توصیه به دختران در قرآن

۱۳۹۲/۰۱/۳۱ ۱۲:۲۸ چاپ کد خبر: 3215

روزی به امامزاده ی نزدیک دانشگاه رفت… شـاید می خواست گله کند از وضعیت آن شهر لعنتی….! دخترک وارد حیاط امامزاده شد…خسته… انگار فقط آمده بود گریه کند…دردش گفتنی نبود….!!!!

رفت و از روی آویز چادری برداشت و سر کرد… وارد حرم شدو کنار ضریح نشست. دیوارهای اطراف ضریح توجه دخترک را به خودش جلب کرد روی یکی از آنها این آیه از قران مجید نوشته شده بود:

 

(یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُۆْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُۆْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً: اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مۆمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.) (الأحزاب :  59)

چندین بار این آیه را زیر لب و با صدای گریان خواند و اشک از چشمانش سرازیر بود  و از خداوند برای حل مشکلش کمک می خواست تا اینکه خواب چشمانش را فرا گرفت و چند لحظه ای خوابید. ساعتی بعد دخترک با صدای خادم حرم از خواب بیدار شد (خانوم!خانوم! پاشو سر راه نشستی! مردم می خوان زیارت کنن!!!)

دخترک سراسیمه بلند شد و یادش افتاد که باید قبل از ساعت 8 خود را به خوابگاه برساند… به سرعت از آنجا خارج شد…وارد شــــهر شد…

امــــا…اما انگار چیزی شده بود… دیگر کسی او را بد نگاه نمی کرد..! انگار محترم شده بود… نگاه هوس آلودی تعـقــیبش نمی کرد! دیگر خبری از متلک های شیطانی نبود .

برای اولین بار بود که این قدر احساس امنیت می کرد.با خود گفت: مگه میشه این قدر  زود دعایم مستجاب شده باشه!!!! فکر کرد شاید اشتباه می کند!!! اما اینطور نبود! یک لحظه به خود آمد… دید چـــادر امامــزاده را سر جایش نگذاشته…!

تازه داشت با تمام وجود معنای آیه ای را که بر روی دیوار امامزاده نوشته بود را درک می کرد ( ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُۆْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً: این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.)( الأحزاب :  59)

به راستی چه قدر چهره شهر زیبا و دیدنی می شود اگر دختران ما به این نسخه طلایی قرآن مجید گوش فرا دهند و جوانان نیز با تمام وجود آیه سوره نور را سرمشق زندگی خود قرار دهند و هر روز این آیه را در زندگی خود جاری و ساری کنند :

(قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ : به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه‏تر است، زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است.(النور:  30)

آثار فردی و اجتماعی حفظ حجاب

آثار فردی

آثار رعایت فردی رعایت حجاب را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

1- احترام به شخصیت زن به واسطه رعایت قانون (درجوامع اسلامی)

2- احترام به شخصیت زن به واسطه عدم تعرض مردان هوسران به حریم ایشان

3- مصونیت ارتباطات زن با مردان غریبه به واسطه بالا بردن شانس ارتباط با مردان سالم تر

4- افزایش تقاضای اجتماعی برای ازدواج با زنان مجرد

5- حفظ اعتقادات مذهبی فرد

6- حفظ شخصیت زن از ناراحتی های روانی و رقابت با زنان دیگر از حیث مدگرایی و مانند آن

آثار اجتماعی

در خصوص آثار اجتماعی رعایت حجاب، میتوان له موارد ذیل اشاره کرد:

1- صرفه جویی اقتصادی ناشی از عدم مدگرایی در پوشش و آرایش

2- سلامت نسل جدید جامعه

3- پیشگیری از فساد اخلاقی

4- مبارزه با مظاهر بی دینی

5- حفظ کیان خانواده

آثار روانی- اجتماعی

برخی از آثار روانی- اجتماعی رعابت حجاب عبارتند از:

1- بهداشت روانی اجتماع و کاهش هیجان ها و التهاب جنسی که سبب کاهش عطش سیری ناپذیری شهوت است.

2- تحکیم روابط خانوادگی و برقراری صمیمیت کامل زوجین: با رواج بدحجابی و جلوگیری زن، جوانان مجرد ازدواج را نوعی محدودیت و پایان آزادی های جنسی خود تلقی می کند و افراد متأهل هر روز در مقایسه ای خطرناک میان آنچه دارند و ندارند، قرار می گیرند که این مقایسه ها، هوس را دامن زده و ریشه زندگی را می سوزاند.

3- استواری اجتماعی و استیفای نیروی کار و فعالیت: دختری و پسری که در محیط کار و دانشگاه تحریک شهوانی شوند، از تمرکز و کارآیی آنها کاسته می شود و حکومت شهوت بر اجتماع سبب هدر رفتن نیروی فکر و کاری می شود.

4- بالا رفتن ارزش واقعیت زن و جبران ضعف جسمانی او: عفاف و حجاب زن می تواند در نقش عاطفی او و تأثیرگذاری بر مرد مۆثر باشد؛ لباس زن سبب تقویت تخیل و عشق در مرد است و حریم نگهداشتن، یکی از وسایل مرموز برای حفظ مقام و موقعیت زن در برابر مرد به شمار می رود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان