به گزارش لنگرخبر، بررسی ریشه ها و رویش های معماری رشت با رویکرد معماری پایدار تلاشی برای دستیابی به یک الگوی جدید برای ساخت مسکن در این خطه است.

گیلان منطقه ای تاریخی در حدود دلتای سفیدرود است که به دلیل دوردست بودن کمتر مورد توجه مورخان ایرانی قرار گرفته اما با این وجود، سرزمین گیلان زمین ویژگی های فرهنگی و معماری خاصی دارد که در کشور و حتی دنیا شناخته شده است.

امروزه در گیلان شاهد معماری بومی و سنتی نیستیم و به جای آن ساختمان هایی با سازه ها فلزی یا بتنی، پوشش آجری و سقف های شیب دار با فرم هایی به اصطلاح هنرمندانه با پیروی کورکورانه از معماری بیگانگان و تفکیک فضای داخلی جایگزین شده اند.

هزینه ساخت و افزایش استفاده از انرژی های غیر قابل تجدید و یا فسیلی به منظور گرمایش و سرمایش یکی از پیام های اصلی شیوه جدید معماری است.

نقش مهم ساخت وساز در پایداری محیط/مهم نبودن سیمای شهری گیلان برای مدیریت آن

کارشناس ارشد مهندسی معماری درباره وضعیت معماری و بررسی ریشه ها و رویش های معماری رشت با رویکرد معماری پایدار اظهار کرد: اکنون ایجاد معماری بومی از نظر استحکام و دوام و نیازهای امروزی ساکنان پاسخگو نیست اما می توان با استفاده صحیح از اصول معماری و عوامل تشکل در آن عمر ساختمان ها را افزایش داد.

عباس عسکری افزود: پوشش بناها و استفاده از ساقه های نباتی به جای سفال می تواند موجب دوام و استحکام بیشتر آنها شود و تمام این عوامل در پایداری محیط و ایجاد ساخت وساز پایدار موثر است.

وی با بیان اینکه توسعه ناهمگون و بی برنامه شهرها موجب بی نظمی و هرج و مرج در زیستگاه انسان شده است، تصریح کرد: این ناهمگونی آثار نامطلوب در ظاهر و باطن شهر می گذارد.

این کارشناس ارشد معماری با اشاره به اینکه سیمای شهری هنوز برای مدیریت شهری گیلان مسئله مهمی محسوب نمی شود، خاطرنشان کرد: این امر موجب شده تا نتوان برای بهسازی سازه های از قبل ایجاد شده، اقدام هایی صورت داد.

وی با اشاره به اینکه هر روز سازه هایی با نمایی ناهمخوان  با معماری بومی و اشکالی عجیب و سر به فلک کشیده به شهرهای استان تحمیل می شود، یادآور شد: این امر مداخله در زمینه ساماندهی و بهسازی برای شهرداری ها را بسیار هزینه زا و غیرممکن می کند.

به گفته عسکری، رشت، لاهیجان، فومن، انزلی در سال های اخیر نماهایی عرف شده که نه تنها با اقلیم منطقه سازگاری ندارد بلکه با معماری و سیمای شهرها نیز همخوان نیست.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ سیاست هایی برای ساماندهی و بهسازی سازه های گذشته و تجلیل از بهترین سازه رعایت کننده اصول و ضوابط معماری و شهرسازی در منظر شهری امری مهم است و می توان مشارکت تمام اقشار جامعه را در ساماندهی سیمای شهری به همراه داشت.

کارشناس ارشد مهندسی معماری اهداف توسعه پایدار را یک ایده بسیار گسترده خواند و یادآور شد: توسعه پایدار یک نوع تلاش برای ترکیب مفاهیم در حال رشد با موضوعات اجتماعی ـ اقتصادی است.

وی مهم ویژگی خانه های روستایی گیلان را سادگی و همگونی آنها با محیط طبیعی اطراف خود دانست و گفت: خانه های روستایی یک عنصر زائد که به محیط اضافه شده باشد نیست بلکه از پیرامون برو به واسطه قرارگیری در محیط به پایداری رسیده است.

به گفته عسکری، بیشترین درک از یک فضای معماری به واسطه قوه بصری تحقق می یابد زیرا فضای معماری با فرم هندسه خود را به بیننده عرضه می کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان