به گزارش لنگرخبر، مراسم موسم حج در سالهای گذشته به تولیت عربستان سعودی  8 حادثه مرگبار داشته است که خونبارترین اش حادثه 9 مرداد 66 بود که 275 حاجی ایرانی به دست حمله مأموران سعودی در مکه در جریان برائت از مشرکین به شهادت رسیده اند.
114346_730
تنها سه سال بعد از اینکه دولت عربستان عامدانه مراسم برائت از مشرکین را به خاک و خون کشید در سال 69 ، هزار و 426 نفر در تونل منتهی به مسجد الحرام و بر اثر ازدحام جمعیت کشته شدند و حجاج زیر دست و پا له شدند.
اما این حادثه خادمان حرمین شرفین را به فکر نیانداخت که با تمهیداتی سعی کنند مانع از تکرار چنین حادثه ای شود در سال 73، 273 نفر از حجاج در مراسم رمی جمرات به خاطر ازدحام جمعیت کشته شدند. در سال 76،  آتش سوزی در خیمه ها صحرای منا منجر به کشته شدن 340 حاجی و مجروح شدن هزار و 500 نفر شد.
سال 77 در رمی جمرات 180 حاجی در زیر دست و پا کشته شدند و فاجعه ای که در سال 80 هم تکرار شد این بار تعداد کشته شدها به 251 نفر رسید.
سال 85 دو حادثه روی داد هتلی در مکه فروریخت 86کشته به جای گذاشت و در رمی جمرات 363 نفر کشته شدند.
مصطفی میرسلیم که در مراسم حج امسال از نزدیک شاهد حادثه بود طی یادداشتی نوشت. حج بزرگترین تجمع عبادى مسلمانان است که همه ساله در ایام مشخص در مکه مکرمه با حضور مسلمانانى از تقریباً تمام کشورهاى اسلامى و کشورهایى که مسلمانان در آنجا حضور دارند برپا مى شود.
دولت عربستان براى رفاه حجاج در سال هاى اخیر اقدامات مهمى انجام داده است از جمله توسعه حرمین شریف در مکه و مدینه.
این اقدامات توسعه اى بسیار گسترده که به لحاظ ماهیت قطعاً قابل نقد است و چه بهتر که با مشورت سایر کشورهاى اسلامى مثلاً در چهار چوب مصوبات سازمان اجلاس اسلامى انجام مى گرفت تا هویت حرمین حفظ مى شد، دولت عربستان را وادار به استفاده از پیمانکاران متعدد کرده که اغلب با شتاب ناگزیرند فعالیت هاى مختلف ساختمانى انجام دهند، بنابراین شاهد علم شدن ده ها دکل جرثقیل ثابت و متحرک در حرمین یا در پیرامون متصل بدان است.
این دکل ها و اساساً کارگاه هاى عمرانى ، هم خطر و هم مزاحمت براى جمعیت نزدیک دو میلیونى حجاج محسوب مى شود. خطر آن به لحاظ افتادن مصالح در محدوده شعاع عملکرد جرثقیل است و مزاحمت آن به لحاظ ایجاد مضیقه براى انبوه جمعیت حجاج در حال رفت و آمد است.
بهترین راه برچیدن این دکل ها و در صورت عدم امکانِ برچینى ، مهار کردن و تعطیل نمودن آنها در ایام حج است.
بى توجهى دولت عربستان به این نکته مهم و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسى موجب شد که امسال، براثر طوفان، یکى از جرثقیل هاى متحرک که کاملاً امکان جابجایى و دور کردن ازحرم را داشت ، واژگون شود و تا کنون جان 108 نفر از حجاج را بگیرد و وضع نزدیک به ٢٣٨ نفراز مجروحان نیز بدون نگرانى نیست.
همه این حادثه را کنار هم بگذاریم پی می بریم که آل سعود با اندکی تامل و جدی گرفتن حادثه های پیشین می توانست مانع تکرار حادثه مکرر در این سال های اخیر شود و بسیار خوشبینانه می توان گفت بیش از 3 هزارحاجی قربانی سهل انگاری دولت ال سعود شده اند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان