تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران و بانک مرکزی این کشور منجر به کاهش ۸۰ درصدی ارزش ریال در طول دو سال گذشته شده است.

 

 به گزارش لنگرنیوز، وزیر اقتصاد ایران در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت با تشدید تحریم های آمریکا و متحدانش علیه ایران، این کشور در حال سرعت بخشیدن به تلاش ها برای شناور ساختن تجارت غیر نفتی و یافتن بازارهای جدید در آسیا، آفریقا و خاور میانه است.

 

شمس الدین حسینی، از تحریم ها با عنوان جنگ مالی یاد کرد و گفت: تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران و بانک مرکزی این کشور منجر به کاهش ۸۰ درصدی ارزش ریال در طول دو سال گذشته شده است.
به گزارش تسنیم، وی همچنین اظهار داشت، قرار دادن کل سیستم بانکی ایران در لیست سیاه از سوی واشنگتن و بروکسل به میزان قابل توجهی هزینه انجام مبادلات بین المللی را برای بانک های ایرانی افزایش داده و آنها را ناگزیر ساخته تا به دنبال روش های جدید پرداخت باشند و یا به مبادلات پایاپای متوسل شوند.

حسینی در عین حال گفت، اقتصاد ایران در حال تطبیق دادن خود با تحریم های غرب است و همزمان دولت نیز صادرات غیرنفتی و تجارت با ارزهای غیر دلاری و غیر یورویی را گسترش می دهد.

وی افزود، ذخایر ارزی کشور همچنان بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است، که این مسئله علیرغم امیدواری دولت اوباما به قرار گرفتن ایران در لبه پرتگاه اقتصادی، وضعیت اقتصادی ایران را در حالت پایدار حفظ می کند.

وزیر اقتصاد ایران در ادامه تصریح کرد: «سیستم مالی ما بسیار انعطاف پذیر و مدرن است... یکی از درس های مهمی که ما از تحریم ها آموختیم این بود که ما باید از تمامی انواع ارزها استفاده کنیم. ما به یورو و دلار وابسته نیستیم.»

حسینی از هفته گذشته برای شرکت در نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده و از این نظر او یکی از معدود مقامات بلندپایه ایرانی است که در طی سال های اخیر به پایتخت آمریکا سفر کرده است.

حسینی در ادامه افزود، صادرات غیرنفتی ایران در سال ۲۰۱۲، ۲۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته است. وی گفت، کاهش ارزش ریال، باعث شده که قیمت کالاهای صادراتی ایران ارزان تر شود و قابلیت رقابت بیشتری در بازارهای خارجی داشته باشد.

وی اضافه کرد: «تجارت خارجی ما بر صادرات غیرنفتی و کاهش واردات متمرکز شده است. به طور کلی، اقتصاد ایران بر تجارت داخلی متمرکز شده است.»

به گزارش فارس، مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

 

تاثیر افزایش تحریم های اقتصادی بر ایران چه بوده است؟

حسینی: تحریم ها مزاحمت های زیادی برای ما ایجاد کرده اند، اما ما بر این چالش ها و مشکلات غلبه کرده ایم و تلاش نموده ایم تا کاستی ها را جبران کنیم. ظرفیت اقتصادی جمهوری اسلامی بسیار بالاست. نیم نگاهی به تاریخ مردم ایران نشان می دهد که وقتی آنها با فشاری خارجی مواجه شده اند، کاملا  با یکدیگر متحد شده، و همگی در یک صف واحد ایستاده اند.

قطع همکاری شبکه مالی بین المللی سوئیفت، چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

حسینی: ما تمام اینها را پیش بینی کرده بودیم و در حقیقت، ما کاملا از تمام ابزارهایی که آنها قصد داشتند علیه ما استفاده کنند، اطلاع داشتیم... سوئیفت یکی از ابزارهای مبادله اقتصادی بود که به ابزاری سیاسی تبدیل شده است. با کمی تلاش بیشتر، جایگزین هایی برای سوئیفت، مورد استفاده قرار گرفته است.

پیامدهای تحریم نفتی اتحادیه اروپا چه خواهد بود؟

حسینی: اگر آنها اعلام کنند که تحریم های شدیدتری علیه صنعت نفت ایران به اجرا خواهند گذاشت، اولین کسانی که اعتراض خواهند کرد، مردم آمریکا و کشورهای حوزه یورو هستند، زیرا آنها مجبور خواهند بود در بودجه های  خود که قبلا به حد کافی کاهش یافته، دنبال چند سنت دیگر برای خرید هر گالن بنزین بگردند. من معتقدم هر چه آنها فشار تحریم ها را افزایش دهند، این مانند زدن یک مشت قوی تر بر یک دیوار خواهد بود. ممکن است شما به ساختار این بنا صدمه بزنید، اما به احتمال زیاد این مشت به خودتان لطمه می زند.

وضعیت کلی اقتصاد ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

حسینی: در نتیجه تلاش هایی که انجام شده بخشی از صادرات نفت ما کاهش یافته است. درآمدهای نفتی ما  نیز کمتر شده است. و همانطور که قبلا اشاره کردم، صادرات غیر نفتی ما نیز افزایش یافته است. ایران هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. اقتصاد ایران اقتصاد قدرتمندی است و چهارچوب خاص خودش را دارد و از نقاط قوت بسیاری برخوردار است.

ارزیابی شما از رشد اقتصادی ایران به چه میزان است؟

حسینی: به طور قطع، نرخ رشد ما متفاوت خواهد بود و قطعا بیش از میزانی خواهد بود که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است.روی هم رفته، ما اعتقاد داریم که به خواست خدا برای امسال نیز مجددا شاهد نرخ رشد ۶ درصدی خواهیم بود، اگر نرخ رشد بالاتر از این نباشد. چرا؟ ما شاهد سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش های مختلف بوده ایم که در حقیقت در طی سال جاری، شاهد تولید خواهند بود.

آیا تحریم ها ایران را ناگزیر از یافتن شرکای تجاری بین المللی جدید ساخته اند؟

حسینی: یکی از نتایج تحریم ها به وجود آمدن شرکای تجاری بسیار مختلف است. این وضعیت به زیان غرب خواهد بود و به سود شرق و تجار و فعالان اقتصادی کشورهای شرقی.

آیا ایران شاهد ظهور یک نظام تجاری جهانی جدید است؟

حسینی: ما تنها درباره ایران حرف نمی زنیم که اعتماد خود را به دلار و یورو از دست داده است. من معتقدم اعتماد آمریکایی نیز، مانند اروپایی ها به واحد پولی شان کاهش یافته است.

آیا تحریم های بین المللی ایران را به تسریع در انجام اصلاحات اقتصادی واداشته است؟

حسینی: به نظر من، تحریم ها سرعت آنچه را که در این روند اصلاحی باید انجام شود، افزایش می دهد. همه می خواهند طرح را اجرا کنند، اما در موارد اضطراری چه بخواهید و چه نخواهید باید آن را اجرا کنید.

آیا اصلاح قیمت ها در ایران باعث آسیب دیدن مردم و افزایش تورم شده است؟

حسینی: ما با اراده خودمان و عمدا، قیمت بنزین را چهار برابر کردیم و بهای گاز را ده برابر افزایش دادیم و بهای غلات را ده برابر کردیم. البته که این مسئله بر تورم تاثیر گذار خواهد بود. اما این انرژی، این فشار قیمتی، برای اصلاحات اقتصادی ضروری بود. اما مردم باید زندگی خود را ادامه می دادند  و ادامه نیز می دهند.

آیا ایران به دنبال سلاح هسته ای است؟

حسینی: ما کشوری مذهبی هستیم و در حقیقت تمام قوانین ما باید بر اساس اصول مذهبی باشد. در چهارچوب دینی ما، سلاح های کشتار جمعی، از جمله سلاح هسته ای اکیدا ممنوع است.

چرا انرژی هسته ای تا این حد برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد؟

حسینی: اقتصاد نسل های آینده به آگاهی علمی نیاز دارد. بنابراین،امروز بر دوش کشیدن این بار سنگین و تحمل این سختی ها، بسیار بهتر از ندادن دانشی است که نسل آینده نیاز دارد.

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان