بهگزارش لنگرنیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی، بهمن نامور مطلق در نشست مشترک با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به ظرفیت های منطقه آزاد انزلی در عرضه و صادرات کالاهای سنتی و صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد پل ارتباطی بازارهای داخلی و خارجی  هستند و می توان با استفاده از ظرفیت مناطق آزاد همکاری های گسترده ای با نگاه صادرات محور در حوزه صنایع دستی داشت.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار ایجاد ارتباط  با کشورهای حاشیه خزر از طریق منطقه آزاد انزلی است.

نامور مطلق مناطق آزاد را درگاه انتقال فرهنگ ها خواند و اظهار کرد: گیلان استانی پیشتاز در امر فرهنگ است و صنایع دستی به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگ باید همواره معرفی و تبلیغ شود و منطقه آزاد انزلی می تواند به توسعه صنایع دستی گیلان کمک کند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین صادرات صنایع دستی از طریق صادرات چمدانی است، برگزاری نمایشگاه دائمی صنایع دستی در منطقه آزاد انزلی و بازارچه صنایع دستی کشورهای آسیای میانه و قفقاز را در راستای حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی هنرمندان موثر دانست و تصریح کرد: وجه مشترک سازمان های مناطق آزاد و میراث فرهنگی و گردشگری در انجام ماموریت های مختلف حوزه های اقتصادی و فرهنگی است و با توجه به وجوهات مشترک رویکردها باید به سمت و سوی هم افزایی بیشتر سوق داده شود.

 رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست،  تجاری سازی و بازاریابی را مهمترین راهکار حمایت از صنایع دستی استان دانست و بر آمادگی این سازمان برای کمک به گسترش ارتباطات اقتصادی فعالان صنایع دستی کشور با کشورهای حاشیه خرز تاکید کرد.

رضا مسرور با استقبال از راه اندازی بازارچه صنایع دستی کشورهای حاشیه خزر و قفقاز در منطقه آزاد انزلی گفت: همراهی فعالان صنایع دستی استان در هیأت های اعزامی تجاری و همچنین نمایشگاه هایی که    در ارتباط   با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز برگزار می شود،   می تواند نقش مناسبی در معرفی محصولات صنایع دستی استان و کشور داشته باشد.

وی راه اندازی بورس کالا در منطقه، عملیاتی کردن کریدورهای بین المللی و تکمیل زیر ساخت ها را سه برنامه سازمان منطقه آزاد برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی داد و ستد کالاهای استراتژیک منطقه خزر عنوان کرد و افزود: توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر و گسترش تعاملات بین المللی با این کشورها از راهبردهای اساسی این سازمان بوده و بر همین اساس آمادگی خود را برای کمک به معرفی صنایع دستی استان در سطح بازارهای منطقه ای اعلام می کنیم.

مسرور با اشاره به کمبود زیر ساخت های گردشگری در استان و منطقه، توسعه این زیرساخت ها را از اولویت های این سازمان دانست و ادامه داد: خلق ارزش برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری و تقویت زیرساخت در توسعه گردشگری استان حائز اهمیت است و آمادگی همکاری مشترک برای توسعه زیرساخت های گردشگری منطقه را داریم.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه دوره های آموزشی صنایع دستی از سوی این سازمان در راستای توانمندسازی مردم منطقه برگزار شده، گفت: امسال میزبان اولین نمایشگاه صنایع دستی مناطق آزاد ایران در منطقه بودیم و با افتتاح مرکز نمایشگاهی و همایش های در حال احداث منطقه در پایان امسال، ظرفیت میزبانی از نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی ملی و بین المللی در منطقه آزاد انزلی ایجاد می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: تجار و فعالان  بخش خصوصی می توانند با بهره گیری از مزایا و معافیت های قانونی موجود و فرصت های تجاری مطرح شده، نسبت به تجاری سازی صنایع دستی استان گیلان اقدام کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان