به گزارش لنگرخبر به نقل از لنگرخبر، ۵۶ روز ‍س از امضای برجام رییس سازمان انرژی اتمی اعتراف کرد علاوه بر برجام، قطعنامه شورای امنیت و توافق محرمانه ایران و اژانس یک سند دیگر نیز بین ایران و ۱+۵ مورد توافق قرار گرفته است.

علی اکبر صالحی پس از حضور در جلسه کمیسیون ویژه مجلس وقتی با سئوالات متعدد نمایندگان درباره کیفیت غنی سازی ایران پس از ۱۰ سال محدودیت مواجه شد ، مجبور شد به وجود سند چهارم توافق شده، اشاره کند.

وی گفت که در این سند جزییات غنی سازی ایران پس از محدودیت ده ساله آورده شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی البته در اظهارات خود تاکید کرده که این سند، سند مهمی به حساب نمی آید با این حال این سئوال مطرح است چرا تاکنون مردم ، رسانه ها و نمایندگان مجلس از وجود چنین سندی بی خبر بوده اند؟

علی اکبر صالحی در اظهارات خود در کمیسیون بررسی برجام گفته است:

« ما گفتیم نمی خواهیم دنیا همه برنامه ما متوجه بشود و دلیلی نداره خود به خود اطلاعات ارائه بدهیم . (تاکید کردیم) ما از سال ۱۰ به بعد را نمی خواهیم بیاوریم در این برجام ، این جزییات کار خودمان است، ما جزییات را می آوریم می نویسیم می دهیم به آژانس چون که ما بالاخره باید برنامه های خود را به آژانس اعلام بکنیم ... ما نمی خواهیم جزییان برنامه ده ساله خود را به سمع عالم و آدم و ... برسانیم هیچ کشوری هم این کار را نمیکنه ، میده به آژانس ... ما بعداز ده سال را یک برنامه داریم، دادیم به آژانس ، بخشی از آن در برجام آمده است.

 ما بعد از ۱۰ سال شروع می کنیم به ساخت سالن B (در نطنز). ما اگر ای ار ۸ هم می داشتیم نمی توانسمتیم در اوایل سال ۱۰ استفاده کنیم ما در اواخر سال ۱۰ شروع می کنیم به ساخت سالن B و ... اصرار داشتن بیارن در برجام ، ما گقتیم این کار رو نمی کنیم ، دلیلی نداره جزییات برنامه هسته ای کشورمان ولو اینکه مهم هم نباشه اعلام کنم گفتیم ما برنامه مون رو میدهیم به آژانس آن هم در چارچوب پروتکل الحاقی که برای ۱۰ تا ۱۵ ساله را دربرمیگره ، بر اساس اون برنامه ما تا سال دهم ۵۰۶۰ سانتریفیوژ در اختیاز داریم که میشه ۵ هزار سو بعد از سال ۱۰ سوی ما با یک شیبی می رود بالا .

 این (جزییات) هم دیگه نمیخوام اینجا اعلام کنم چون که من اگه بخوام اینجا اعلام بکنم یعنی در صدا وسیما اعلام کردم و این نقض حرفی است که به آنها گفتم .  اون سند رو اگه خواستید به صورت محرمانه به شما بدهیم .... »

اظهارات صالحی درباره وجود سند چهارم مربوط به توافق نهایی ایران و آژانس در حالی مطرح شده است که علی شمخانی، دبیر شواری عالی امنیت ملی نیز با حضور در کمیسیون بررسی برجام وجود چنین سندی را تایید کرد.

پیش از این اما اعضای تیم مذاکره کننده از جمله عباس عراقچی وجود سندی دیگر جز سه سند برجام، قطعنامه شورای امنیت و توافق ایران و آژانس را تکذیب کرده بودند. عراقچی در جلسه بررسی برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و همچنین در کمیسیون وبژه برجام به صراحت اعلام کرده بود که برجام سند محرمانه ای ندارد.

در همین زمینه حجت الاسلام محمود نبویان گفت: آقای عراقچی به کلی منکر وجود چنین سندی شد در حالیکه آقای شمخانی در جلسه دیروز که مهمان کمیسیون بود عنوان کرد که علاوه بر برجام، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راه آژانس، سند چهارمی نیز وجود دارد، در ادامه جلسه آقای صالحی هم عنوان کردند که متن چهارمی نیز وجود دارد.

البته دادن اطلاعات غلط از سوی آقای عراقچی درباره وجود سندهای محرمانه مورد توافق مسبوق به سابقه است.

عباس عراقچی پیش از این و در جریان توافق ژنو (۱۳۹۲) ، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در حالی که ۴۰ روز از امضای توافق ژنو می گذشت ، وقتی با اصرار مجری درباره وجود سندهای دیگر که به عنوان ضمیمه توافق ربرو شد، گفت: سند رسمی دیگری وجود ندارد و تنها یک non-paper وجود دارد که متن آن محرمانه است!

البته پس از این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که هیچ توافق محرمانه ای وجود دارد و یک روز بعد متن سند ایران و ۱+۵ درباره جزییات توافق ژنو از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد.

همچنین در توافق تمدید ، در تیرماه ۱۳۹۳ ، علی رغم توافق ایران و ۱+۵ درباره مسائلی مانند از بین بردن ذخایر اورانیوم زیر سه درصد که مورد تاکید مقامات ۱+۵ قرارگرفت و در گزارش های آژانس نیز به آن اشاره شده، تیم مذاکره کننده ایران تاکید داشت که هیچ توافقی صورت نگرفته است و تنها یک non-paper تنظیم شده است .

تکرار رفتار اعضای تیم مذاکره کننده در پنهان نگه داشتن سندهای مورد توافق همچنین اصرار بر عدم ارسال لایجه بررسی برجام به مجلس حاوی این پیام است که دولت می کوشد برخی ابعاد این توافق پنهان بماند چرا که افشای آن ، واکنش منفی مردم و نمایندگان مجلس را به دنبال دارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان