به گزارش لنگر نیوز در دوره آموزشی اخلاق که صبح امروز برای کارکنان مجلس برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی گفت: سه عامل ژنتیک، محیط زندگی و تربیت بر خلق و خوی انسان و ساختار آن تأثیرگذار است.

 

وی با بیان اینکه تربیت ها به تناسب هر کشور و هر منطقه فرق می کند افزود: خو، صفت، خصلت و خلق مراحل شکل گیری اخلاق در فرد هستند و بنابراین بشر تربیت پذیر می تواند در شکل دهی به آن نقش داشته باشد.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی  با تأکید بر ضرورت مدیریت اخلاق در افراد بیان کرد: باید به کارمندان و کارکنان در هر رده ای که هستند توجه شود و وظایف آنها تعریف و مشخص شود تا از برخوردهای سلیقه ای جلوگیری به عمل آید.

 

وی با بیان اینکه انعطاف و تغییر در حوزه کار مهم است تصریح کرد: بیماری جسم به سه دلیل هوا، غذا و تصادف اتفاق می افتد و در بیماری روح نیز این سه عامل وجود دارد که هوای اخلاق، محیط؛ غذای اخلاق، حرف هایی که توسط فرد آموخته می شود و عامل تصادف نیز همان حوادثی است که در محیط کار ایجاد می شود.

 

طباطبایی یک عامل خطرناک بیماری روحی را نارضایتی از محل کار توصیف کرد و خطاب به کارکنان مجلس گفت: ممکن است عوارض و مشکلاتی در بیرون از محیط کار برای افراد به وجود آید اما نباید آنها را وارد محیط کار کرد و در واقع باید برای ممنوعیت انتقال ناملایمات از محیطی به محیط دیگر تلاش کرد.

 

وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) که نزدیک ترین فرد به خود را کسی می داند که اخلاقش با خانواده اش خوب باشد، گفت: علم غیر از ادب است و خودسازی در محدوده توان از جمله وظایفی است که هر فرد باید خود را مکلف به آن بداند.

 

این استاد اخلاق بیان کرد: امیرالمؤمنین در حدیثی می فرمایند گرانی نرخ ها فرد راستگو را دروغگو و انسان محتاط را خیانت کار می کند؛ تمامی اینها به دلیل فشار زندگی است و مشکلات اجتماعی که اکنون در جامعه وجود دارد ناشی از چنین فضایی است که باید برای رفع این بحران و مدیریت خود از مدد الهی یاری جوییم./خانه ملت

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان