حضرت آیت الله عبدالله جوادی در دیدار حجت الاسلام مسعود پورسید آقایی رییس مؤسسه آینده روشن و هیأت همراه گفت: بهترین راه برای ارزیابی انتظار زمینه سازی تبلیغ و نشر معارف اسلامی است. 



وی با اشاره به این که در عصر بیشتر ائمه(ع) خفقان حاکم بود، افزود: در میان ائمه(ع) عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دوران زرینی برای نشر معارف الهی و اسلامی بود و این بزرگواران مسائل و مشکلات مختلفی را برطرف کردند و به نوعی بهترین زمان برای پرورش و استیلای تشیع بود.


وی در ادامه اظهار داشت: نشر تفسیر و احادیث مختص حوزه های علمیه بود و در آن زمان زعیم حوزه های علمیه مکه، مدینه و عراق افرادی بودند که در نقطه مقابل اهل بیت(ع) قرار داشتند و اجازه رواج تفسیر و حدیث را نمی دادند.



ضرورت بررسی و مسند کردن احادیث و دعاهای امام زمان(عج)

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که برخی بزرگواران تلاش کردند و نهج البلاغه را به صورت خطابه و حدیث مسند درآورده و از مرسله بودن خارج کردند، خاطرنشان کرد: همان گونه، باید احادیث، زیارات و دعاهای وارده از امام زمان(عج) بررسی و به صورت مسند درآید و به صورت احادیثی محکم در اختیار جامعه قرار گیرد.



وی با تأکید بر این که برای رسیدن به انتظار زمینه ساز ظهور باید از دنیا فاصله بگیریم و زهد از دنیا داشته باشیم، افزود: اصل فاصله گرفتن از دنیا شرط است نه فاصله گرفتن از مردم و جامعه چون کسی که از جامعه و مردم فاصله می گیرد طعمه شیطنت می شود، اصل این است که فاصله خود را با دنیا زیاد کنیم تا بتوانیم به خدا نزدیک شویم.



امور دنیوی بسیاری از مشکلات زندگی را رقم می زند

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که تمام اختلافات دنیوی به دلیل دنیاگرایی افراد است، ابراز داشت: امور دنیوی بسیاری از مشکلات زندگی را رقم می زند و اگر از دنیاگرایی دوری کنیم نه تنها مشکلات گریبان گیر ما نمی شوند بلکه زندگی بهتر داشته و بهتر می توانیم رضایت خداوند را جلب کنیم.



وی گفت: باید دعاها و زیاراتی که از امام زمان(عج) نقل شده و دعاها و زیاراتی که درباره امام نقل شده و هین طور دعاها و زیاراتی که از نایبان و درباره نایبان حضرت نقل شده جمع آوری و از حالت مرسله خارج و به صورت مسند در بیاید و به صورت حدیث و روایت مسندالسند ارائه شود که این امر تأثیر بسیاری در انتظار صحیح  و ظهور دارد.



با مال حرام نمی شود منتظر ظهور امام زمان(عج) بود

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که با مال حرام نمی شود منتظر ظهور امام زمان(عج) بود، ابراز داشت: باید یاد بگیریم که در دعاها از نیاز به ناز برسیم یعنی دعای ما به این صورت باشد که با خدا ناز کنیم که دعای افتتاح دلالت بر ناز با خداوند دارد و چگونگی ناز و درد دل با خداوند هم در مناجات شعبانیه آمده است.



وی ادامه داددرد دل عاشقانه با خداوند یکی از بهترین عبادات است و لذت عبادت را به انسان می چشاند.



مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که اگر انسان بداند که خداوند اهل نازکردن است وقتی سر به سجده می گذارد دیگر سر از سجده بر نخواهد داشت، افزود: ناز کردن و درد دل عاشقانه با خداوند یکی از بهترین عبادات است و لذت عبادت را به انسان می چشاند.



عدم مسند بودن روایات، دعاها و احادیث اهل بیت(ع) دلیل ظهور عرفان های کاذب

وی خاطرنشان کرد: ظهور عرفان های کاذب به این دلیل است که روایات، دعاها، احادیث و زیارات اهل بیت(ع) به ویژه امام زمان(عج) به صورت مسند جمع آوری نشده است که اگر این امر محقق شود و این ادعیه، زیارات و احادیث جمع آوری و از مرسله به مسند تبدیل شوند جایی برای ظهور عرفان های کاذب نخواهد بود.



حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که داشتن منتظران زمینه ساز در جامعه در گرو طرح صحیح احادیث و روایات است، تصریح کرد: باید برای انتظار زمینه ساز برنامه ریزی کنیم، که جمع آوری احادیث، روایات، دعاها و زیارات امام زمان(عج)، درباره امام(عج) و درباره نایبان امام زمان(عج) و تبدیل آنها به مسند یکی از این کارها است.



 وی معرفی مضامین دعاها به صورت دلالی برای مردم را هم از دیگر کارهای تأثیرگذار در انتظار زمینه ساز عنوان کرد و افزود: باید دعاها و زیارات را به گونه ای برای مردم معرفی کنیم که مدلا علیک باشد یعنی مردم به صورتی دعا و زیارت بخوانند که با خداوند ناز کند و با ناز درد دل خود را با خداوند داشته باشند.



حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که همه چیز مختص خداوند است، ابراز داشت: نیازمندی نسبت به دیگران کار باطل و اشتباهی است و باید انسان هر چیزی را از خداوند بخواهد و کارهای خود را با توکل به خداوند انجام دهد و یقین به این داشته باشند که خداوند او را کمک خواهد کرد.



نبود بودجه فرهنگی بهانه ای بیش نیست

وی خاطرنشان کرد: برای انجام کارهای فرهنگی باید تلاش کرد و این که بودجه فرهنگی هست یا نه بهانه ای بیش نیست، باید از خط بودجه و این قبیل امور بیرون بیاییم و توکل و امید به خدا داشته باشیم و چشم انتظار کمک های فرهنگی نباشیم، اگر برای خدا و اهل بیت(ع) حرکت کنیم خودشان کمک و یاری می کنند.



حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان با بیان این که حوزه های علمیه باید بیشتر برای نشر معارف الهی و زمینه سازی ظهور تلاش کنند، گفت: هیچ گوشه ای در جهان از تشیع نیست مگر این که وامدار حوزه نجف هستند و حوزه قم هم باید در دوران کنونی به همین گونه باشد./فردا نیوز

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان