به گزارش لنگرنیوز، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در هشتاد و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد پرونده بابک زنجانی گفت: این پرونده در حال حاضر دو متهم دارد و ۸ وکیل در حال مطالعه پرونده هستند که ۴ وکیل از سوی شرکت نفت، یک وکیل از سوی بانک و الباقی وکلا برای متهمان هستند. باید گفت که پرونده سنگینی است و ۲۰۹ جلد و هر جلد ۲۰۰ صفحه که حدود ۴۰هزار برگ می شود و باید وکلا تا روز ۱۱ مهر که جلسه دادگاه برگزار می شود، پرونده ها را مطالعه کنند.

معاون اول قوه قضائیه در مورد پرونده فساد ارزی هم گفت: نام متهم در این پرونده یدالله روز چنگ است که از ۱۲ مردادماه جلسه رسیدگی به پرونده آغاز شده و در ۴ جلسه کیفرخواست خوانده شد و در حال رسیدگی است. اما اینکه گفته می شود معاون اول رئیس جمهور سابق هم در این پرونده است، صحیح نیست.

محسنی اژه ای در مورد پرونده سعید مرتضوی هم گفت: متهم حکمش صادر شده اما چون هنوز قطعی نیست، نمی توانم جزئیات را بگویم، با اینحال در بخشی از  اتهامات تبرئه و در بخشی هم به حبس و رد مال محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده زمین خواری در بومهن و پردیس گفت: افرادی با جعل سند اقدام به این کار می کردند که میزان آن ۲۹۰هکتار زمین در پردیس بود که ۳ نفر دستگیر شده و پرونده در حال تحقیق است.

وی در مورد رفع تصرف زمینها توسط زمین خواران در کشور آمار داد و گفت: در استان مازندران یک هکتار، استان مرکزی ۸۲ هکتار، خراسان رضوی ۵ هکتار، البرز ۳۱ هکتار و کرمان ۳۰ هکتار زمین رفع تصرف شده است.

محسنی اژه ای در ادامه گفت: همچنین یکی از متهمان فتنه ۸۸ که در خارج از کشور زندگی می کرد، به کشور بازگشته و با گزارش وزارت اطلاعات هم اکنون تحت تعقیب قرار دارد.

پس از اظهارات معاون اول قوه قضائیه خبرنگاران سوالات خود را آغاز کردند که نخستین سوال در مورد این بود که چرا اعدام قاچاقچیان مواد مخدر متوقف شده است که سخنگو پاسخ داد: اگر قاچاقچیان محکوم به اعدام شوند، احکام به سرعت اجرا می شود و متوقف نشده است.

خبرنگاری در مورد پرونده مهدی هاشمی و بیانیه ای که صادر کرد، سئوال پرسید که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: یک مجرم و محکوم به حبس سخن می گوید و این غیر طبیعی نیست و اشکالی ندارد اما درباره پخش فیلم دادگاه، وقتی دادگاه غیر علنی است باید به حکم قاضی احترام گذاشت.

موضوع وابستگی بابک زنجانی به یک موسسه مالی اعتباری و نقل و انتقال ۲۰ هزار میلیارد تومان پول در این موسسه و توصیه نامه ۸هزار میلیارد تومانی این موسسه مالی پرسش بعدی از سخنگوی دستگاه قضا بود که در پاسخ گفت: موضوع ۲۰هزار میلیارد صحیح نیست، اما ضمانتنامه ۸هزار میلیاردی بین این موسسه و بابک زنجانی مطرح بوده که البته به نهایت نرسیده.

محسنی اژه ای در مورد اقدامات دستگاه قضا در کاهش طلاق توافقی گفت: این اقدامات باید تدریجی باشد و فرهنگ سازی شود و بخشی هم بر عهده قوه قضائیه است چرا که نباید به هر قیمتی خانواده را متزلزل کرد. نخستین اقدام این بود که شاهدهای دروغین را برای شهادت در دادگاه های خانواده شناسایی کنیم و اینکه قضات هم با زوجین بیشتر صحبت کنند تا طلاق کمتر رخ دهد و همچنین افرادی از طرف زن و مرد برای ریش سفیدی تعیین شوند.

معاون اول قوه قضائیه در مورد اینکه برخی نزدیکان آقای احمدی نژاد در دولت سابق شکایت هایی داشته اند گفت: اگر شکایت حقوقی کرده باشند رسیدگی شده اما گاهی شکایت انجام می شود و باید مستندات ارائه کنند، در مورد آقای پورمحمدی هم اگر مستندات بوده پیگیری می شود اما حضور ذهن ندارم که شکایتی انجام شد یا نه.

خبرنگار مهر در مورد اظهارات سراج رئیس سازمان بازرسی کشور در مورد اینکه اگر بخشی از پرونده حادثه در ممسنی و قتل پزشک در اردبیل افشا شود گروهی ایران را ترک می کنند و موضوع محرمانه است، سوال کرد، محسنی اژه ای گفت: حرف من همان صحبت های قبلی است و حرف جدیدی در این پرونده ندارم.

درخواست دیدار نمایندگان مجلس با بابک زنجانی در هشتاد و سومین جلسه سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: نامه درخواست رسیده و قرار شد با این نمایندگان صحبت کنیم که اگر خواسته آنها قانونی باشد همراهی کرده و شاید هم بتوانیم پاسخ سوالات آنها را بدهیم.

یکی از خبرنگاران در مورد واگذاری تیم داماش گیلان به یکی از نزدیکان مه آفرید خسروی سوال کرد که سخنگو در پاسخ گفت: خبری ندارم اما آقای خسروی کل اموالش مصادره نشده است.

گفته های وزیر دادگستری در مورد نقش اسفندیار رحیم مشایی در فساد ۳هزار میلیاردی سوال یکی از خبرنگاران بود که معاون اول دستگاه قضا گفت: نام این فرد همیشه در این پرونده به عنوان اعمال نفوذ مطرح بوده اما به اثبات نرسیده است.

محسنی اژه ای در مورد آخرین وضعیت پرونده ۱۲هزار میلیاردی گفت: این فرد دو پرونده داشت که در یکی مبلغی را به بانکها بدهکار بود و در زمان بازداشت اموالش را تحویل داد تا تسویه حساب کند، بخش دیگری هم به حبس محکوم شد و جریمه نقدی که هر دوی آن انجام شده است. حالا پرونده دیگری مطرح شده که هنوز به نتیجه نرسیده و متهم باز هم به اتهام مالی فعلاً با وثیقه آزاد است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور طی نامه ای به سه مقام دولتی اعلام کرده که اگر اظهارات شما در رسانه ها دارای سند است ارسال کنید گفت: هر فردی که اظهارنظری می کند باید منطقی و مستند باشد تا جامعه ناآرام نشود. در این جلسه اعلام شد که محمدرضا رحیمی به مرخصی نرفته و همچنان در زندان است وادعای آقای میرکاظمی مبنی بر اینکه مقداری از پول ها، پولهای قرارداد کرسنت به حساب اعتدال و توسعه واریز شده باید مستند باشد و بازگو کند. همچنین قوه قضائیه به آب و فاضلاب کمک می کند تا متخلفان در برداشت های آب های زیرزمینی را مجازات کند.

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده زمین خواری در گردنه های حیران سئوال یکی از خبرنگاران بود که سخنگو در پاسخ گفت: این منطقه کاملا خوش آب و هوا و گردشگری است و حیف است که در آن ویلاسازی انجام شود. در این پرونده دو هزار هکتار زمین مطرح است که هزار هکتار آن برای منابع طبیعی و هزار هکتار هم برای افراد با سند است که بر اساس تحقیقات به منابع طبیعی تعرض نشده اما آن هزار هکتار که دست افراد است بر اساس طرح هادی اقدام به ویلا سازی کرده است و مجوزهایی از شهرداری و دهیاری داشته است که حدود ۲۰ نفر هم بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کرده اند.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اینکه استاندار تهران گفته شاید مجبور شویم مشترکان پرمصرف را به دستگاه قضایی معرفی کنیم گفت: هر کاری جرم نیست شاید خود آن دستگاه اختیاراتی داشته باشد اما اگر مجبور به معرفی به دستگاه قضایی شوند در حالی که جزو پرونده های خاص باشد در خارج از نوبت رسیدگی می کنیم.

محسنی اژه ای در مورد پرونده جیسون رضائیان هم گفت: از بیان جزئیات معذور هستم اما آخرین جلسه دادگاه به اتمام رسید و قرار شد وکیل متهم هم لایحه دفاعیه بدهد و به زودی احتمالا تا آخر هفته حکم صادر می شود.

یکی از خبرنگاران از سخنگوی دستگاه قضا در مورد زمین های وقفی و هبه از سوی شهروندان به شهرداری تهران و اینکه این زمین ها به فروش می رسد سئوال کرد که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ گفت: سازمان بازرسی بر عملکرد شهرداری نظارت دارد و بعید می دانم این طور باشد اگر هبه به شهرداری باشد می تواند به عنوان اموال از آن استفاده کند.

معاون اول قوه قضائیه از بازداشت مدیرعامل و هیئت مدیره موسسه میزان خبر داد و گفت: این افراد موافقت کردند تا پولی که نزد بانک مرکزی است برای پرداخت بدهکاری ها گرفته شود و اصل موسسه هم منحل شده و ستادی با ریاست استاندار در خراسان رضوی برای بررسی پرونده پدیده و میزان تشکیل شده است.

در ادامه این جلسه سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه عزم این دستگاه برای برخورد با مفسدان و حتی دانه درشت ها جزم است گفت: اگر افرادی به شورای نگهبان یا نهادهای دیگر تهمت و افترا بزنند قابل پیگیری است.

وی در مورد پرونده دکل های گم شده هم گفت: در این پرونده سازمان بازرسی وارد شده و بعد از سه مرحله پرونده به دادسرا رفته و افرادی هم برای پاسخگویی احضار شدند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان