به گزارش لنگرخبر، دولت روسیه از روز چهارشنبه، اقدام به آغاز عملیات هوایی در سوریه و بمباران مواضع تروریست ها کرده است که این عملیات با انتقاد و بعضا با عصبانیت کشورهای معارض سوریه از جمله عربستان مواجه شده است.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در یادداشتی می نویسد: درخواست عربستان از روسیه برای توقف بمباران ها علیه تروریسم، در سوریه، عجیب نیست؛ چرا که ورود نظامی روسیه به سوریه همچون صاعقه ای سریع بود و باعث تغییر موازنه 5 ساله در این کشور خواهد شد.

«عبدالله المعلمی» سفیر عربستان در شورای امنیت با ابراز نگرانی از حملات هوایی روسیه با متهم کردن ایران برای برانگیختن دعواهای طائفی گفت: تلاش ها برای هیمنه و دخالت در امور داخلی کشورها همیشه در طول تاریخ فاجعه بار بوده است.

رأی الیوم در ادامه می نویسد: ما با عربستان بر سر این حرف موافقیم؛ اما باید گفت مصداق این حرف، عربستان نیز است.

عربستان نیز در یمن، سوریه و لیبی دخالت می کند و جنگنده هایش در یمن اقدام به کشتار مردم بیگناه می کنند؛ همانند بمباران یک مراسم عروسی در منطقه «مخا» در یمن که 131 کشته بر جای گذاشت.

این روزنامه ادامه می دهد: به خطا رفته ایم اگر بگوییم روسیه صرفا برای مبارزه با داعش به سوریه آمده است؛ مسکو از ابتدای بحران، «بشار اسد» را قانونی و مشروع می داند و ارتش سوریه را به عنوان تنها نیروی مشروع به رسمیت می شناسد و مسلما اکنون می خواهد عملا و با شدت از دولت دمشق حمایت کند.

رأی الیوم می نویسد: بنابراین جای شگفتی ندارد که هواپیماهای روسیه، نیروهای ارتش آزاد و جبهه النصره و نیروهای آموزش دیده توسط آمریکا را نیز بمباران کنند؛ مسکو معتقد است که هر کسی که مسلحانه در مقابل دولت سوریه ایستاده؛ تروریست است؛ چه داعش باشد، چه احرار الشام و چه ارتش آزاد و این همان دلیل اصلی نگرانی سعودی ها از جنگنده های روسی است.

رأی الیوم در ادامه در مورد علل اصلی ورود مستقیم نظامی روسیه در صحنه سوریه می نویسد: تسلط «جیش الفتح» بر استان ادلب و جسرالشغور و پیشروی به سمت لاذقیه و همچنین گلوله باران دمشق، توسط «الجیش الاسلام» همه این ها باعث ورود روسیه به سوریه شده است و سقوط دولت دمشق، یعنی پایان نفوذ روسیه در خاورمیانه.

از سوی دیگر آمریکا در ده هزار کیلومتری سوریه واقع شده، اما روسیه بسیار نزدیک تر به این کشور و مسلما نسبت به امنیت سوریه و منافع خود در این کشور نگران است.

رأی الیوم در ادامه می نویسد: حضور نظامی روسیه، به سوریه یا به 50 جنگنده و بالگرد محدود نخواهد شد و عراق را نیز در بر خواهد گرفت و سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که در صورت درخواست بغداد، عملیات نظامی خود را نیز به عراق گسترش خواهیم داد.

رأی الیوم پیش بینی می کند که باید منتظر افزایش تعداد جنگنده ها و حتی پیاده شدن نیروی نظامی در عراق و روسیه باشیم.

نویسنده این یادداشت می نویسد: 5 سال است که عربستان، قطر و آمریکا در سوریه سرمایه گذاری می کنند و عن قریب است که با سونامی روسیه همه آن ها بخار شود و به هوا رود و همه معادلات منطقه را به نفع خود رقم بزند.

رأی الیوم در انتها می نویسد: نباید فراموش کنیم که کسی که در حال حاضر در مسکو، حکمرانی می کند، «گورباچوف» ضعیف یا «یلتسین» همیشه مست نیست.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان