به گزارش لنگرخبر و به نقل از فارس، چندی پیش روزنامه جوان مصاحبه ای با مهدی طالقانی پسر زنده یاد آیت الله طالقانی منتشر کرد که به لحاظ  دست اول بودن روایت وی از برخی تحولات سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، این مصاحبه در فارس نیز بازنشر یافت. در پی انتشار این مصاحبه، دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتشار جوابیه ای ضمن ارائه توضیحاتی مختصر درباره مطالب مطرح شده از سوی آقای مهدی طالقانی به طرح مطالب غیرمستندی علیه روزنامه جوان وخبرگزاری فارس پرداخت.از آنجا که فارس این موضوع را از زاویه تاریخی و نه سیاسی دنبال کرده است، پاسخ به ادعاهای دفتر آقای هاشمی درباره خود را به زمانی دیگر وامی نهد و صرفاً جوابیه مجدد آقای سید مهدی طالقانی به آقای هاشمی رفسنجانی را منتشر می کند که متن کامل آن درپی می آید:

بسمه تعالی

مدیران مسئول محترم خبرگزاری فارس و روزنامه جوان

باسلام واحترام؛ درباب جوابیه آقای هاشمی رفسنجانی به مصاحبه اینجانب با روزنامه جوان و بازنشر آن درخبرگزاری فارس نکاتی چند درادامه می آید. متمنی است نسبت به انتشار آن اقدام شود:

1-آقای هاشمی در جوابیه خویش، اینجانب را به «تطهیر سازمان جنایتکار وتروریست مجاهدین خلق» (منافقین) متهم کرده است! این درحالی است که اولا: در مصاحبه بنده با روزنامه جوان، هرگز شاهدی براین ادعا یافت نمیشود و ثانیا: نگارنده به شهادت اظهارنظرهای سه دهه اخیر خود، از مخالفان جدی و مذمت کنندگان دائمی گروه مزبور بوده و بر این باورم که این سازمان به ویژه پس از اعدام بنیانگذاران خویش، به ورطه انحراف و جنایت سوق یافت. آقای هاشمی در حالی نگارنده را به این امر متهم کرده، که خود از عوامل اصلی قوام یافتن سازمان مزبور بوده و در یک دوره زمانی نسبتا طولانی، به رغم مخالفت های آشکار و پنهان مرحوم امام خمینی، از هیچ کمک مادی و معنوی به ایشان فروگذار نکرده است!

گذشته از همه اینها، نسبت دادن «تطهیر سازمان مجاهدین خلق»(منافقین) به خبرگزاری فارس و روزنامه جوان، از مطایباتی است که تنها از جوابیه نویس آقای هاشمی برمی آید!

2- باز تاکید می کنم که اتصاف مرحوم آیت الله طالقانی به «درخت خشکیده» در یکی از سخنرانی های آقای هاشمی و به فاصله کمی پس از درگذشت پدر انجام گرفت که اعتراض خانواده ما، به ویژه مادرم را درپی داشت. ایشان طی تماسی با همسر ایشان، مراتب این اعتراض را به اطلاع وی رساندند.

جالب اینجاست که آقای هاشمی در جوابیه خویش ادعا کرده است که «اکثر اعضای خانواده آیت الله طالقانی» از روایت تاریخی بنده ابراز تاسف کرده اند! بد نیست ایشان بدانند که ما ده نفر خواهر و برادر هستیم و تا جایی که بنده دیده و مطلعم، مرحومه مادرم، خواهرانم: وحیده، مریم و برادرانم: حسین، مجتبی و برخی دیگر از اقوام نزدیک، در محافل خانوادگی، بارها به نکوهش این سخن آقای هاشمی پرداخته اند. در روز گذشته نیز پس از مطالعه جوابیه آقای هاشمی، بار دیگر از آنان در این باره سوال کردم و جملگی ایشان از این «ابراز تاسف»، بی خبر بودند! جای آن است که آقای هاشی پاسخ دهد که از کدام اکثریت سخن گفته است؟

3- آقای هاشمی در جوابیه خویش، در حالی به مسافرت آیت الله طالقانی لقبِ «قهر» داده،که مرحوم طالقانی نه به خاطر یک مسئله شخصی، که در اعتراض به برخی رفتارهای غیر قانونی و خلاف رویه قضایی، دست به «سفر اعتراض آمیز» زد. اگر طالقانی آن روز برخورد غیر قضایی با فرزند خویش را برنتابید، امروز هاشمی برخورد قضایی با فرزند خویش را نیز نمی پذیرد و او را «یوسف پاکدامن» می خواند!

4-آقای هاشمی در حالی از «رنجش رهبر کبیر انقلاب از قهر چند روزه» سخن می گوید، که شواهد موجود در آن رویداد،خلاف آن را نشان می دهد. گسیل داشتن مرحوم حاج سید احمد خمینی برای دلجویی از پدر و دستور به عاملان دستگیری برادرانم برای عذرخواهی از ایشان، چگونه با ادعای «رنجش»ِ امام سازگار است؟

5- آقای هاشمی طرح ِ موضوع ارتباط مرحوم حاج سید احمد خمینی با مجاهدین (منافقین)در ماه های اولیه انقلاب را یک اتهام تلقی کرده که این امر نوعی مغالطه به شمار می رود. در آن دوره مجاهدین(منافقین) هنوز دست به اسلحه نبرده بودند و از همین روی چهره های شاخص انقلاب، صلاح را در آن می دیدند که ارتباط خود را با آنان محفوظ نگاه دارند و از درغلطیدن آنان به وادی تقابل جلوگیری کنند. من خود با مرحوم حاج سید احمد خمینی دوست صمیمی بوده ام و از فلسفه ارتباط ایشان با این گروه، اطلاع کافی دارم.

 6-آقای هاشمی درجوابیه خود، از یک سوآیت الله طالقانی را دارای «جایگاه محبوب و منحصر به فرد در افکار عمومی» می داند و از سوی دیگر با عبارت «اقداماتی...نظیر قهر چند روزه که موجب رنجش بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گردید» زبان به مذمت وی می گشاید! در این میان اما، سوال اینجاست که داوری واقعی وی درباره مرحوم طالقانی چیست؟ نگارنده به نیکی علت عدم خوشبینی وی به پدر را می داند:

بی تردید اگرطالقانی زنده می بود، مانع از تکتازی نامبرده و فرزندانش در عرصه سیاست و اقتصاد ایران می گشت و لا غیر!

سید مهدی طالقانی 31شهریور 91

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان