در روزهای اخیر که کمیسیون برجام اقدام به دعوت از تیم سابق مذاکره کننده هسته ای و در راس آن دبیرسابق شورای عالی امنیت ملی نموده است، موج بی سابقه ای از تخریب ها از سوی گروه های مختلف سیاسی علیه دکتر سعید جلیلی شکل گرفته است. در این هیاهوی رسانه های زنجیره ای و بی اخلاقی های مدعیان آزادی بیان، جلیلی اما باصلابت و متانت همیشگی بدون توجه به تخریب ها به بررسی دقیق و کارشناسانه قطعنامه و برجام می پردازد. جلیلی به عنوان نماد جبهه مومن حزب اللهی و نسل انقلابیون متخصص به میدان انجام تکلیف و وظیفه آمده تا بدون هرگونه غرض ورزی سیاسی، آنگونه که تخصص و تعهدش ایجاب می کند انجام وظیفه کند.


در این روزهای سخت آزمون که بسیاری از مدعیان چپ و راست مردود شده اند، جلیلی بار دیگر بدون توجه به صف بندی های رایج سیاسی، با همان روحیه ی جهادی و تکلیف گرای خود ایفای نقش می کند و بدون ترس و واهمه از جنجال و توحش رسانه ای بار سنگین در میانه ی میدان بودن را به دوش می کشد.


برخلاف آنچه برخی ادعا می کنند جلیلی نه انسان منفعل و ضعیفی است و نه بی ذکاوت. نه از جنس انقلابیون بی مبنا و کم عمق است و نه اصولگرایی محافظه کار. نه از گونه سیاسیون واپس گرای اصولگراست که ماندن و کسب وجهه را بر تکلیف انقلابی ترجیح می دهند و نه از جنس یاران دولت قبل است که در این رویارویی منتقدین و موافقین توافق سکوت می کنند که مبادا آسیبی ببینند، تا به خیال خودشان برای انتخابات آینده توشه ای بچینند. جلیلی اهل هیچکدام از این محاسبات پست سیاسی نیست. که اگر اهل اینگونه محاسبات بود در آلماتی و قبل از انتخابات ۹۲ کار را تمام کرده بود و الان بر مسند ریاست جمهوری تکیه می زد.


جلیلی هیچ گاه نخواست دستاورد مذاکرات را هزینه ی کسب قدرت سیاسی در انتخابات کند. بر خلاف روحانی که در جلسات تخصصی و نهادهای قانونی سکوت کرد تا در افکار عمومی و مناظرات تخریب کند، تمامی نقدهای خود درباره مذاکرات و توافق را نه در رسانه ها بلکه در جلسات تخصصی مطرح کرد. آنگونه که خود در کمیسیون برجام هم گفت، قبل از آنکه بخواهد اینگونه مباحث را در مجلس بگوید و حتی قبل از اینکه مذاکرات به طور جدی شروع شود در نامه ای خصوصی تمامی نکات خود را به مسئولین گفته بود و پس از آن سکوت رسانه ای اختیار کرد.


امروز نیز ورود تخصصی و حساب شده جلیلی نشانگر هوشمندی، تکلیف گرایی و توان بالای دانش اوست. از بعد زمانی، مکانی و روشی جلیلی در بهترین زمان و مکان و به بهترین شکل ممکن وارد نقد توافق جامع شد. وی به دعوت مجلس و به قانونی ترین شیوه و با کارشناسانه ترین مباحث به بررسی توافق جامع پرداخت. و همین دلیل چرایی دشمنی و تخریب بی سابقه رسانه های زنجیره ای علیه اوست. جلیلی و تیمش با آنکه ازنظر فنی و تخصصی پرمحتواترین تیم حال حاضر در کشور هستند، هیچ گاه مباحث خود را عمومی مطرح نکردند، تا شائبه ی شخصی بودن و سیاسی بودن انتقادات مطرح نشود. این تیم به رهبری دکتر جلیلی طی دوسال گذشته روندی منطقی و اخلاقی را در پی گرفتند و از نامه نگاری و تذکرات در جلسات خصوصی و فنی تا طرح مباحث در کمیسیون برجام همه حکایت از فهم بالای ایشان و اخلاق مداری در عرصه ی سیاسی دارد. امروز نیز به قول خودش «اگر نقدی مطرح می شود برای آن است که در این شرایط انقلاب اسلامی بتواند مسیرش را مقتدرتر به پیش ببرد».


 از سوی دیگر و در حالی که کدپراکن ها سعی دارند با تحلیل های محافظه کارانه جماعت حزب الله را به انفعال بکشانند، ورود جلیلی جان تازه ای به پیکر منتقدین توافق بود تا در کوران تخریب ها و مشکلات، بار دیگر بتوانند با بهترین محتواها و تخصصی ترین مباحث به فعالیت خود ادامه دهند.


جریان حزب الله با نمایندگی جلیلی در یک رویارویی همه جانبه تخصصی و فنی در کمیسیون برجام مصاف دو ساله منتقدین و موافقین توافق را با پیروزی طرفداران گفتمان انقلاب اسلامی به پایان برد. و علاوه بر اثبات علمی و دقیق ادعاهای منتقدین توافق، دروغ بزرگ رفع همه ی تحریم ها و فتح الفتوح بودن توافق را فاش نمود.


اینک که در بعد فنی و تخصصی جبهه گفتمانی انقلاب اسلامی توانسته بدون دریافت پاسخ منطقی و تخصصی، سخنان خود را به اثبات برساند، وقت آن رسیده که در تمامی ابعاد جانبی  یک تلاش مضاعف و همه جانبه از سوی نیروهای انقلابی شکل گیرد، تا این دستاورد بزرگ با هجمه ی رسانه های زنجیره ای، به یک دعوای سیاسی صرف تنزل پیدا نکند.


امروز جلیلی با تمام ویژگی هایش به عنوان یک فرد موضوعیت ندارد. آنچه مهم است راه و روشی است که جلیلی در پیش گرفته است. راه و روشی مبتنی بر اصول گفتمان انقلاب اسلامی که هم کارآمدیش را به اثبات رسانده و هم توان رویارویی با گفتمان های رقیب را دارد.


این شیوه گفتمانی از یک سو مبتنی بر عمیق ترین آموزه های اسلامی در ابعاد مختلف سیاست ورزی است و از سوی دیگر حامل دقیق ترین مباحث علمی و تخصصی است. شیوه ای که علم و عمل را با هم ممزوج کرده و بدون حاشیه می تواند گفتمان های غیر اصیل را از میدان به در کند. جلیلی امروز نماینده و پرچمدار این نسل از انقلابیون است. انقلابیونی که هم ذکاوت و زیرکی مقابله را دارند و هم شجاعت و توان مبارزه. هم عقلانیت علمی-سیاسی دارند و هم غیرت انقلابی. هم کارشناسند و هم زمان شناس. این نوع نگاه متخصصانه و عمل مخلصانه با تلاش جناح مومن انقلابی باید در همه ابعاد گفتمانی عینیت یابد تا بتوان در حال و آینده و به اقتضای حوادث پیش رو نقش آفرینی موثر نمود.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان