به گزارش لنگرخبر به نقل از راه دانا؛ در یک چشم به هم زدن از عمر دولت تدبیر و امید دو سال گذشت. دولتی که قول بهبود وضعیت اقتصادی کشور را در صد روز داده بود همچنان با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کند.

در نگاه اول به عملکرد دولت روحانی می توان کاهش چشمگیر تورم را در کشور دید، تورمی که از 40 درصد به 13 درصد رسیده اما آیا واقعا مردم کشور نیز از کاهش این نرخ بهره ای بردند یا فقط کاهش نرخ تورم یک آمار است. در مقابل تورم، رکود شدید اقتصادی قرار دارد و به نظر برخی از کارشناسان دولت روحانی به بهای افزایش رکود اقتصادی کاهش تورم را خریده است.

در اوایل کار دولت تدبیر آقای روحانی آمار و ارقام بانک مرکزی را ملاک ندانسته و جیب و وضعت اقتصادی مردم را ملاک اصلی شمرد، اما گویا این کاهش چشمگیر نرخ تورم هنوز در سفره های مردم حس نمی شود. به خاطر همین موضوع از چند کارشناس اقتصادی درباره عملکرد اقتصادی دولت سوالاتی پرسیده شد که هر یک از این کارشناسان در آخر تحلیل خود به عملکرد دولت نمره دادند.

قاسم نیکجو کارشناس برجسته مسائل اقتصادی در مورد عملکرد اقتصادی دولت گفت: سیاست اقتصادی یک کانون  انعطاف پذیر در حال تغییر است. نمره بنده به اقتصاد سال 93 و 94 نمره قابلی قبولی نیست که شاید در حد 9 باشد.

قاسم نیکجو ادامه داد: نمره قبولی به عملکرد دولت اقای روحانی نمی دهم وقتی نرخ تورم 14 درصد باشد و نرخ سود بانکی 22 درصد باشد یک تناقض بزرگ روی می دهد. دولت نرخ تورم را به بهای افزایش شدید رکود و نرخ بیکاری کاهش داد که به نظر بنده کار مناسبی نبود.

علی حق شناس دیگر کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از نظر متغییر های کلان اقتصادی دولت در شرایطی اسقرا پیدا کرد که هم تورم بالای 40درصد بود و هم رشد اقتصادی منفی بود و هم رشد شتابان نقدینگی را داشتیم.

وی افزود: در کنار اینها نوسانات نرخ ارز و همچنین انتظار سیر صعودی نرخ سپرده های بانکی و عدم تعادل در بازار طلا و برخی بازار های دیگر مثل مسکن در سال 92 وجود داشت اما در حال حاضر یعنی سال 94 در شرایطی دولت سال را سپری می کند که تورم پایین 17 درصد داریم و رشد اقتصادی مثبت است و نرخ ارز با ثبات است و در یک کلام ثبات اقتصادی در فضای عمومی اقتصاد ایران وجود دارد و مهمتر از همه هیچکس انتظار ندارد که نرخ ارز یا نرخ تورم افزایشی باشد. نمره اقتصادی دولت به نظر من 18 می شود.

همچنین تیمور رحمانی دیگر کارشناس اقتصادی نیز در مورد عملکرد دولت در حوزه اقتصاد گفت:با توجه به محدودیتهایی که دولت داشته است عملکرد مناسبی ارائه کرد که قابل قبول بود. در واقع یک آرامشی به اقتصاد داده شد، دولت تورم و ارز  را کنترل کرد و نظم پولی و مالی مناسبی  را برقرار کرد. در مجموع عملکرد دولت  روحانی مورد قبول بوده و نمره مد نظر بنده 18 می باشد.

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عملکرد دولت گفت: عملکرد اقتصادی دولت نسبتا  مناسب بوده و نمره مورد نظر بنده 14  است. در بعضی موارد خوب بوده و موارد بسیاری شاید عملکرد چندان مناسبی از خود نشان نداده است.

دولت در کنترل قیمت ارز و طلا عملکرد خوبی داشته است، تورم به معنای خاص کنترل شده اما در میان مردم کاهش چشمگیری نداشته است چرا که قدرت خرید مردم بالا نرفته است اما در بحث اشتغال و سرمایه گذاری و همچنین کمک به تولید و صنعت دولت موفقیت چندانی نداشته است.

موسی الرضا ثروتی کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده مجلس نیز درباره عملکرد دولت گفت: افزایش بیکاری، عدم توسعه در اشتغال، اجرای نامناسب یارانه، توزیع نامناسب سبد کالا ، عدم اجرای ماده 84 برنامه پنجم توسعه و مسائلی از این دست باعث می شود نمره بنده به عملکرد اقتصادی دولت 12 باشد.

عملکرد مثبت اقتصادی دولت فقط کاهش نرخ تورم و ثبات بازار بعد از انتخابات بود و در موارد دیگر عملکرد مناسبی از خود نشان نداد.

رزاقی کارشناس برجسته مسائل اقتصادی کشور هم با اشاره به عملکرد نامناسب اقتصادی دولت گفت: دولت در 2 سال اخیر بیشتر بر واردات و سرمایه گذاری خصوصی تکیه کرده و ایمانی به تولید داخلی ندارد. زمانی می توان به عملکرد اقتصادی دولت نمره قبولی داد که به سمت استقلال اقتصادی برود اما در این دو سال به وضوح مشاهده می شود که دولت از استقلال اقتصادی دور می شود و بیشتر به واردات تکیه می کند. بر اساس این عملکرد نمره بنده به دولت در بخش اقتصاد 5 می باشد.

بر اساس این گزارش از نمره ای که شش اقتصاد دان کشور که سعی شده از طیف های مختلف انتخاب شوند به عملکرد اقتصادی دولت روحانی دادند به معدل 12.66 می رسیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان