به گزارش لنگرخبر، «رعنا» به نویسندگی، دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی از 14 تا 18 مهرماه در سالن اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود به صحنه می رود.



کوشک جلالی درباره ی چگونگی شکل گیری این نمایش گفت: این نمایش نامه در درجه ی نخست بر طرح اولیه حجت صفاریان و نمایش نامه ای که شهروز آقایی پور براساس آن نوشت، استوار است. پس از آن دو نمایش نامه ی منظوم در ارتباط با «رعنا» اثر نادر زکی پور را با همراهی نویسنده اش خواندم و زکی پور جرقه های جدیدی را در درونم روشن کرد.



او ادامه داد: خواندن کتاب "چگونگی زده شدن ترانه رعنا" اثر محمد قلی صدراشکوری و دیدار و گفت و گو با این شاعر و پژوهشگر بزرگوار شرق گیلان مرحله بعدی کارم بود. زادگاه صدر اشکوری، همان زادگاه رعنا است و اتفاقات دوران رعنا به قدری شفاف در حافظه ی ایشان نقش بسته است که در حین تعریف وقایع و افراد آن دوران، احساس می کردم در اشکور کنار "کرد آقا جان"، بالای کوه ایستاده ام، رعنا کنارم و هادی سلاخی شده، زیر پایم در "هادی دره" هستند.



این عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران که از سال 1986 در آلمان به عنوان نویسنده و کارگردان مشغول کار است، بیان کرد: کتاب «از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» اثر خلیل سلیمی و دیدار و گفت و گو با این محقق بزرگوار، نکته های جدیدی را برایم مطرح کرد و نقطه عطفی برای تحقیقاتم بود. پس از آن، مدت زیادی در اینترنت پیرامون اسطوره ها و افسانه های گیلانی، بخصوص داستان رعنا تحقیق کردم و ورژن های مختلف ترانه رعنا را خواندم و شنیدم که مجموعه ی این خاطرات و وقایع تاریخی در برخی موارد کاملا متضاد، هم برایم جالب بود و هم ترس برانگیز؛ چون رعنا در جایی تنها یک عاشق عصیانگر بود، در جایی دیگر یک مبارز با افکار انقلابی، در جایی روسیاه بود و در جایی پاک و معصوم، در جایی با پسر کدخدا، "نوروز"، ازدواج کرده بود و بعد با معشوقش "هادی" راه فرار پیش گرفته بود، در جای دیگر، شب عروسی با هادی فرار کرده بود، در جایی عاشق "کردآقاجان"ٌ، پیرمرد مبارز جنگلی هم بود، در جایی دیگر تنها عشقش هادی بود. در جایی کردآقاجان یک یاغی معرفی می شود و در جایی دیگر یک مبارز و هزاران روایت ضد و نقیض دیگر.



کوشک جلالی گفت: پس از این مرحله تصمیم گرفتم بند ناف تحقیقات تاریخی ام را قطع کنم و رعنای خودم را در ارتباط با دریافت هایم به نگارش درآورم. طرح نهایی را نوشتم و با کمک ناتاشا محرم زاده صحنه به صحنه آن را پرورش دادیم و نسخه اولیه نمایش نامه را اواخر فروردین به پایان بردم و بعد از آن با توجه به برخی پیشنهادات و تغییراتی که ضرورت می دیدم، ورژن دوم «رعنا» را نوشتم. هرچند هنوز احساس می کنم که این نمایش نامه تا روز آخر که به صحنه برود، جای کار دارد که بهتر و دقیق تر شود.



وی با تشکر از مقدسی و حسن ندافی در پیشبرد این کار، گروه بازیگران نمایش «رعنا» را مهرانه به نهاد، مجید پتکی، مهدی مخبری، ارشد امیراسکندری، مصطفی غلامی، مجتبی معیری نیا، برنا احمدنژاد، محمد تقی زاده، امیرقاسم وطن خواه، محبه میرباقی نژاد، مهدی محمدپور، ابوالفضل ندافی و باحضور: حجت ا...صفاریان،فریبرز زیده سرایی معرفی کرد.



عوامل دیگر این نمایش عبارتند از: گروه نویسندگان: نادر زکی پورلنگرودی، حجت الله صفاریان، شهروز آقایی پور، طراح صحنه: یاسر میرحمیدی، موسیقی: شهرام شفیعی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: نیما تابنده، طراح حرکات فرم: پریسا قاسمی، عکس: موژان جواهری، روابط عمومی: برنا احمدنژاد، پوستر: محسن صیدگر، سرمایه گذار: سید ذکریا ذاکری با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر لنگرود و مساعدت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود.



علیرضا کوشک جلالی که در سال 1393 از طرف وزارت ارشاد، مدرک درجه یک هنری را دریافت کرد، در سال 2004، گروه تئاتری "علی جلالی آنسامبل" را در شهر کلن پایه گذاری کرد و هم اکنون مسئول هنری این گروه است.



او تاکنون بیش از 43 نمایش در آلمان و 15 نمایش در ایران به روی صحنه برده و جوایز زیادی در زمینه کارگردانی و نویسندگی در فستیوال های تئاتری بین المللی کسب کرده است.



کوشک جلالی در سال 2009 نیز برای اولین بار به عنوان کارگردان یک اپرا را در اپرای شهر دورتموند آلمان به زبان ترکی و آلمانی به صحنه برد.



از آثار به اجرا در آمده این کارگردان در ایران، می توان به مسخ، پابلو نرودا، بازرس، موسیو ابراهیم و گل های قرآن، و خدای کشتار، سیستم گرون هلم، پوزه چرمی، روبینسون کروزو (بهترین نمایش از دید تماشاگران در جشنواره بین المللی فجر، سال 1392) دست نیافتنی ها... اشاره کرد.



«رعنا» تازه ترین اثر این هنرمند در شهرستان لنگرود و ساعت 19:30 به صحنه می رود که سایت فروش بلیت www.haftsaz.com و مرکز فروش بلیت، لنگرود کافی نت بهرنگ، خیابان شهید بهشتی، نرسیده به خیابان بابک است.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان