد، گفت: «ماده هسته ای چیزی نیست که شما بتوانید آن را در کمد مخفی کنید. اگر آن ها بخواهند حقه بزنند، ما می توانیم و خواهیم توانست که متوجه شویم.»

اوباما ادامه داد: «علاوه بر این، ما تمام اهرم هایی را که حالا داریم، همچنان حفظ خواهیم کرد. کسانی که نسبت به وضعیت 15 سال آینده هشدار می دهند، ایران را در وضعیتی قرار می دهند که 6 ماه دیگر به آن جایگاه برسد و علاوه بر این، حرکت ایران را نیز تسریع می کنند.»

انتظار مردم ایران را بالا برده اند

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به انتقادات مطرح شده در خصوص آزاد سازی دارایی های ایران پس از توافق اشاره کرد و مدعی شد که ایران اکنون برای پرداخت دیون خود، به 500 میلیارد دلار نیاز دارد.

وی ادامه داد: «سران ایران، انتظار مردمشان از توافق را بالا برده اند. حتی چنین رژیم سرکوبگری هم نمی تواند نسبت به خواسته های مردمش بی تفاوت باشد.»

اوباما با بیان اینکه تهران همچنان به حمایت از نظام سوریه و حزب الله لبنان ادامه خواهد داد، گفت: «کسانی می گویند که ایران پس از توافق منطقه یا جهان را می گیرد، اما ایران یک قدرت منطقه ای باقی خواهد ماند که چالش های خاص خود را پیش رو دارد.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بار دیگر مانند اظهارات اخیرش در گفت وگو با حامیان توافق، ایران را «خطرناک و سرکوبگر» خواند و گفت واشنگتن به اجرای قدرتمند تحریم هایی که به بهانه حقوق بشر و تروریسم علیه ایران اعمال شده، ادامه می دهد.

ایران حاکمیت خود را تسلیم نمی کند/کسانی که مرگ بر آمریکا می گویند مخالف توافق هستند

باراک اوباما در ادامه خطاب به کسانی که می گوید واشنگتن با اعمال تحریم های بیشتری می تواند ایران را وادار به تسلیم کند، گفت افزایش تحریم موجب نمی شود تا تهران برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد. وی تأکید کرد که همه موافق هستند که ایران به دلیل تحریم ، حاکمیت خود را تسلیم نمی کند.

وی افزود: «حتی متحدان نزدیک ما در اروپا هم حاضر نمی شوند به این خاطر که کنگره در آمریکا به آن ها دیکته کرده، تحریم های ایران را برای 5 سال یا 10 سال دیگر ادامه دهند.»

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این سخنرانی، گفت: «مرگ بر آمریکا چیزی نیست که تمام مردم ایران به آن اعتقاد داشته باشند. کسانی که مرگ بر آمریکا می گویند تندروهایی هستند که آرمانی مشترک با جمهوری خواهان دارند.»

توافق در کنگره رد شود، تنها می مانیم

او تاکید کرد که حمایت کشورهای دیگر از تحریم ها به این دلیل بوده است که تصور می کرده اند قرار است مسیر ایران به سمت بمب مسدود شود، نه اینکه ایران به طور کلی برنامه خود را کنار بگذارد یا اینکه نظام این کشور تغییر کند.

وی در ادامه گفت کسانی که تصور می کنند با افزایش تحریم ها می توان به توافق بهتری دست یافتند، دچار «توهم» هستند. وی افزود: «این کار (رد توافق)، نه فقط موجب تقویت آن نمی شود، بلکه تحریم ها را نیز از هم می پاشد.»

او تأکید کرد که اگر توافق هسته ای در کنگره رد شود، ما تنها خواهیم ماند... در آنصورت باید بسیاری از بانک های بزرگ جهان را تحریم کنیم، ارتباط کشورهایی چون چین را باید با خود قطع کنیم، که این امر بر اقتصاد خودمان اثر خواهد گذاشت.»

اقدام نظامی، اثرگذاری محدودی دارد

وی در ادامه با بیان اینکه رد توافق نهایتا به جنگ منجر می شود، گفت: «جالب این است که اقدام نظامی، در مقایسه با این توافق به مراتب اثرگذاری کمتری در محدود کردن برنامه ایران دارد.»

او مدعی شد که در آن صورت ایران بازرسان خارجی را اخراج کرده و حتی ممکن است تأسیسات خود را به عمق زمین انتقال دهد.

وی افزود: «من تاکنون دستور حمله به هفت کشور را صادر کرده ام... اگر ایران به توافق پایبند نماند شاید راه حلی جز آن نباشد، اما چطور می توانیم بدون آزمودن دیپلماسی چنین کاری کنیم؟ چطور می توانیم جهان را توجیه کنیم؟»

ایران و گروه موسوم به 1+5 روز 23 تیر در شهر وین اتریش به توافقی دست یافتند که برای اجرایی شدن نیاز به تائید در کنگره آمریکا و مراجع نظارتی در ایران دارد.

در هفته های گذشته، دولت اوباما که به ظاهر با مخالفت گسترده از سوی نمایندگان کنگره مواجه شده، تلاش های گسترده ای برای حمایت از آن انجام داده است. مقامات بلند پایه دولت وی از جمله وزرای خارجه، انرژی، دفاع و خزانه داری در این مدت مصاحبه ها، جلسات و یادداشت های متعددی برای توضیح توافق هسته ای داشته اند.

بر اساس قانون بازنگری توافق هسته ای کنگره آمریکا تا روز 17 سپتامبر (26 شهریور) برای بررسی توافق زمان دارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان