روحانی نظر ۴ وزیرش را رد کرد / در توافق دنبال حل مساله هسته‌ای نبودیم!
روحانی نظر ۴ وزیرش را رد کرد / در توافق دنبال حل مساله هسته‌ای نبودیم!

فرهنگ نیوز هر روز به بررسی روزنامه های سیاسی – اجتماعی کشور می پردازد.

به گزارش لنگرخبر، روزنامه های یکشنبه ۱۹مهر ۹۴ به موضوعاتی همچون خسارت تاخیر برجام، تعیین تکلیف برجام در مجلس، نظر روحانی درباره رکود، انفجار تروریستی در ترکیه و گفتگوی اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان پرداخته است.

روحانی نظر ۴ وزیرش را رد کرد

روزنامه اصولگرای وطن امروز در گزارزشی از سخنان دیروز روحانی که نظری متفاوت با وزرایش درباره رکود دارد نوشت: حسن روحانی که یک سال و یک ماه و یک هفته پیش خبر از خروج اقتصاد ایران از رکود داده بود، دیروز نیز ادعای خود را تکرار کرد تا تلویحا اعلام کند نامه اخیر ۴ وزیر کابینه درباره شرایط بد رکود را قبول ندارد. به گزارش «وطن‌امروز» از همان روزهای نیمه شهریور سال گذشته که روحانی خبر اتمام رکود را در مشهد اعلام کرد، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منتظر بودند نشانه‌های خروج از رکود را ببینند اما تا امروز این نشانه‌ها نه تنها دیده نشده بلکه به گفته کارشناسان و مطلعان رکود در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تا هفته گذشته نیز بسیاری از دولتی‌ها موضوع قرار داشتن در شرایط رکود را منکر می‌شدند اما انتشار نامه ۴ وزیر اقتصاد، رفاه، صنعت و دفاع در مورد شرایط بد اقتصادی و رکودی که به بحران تبدیل می‌شود معادلات را بر هم زد. این چهار وزیر در نامه خود شرایط امروز بازار سرمایه و صنایع را بسیار وخیم اعلام کردند که اگر تصمیمات عاجلی در آن اتخاذ نشود، اقتصاد وارد بحران خواهد شد. خیلی‌ها منتظر واکنش روحانی  درباره نامه مهم این ۴ وزیر بودند اما واکنش رئیس‌جمهور به این نامه بسیار ناامیدکننده بود. در حالی که ۴ وزیر کابینه از روحانی دستور عاجل خواسته بودند اما روحانی به طور کل رکود در اقتصاد را منکر شد و این به معنای این است که حالا حالاها از تصمیم عاجل و ضرب‌الاجلی خبری نخواهد بود. روحانی دیروز در همایش بین‌المللی صنعت و تجارت با اشاره به اینکه هدف دولت رسیدن به تورم یک‌رقمی است، گفت: سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بودیم، بنابراین از رکود خارج شدیم اما دوباره ممکن است به رکود بازگردیم.

رئیس‌جمهور اهمیت توجه به فضای بین‌المللی برای حرکت‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد و بخواهد درون‌نگر باشد و به بیرون توجه نکند و اقتصادی که بخواهد به مزیت‌های اقتصادی توجه نکند و تمرکز و انحصار را در مواجهه با شرکای اقتصادی کنار نگذارد، آن اقتصاد نمی‌تواند جهشی رو به جلو داشته باشد. روحانی تصریح کرد: برای جهش در زمینه اقتصادی لازم بود مانع تحریم که دیواری مقابل فعالان اقتصادی بود، برداشته و فضای سالمی در منطقه و جهان برای فعالان اقتصادی مهیا شود. رئیس‌جمهور گفت: وعده‌ای که از روز اول در عرصه سیاست خارجی به مردم داده بودم یعنی تعامل سازنده با جهان، امروز جامه عمل پوشیده و شرایط عمومی کشورمان با ۳-۲ سال قبل کاملاً متفاوت شده است و در شرایطی قرار داریم که تحریم‌ها از جلوی پای فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد.
ضرورت چارچوب‌بندی مجدد برجام
وطن امروز در یادداشتی به قلم مهدی محمدی درباره چگونگی چارچوب بندی برای برجام در مجلس نوشت: تصمیم امروز مجلس شورای اسلامی درباره برجام تاریخی خواهد بود. مجلس برای نخستین بار در سال‌های اخیر درباره یک مساله در سطح امنیت ملی با تبعات امنیتی، سیاسی و ژئوپلیتیک بسیار گسترده تصمیم خواهد گرفت.
با وجود همه تلاش‌ها، مجلس تاکنون با قدرت از حیثیت خود دفاع کرده و نشان داده است بررسی توافق هسته‌ای را یک امر غیرجدی و تشریفاتی نمی‌داند و اراده ملت و فرمان رهبری را با معاملات سیاسی سودا نخواهد کرد. نقطه اوج این فرآیند گزارشی بود که کمیسیون ویژه برجام منتشر کرد و آشکارا آرامش کسانی را که نمی‌خواستند گذار از متن به بطن درباره برجام رخ بدهد، به هم ریخت. عجیب نیست برخی افراد که پس پرده در تولید برجام نقش ویژه ایفا کرده‌اند و مایل به علنی شدن جزئیات آن مداخلات ویژه هم نیستند، گزارش کمیسیون برجام را‌ آش‌ شله‌قلمکار بخوانند. از دید کسانی که برجام را مقدمه‌ای برای منافع اقتصادی ویژه، زد و بندهای امنیتی و سیاسی خاص در آستانه انتخابات و وادادگی‌های ژئوپلیتیک گسترده می‌دانند، طبیعی است که این گزارش در مایه خوردنی‌جات نامطبوع تحلیل شود. این عصبانیت کاملا قابل درک است. گزارش برجام، اگرچه در نهایت به طور مشروط اجرای این توافق را توصیه می‌کند اما از تبدیل آن به یک سرمایه سیاسی هنگفت در دست کسانی که درباره جزئیات اقداماتشان در مرحله مابعد توافق با آمریکا تفاهم کرده‌اند، جلوگیری می‌کند و به همین دلیل خشم و کینه‌توزی عجیبی را برانگیخته است.
اکنون مجلس شورای اسلامی در موقعیتی است که باید ماموریت تاریخی خود را ایفا کند. این ماموریت تاریخی اگر بنا باشد درست انجام شود قاعدتا باید برگرفته از همان واقعیات کلیدی باشد که در متن کمیسیون برجام افشا شده است. تصمیمی که مجلس موظف به اتخاذ آن است باید بر چند اصل مهم تکیه کند:
۱- برجام یک توافق حداقلی است.
۲- برجام اجرا خواهد شد و رد آن منتفی است.
۳- برجام نمی‌تواند به همین شکل که هست اجرا شود چرا که در این صورت، به دلیلی که خواهیم گفت تهدیدات بسیار جدی و مهمی برای کشور ایجاد خواهد کرد.
۴- مجلس تنها نهادی است که می‌تواند هم اجازه اجرای برجام را بدهد و هم این فرآیند را به‌گونه‌ای مدیریت کند که لااقل برخی تهدیدات اساسی برجام کمینه شود.
۵- بدون مشروط و مقید شدن برجام، و اضافه شدن برخی شروط ویژه به آن، مهم‌ترین هدف این توافق، یعنی کاهش تحریم‌ها، حتی به طور حداقلی رخ نخواهد داد.
در سطح راهبردی، می‌توان موضوع را اینگونه طرح کرد که مجلس ۲ گزینه در پیش دارد. یکی اینکه اجازه بدهد برجام به عنوان بخشی از استراتژی مابعد توافق آمریکا که هدف اصلی آن انقلاب‌زدایی از ایران و مهار راهبردی آن در دیگر حوزه‌هاست، باقی بماند و دیگر اینکه برجام را از راهبرد آمریکا خارج کرده و آن را به بخشی از راهبرد نظام اسلامی بدل کند.
آمریکایی‌ها در ۲ ماه گذشته تردیدی در این باره باقی نگذاشته‌اند که روی این متن به عنوان زیرساختی برای ایجاد تغییرات بنیادین در ایران حساب کرده‌اند. اساسا منطقی نیست که آمریکا حاضر به دستکاری در رژیم تحریم‌ها شده باشد بی‌آنکه در ازای آن ـ به زعم خود – دستاوردی بزرگ‌تر کسب کرده باشد. آن دستاورد بزرگ‌تر این است که آمریکایی‌ها متقاعد شده‌اند ـ و شاید صاحبان آش‌های شله‌قلمکار آنها را متقاعد کرده‌اند- که برجام چیزی کارآمدتر از تحریم در اختیار آنها می‌گذارد و آن خارج کردن ایران از ریل تفکر مقاومتی و انقلابی و تسخیر افکار عمومی ایران توسط نیروهایی است که به مثابه گماشتگان آمریکا در داخل عمل می‌کنند.
مجلس می‌تواند از طریق:
۱- محدود کردن رژیم دسترسی و بازرسی مندرج در برجام
۲- ایجاد ضمانت‌های محکم بازگشت‌پذیری سریع در صورت کوچک‌ترین تخلف از کاهش تحریم‌ها
۳- مسدود کردن باب مذاکره با آمریکا در سایر حوزه‌ها
۴- ایجاد ضوابطی برای هزینه‌کرد عواید ناشی از برجام
۵- ایجاد ترتیباتی در کنار برجام که مسیرهای دستکاری آمریکا در امور داخلی ایران را مسدود کند؛
برجام را از پازل آمریکا خارج کرده و آن را به یک ابزار در دست نظام جمهوری اسلامی برای «بلند شدن و ادامه دادن به کُشتی» -آنطور که استعاره نرمش قهرمانانه به ما می‌آموزد- تبدیل کند. در غیر این صورت، چند ماه دیگر، این مجلس یا هر مجلس دیگری که بر سر کار باشد باید عجولانه تلاش کند راه‌حلی برای تهدیدات فوری ناشی از اجرای آن بیابد و البته ممکن است آن زمان دیگر بسیار دیر شده باشد.
از‌اینکه گفتم فریبکاری د‌‌‌‌‌‌ر ذات‌ ایرانیان است، پشیمانم
روزنامه اصلاح طلب قانون از پشیمانی وندی شرمن معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا نوشته است: مد‌‌‌‌‌‌تی که مذاکره کنند‌‌‌‌‌‌گان کشورمان با ۱+۵ د‌‌‌‌‌‌ر حال گفت‌وگو بود‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌، برخی اظهارات طرف مقابل به سند‌‌‌‌‌‌ی برای تخریب تیم د‌‌‌‌‌‌یپلماسی کشورمان به وسیله مخالفان توافق مبد‌‌‌‌‌‌ل می‌شد‌‌‌‌‌‌. یکی از نمونه‌های این رویه، اظهاراتی بود‌‌‌‌‌‌ که وند‌‌‌‌‌‌ی شرمن از اعضای تیم مذاکره کنند‌‌‌‌‌‌ه آمریکا بیان و اد‌‌‌‌‌‌عا کرد‌‌‌‌‌‌ فریبکاری د‌‌‌‌‌‌ر ذات ایرانیان است. اما امروز بعد‌‌‌‌‌‌ از اینکه روند‌‌‌‌‌‌ مذاکرات رو به پایان است،مذاکره کنند‌‌‌‌‌‌ه ارشد‌‌‌‌‌‌ آمریکایی د‌‌‌‌‌‌ر مصاحبه با راد‌‌‌‌‌‌یو سراسری کشورش گفت چند‌‌‌‌‌‌ین د‌‌‌‌‌‌هه بی‌اعتماد‌‌‌‌‌‌ی بین‌ایران و آمریکا وجود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ و‌این بی‌اعتماد‌‌‌‌‌‌ی با برنامه جامع اقد‌‌‌‌‌‌ام مشترک (برجام) از بین نمی‌رود‌‌‌‌‌‌ و از‌اینکه گفتم فریبکاری د‌‌‌‌‌‌ر ذات‌ایرانیان است، پشیمانم.
خاطره آمریکایی از شیطنت منطقه‌ای
شرمن د‌‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌‌امه با مطرح کرد‌‌‌‌‌‌ن اد‌‌‌‌‌‌عاهای بی‌اساس د‌‌‌‌‌‌رباره‌ایران اضافه کرد‌‌‌‌‌‌: نکته جالب توجه‌اینکه د‌‌‌‌‌‌ر زمان شروع‌این روند‌‌‌‌‌‌ کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گفتند‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر مذاکرات با‌ایران د‌‌‌‌‌‌رباره مسائل منطقه‌ای صحبت نکنیم؛ زیرا آن‌ها د‌‌‌‌‌‌ر اتاق مذاکرات نیستند‌‌‌‌‌‌؛ حال آنکه منافع آن‌ها د‌‌‌‌‌‌ر مسائل منطقه‌ای مطرح است. آن‌ها می‌خواستند‌‌‌‌‌‌ سر میز مذاکرات بحث د‌‌‌‌‌‌رباره مسائل منطقه‌ای حضور د‌‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌‌ که‌این، موضعی قابل د‌‌‌‌‌‌رک بود‌‌‌‌‌‌، زیرا آن‌ها همسایگان‌ایران بود‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌ و بیش از همه از اقد‌‌‌‌‌‌امات بی‌ثبات کنند‌‌‌‌‌‌ه‌ایران د‌‌‌‌‌‌ر منطقه و اقد‌‌‌‌‌‌امات‌ایران د‌‌‌‌‌‌رجایگاه حامی تروریسم د‌‌‌‌‌‌ولتی و امثال آن تأثیر می‌گرفتند‌‌‌‌‌‌. وی د‌‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌‌امه اد‌‌‌‌‌‌عاهای خود‌‌‌‌‌‌ گفت: «ما د‌‌‌‌‌‌ر مذاکرات بر موضوع تسلیحات هسته‌ای تمرکز د‌‌‌‌‌‌اشتیم؛ زیرا باتوجه به‌اینکه اقد‌‌‌‌‌‌امات‌ایران د‌‌‌‌‌‌ر منطقه بد‌‌‌‌‌‌ است و‌این توانایی را د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ که به نمایش قد‌‌‌‌‌‌رت بپرد‌‌‌‌‌‌ازد‌‌‌‌‌‌ و قد‌‌‌‌‌‌رتی با توان بازد‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌گی باشد‌‌‌‌‌‌، حال اگر‌این کشور به تسلیحات هسته‌ای د‌‌‌‌‌‌ست پید‌‌‌‌‌‌اکند‌‌‌‌‌‌، قد‌‌‌‌‌‌رت نمایی و توان بازد‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌گی آن به مراتب بیشتر خواهد‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌.»
 پشیمانی از یک اد‌‌‌‌‌‌عا
مجری راد‌‌‌‌‌‌یو سراسری آمریکا از شرمن پرسید‌‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌‌ر زمان مذاکرات یک بار از زبان شما مطلبی نقل قول شد‌‌‌‌‌‌ مبنی بر‌اینکه فریبکاری بخشی از د‌‌‌‌‌‌ی ان‌ای (ذات) حاکمیت‌ایران است. باتوجه به‌اینکه شما زمان زیاد‌‌‌‌‌‌ی را با د‌‌‌‌‌‌یپلمات‌های‌ایرانی د‌‌‌‌‌‌ر مذاکرات صرف کرد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ و با‌ایرانی‌ها برای رسید‌‌‌‌‌‌ن به‌این توافق هسته‌ای تعامل د‌‌‌‌‌‌اشتید‌‌‌‌‌‌، آیا هنوز هم به سخن فوق اعتقاد‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌؟ شرمن د‌‌‌‌‌‌ر پاسخ گفت: «پس از بیان آن سخن گفتم که پشیمان هستم که از آن کلمات خاص استفاد‌‌‌‌‌‌ه کرد‌‌‌‌‌‌ه‌ام. فکر می‌کنم شاید‌‌‌‌‌‌ هرگز عاقلانه نباشد‌‌‌‌‌‌ که یک د‌‌‌‌‌‌یپلمات بخواهد‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر توصیف کشور‌ها و مرد‌‌‌‌‌‌مان آن،‌این‌گونه سخن بگوید‌‌‌‌‌‌.» مجری برنامه با طعنه پرسید‌‌‌‌‌‌: اما شما آنچه را که به آن فکر می‌کرد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ به زبان آورد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌. آیا بیان آنچه به آن فکر می‌کرد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌، غیرعاقلانه بود‌‌‌‌‌‌؟ شرمن د‌‌‌‌‌‌ر پاسخ گفت: «خیر. خیر. فکر نمی‌کنم‌این‌طور باشد‌‌‌‌‌‌. شاید‌‌‌‌‌‌ آن‌ها هم د‌‌‌‌‌‌رباره من همین سخن را بیان کنند‌‌‌‌‌‌.» مجری گفت،یعنی‌اینکه (به نظر آن‌ها) شما برای فریب د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ن آن‌ها بود‌‌‌‌‌‌ه‌اید‌‌‌‌‌‌؟ شرمن د‌‌‌‌‌‌ر پاسخ گفت: «بله. چند‌‌‌‌‌‌ین د‌‌‌‌‌‌هه بی‌اعتماد‌‌‌‌‌‌ی بین‌ایران و‌ایالات متحد‌‌‌‌‌‌ه وجود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌. فکر نمی‌کنم‌این بی‌اعتماد‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌رنتیجه برنامه جامع اقد‌‌‌‌‌‌ام مشترک (برجام) از بین برود‌‌‌‌‌‌.‌این توافق برای پرد‌‌‌‌‌‌اختن به نگرانی‌های جهانی د‌‌‌‌‌‌رباره برنامه هسته‌ای‌ایران است.»
شاهنامه به آخرش رسید‌؟
قانون در گزارشی سعی در وارونه نمایی مطالبات منتقدان برجام و ضعیف جلوه دادن کار کمیسیون ویژه برجام دارد: امروز سرنوشت برجام در مجلس روشن می‌شود. برجامی که رهبرمعظم انقلاب در رابطه با بررسی آن فرموده‌بودند مبادا سبب دودستگی در جامعه شود. ولی ما شاهد آن بودیم که گروه اندکی برای رسیدن به اهداف نا معقول و جناحی خود بیانات معظم‌له را نیز نادیده‌گرفته و حتی در کمیسیون برگزیده مجلس اختلاف و دو دستگی ایجاد کرده،به کف خیابان‌ها آمدند و کلاس درس آیت‌اللهی را تعطیل کردند!
عقب نشینی هنگام باخت
عامل ‌این درگیری‌ها یکی از نمایندگان به مجلس به نام زاکانی بود که ریاست کمیسیون را بر عهده داشت. وی روز گذشته در آستانه تصویب طرح کمیسیون امنیت‌ملی در مجلس با اظهاراتی ادعا کرد کسی به دنبال رد برجام نیست ولی حرف با عمل فاصله فراوانی دارد. وی که در آستانه یکشنبه سرنوشت ساز مجلس نشست‌خبری گذاشته بود،گفت: امروز کسی دنبال رد برجام نیست چرا این‌گونه القاء می کنید. عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از نگاه جزیره ای برخی از اعضای کمیسیون برجام گفت: این افراد تیمی تشکیل داده اند تا از برجام دفاع کنند و در دفتر آقای بروجردی تقسیم کار کردند تا با چه روشی از برجام دفاع کنند و به همین دلیل جلسات کمیسیون اقتصادی تشکیل نشد.زاکانی با بیان اینکه بنده در ابتدای حضور در کمیسیون ویژه بنای رد یا تایید برجام را نداشتم، گفت: متاسفانه برخی با بنای تایید برجام وارد کمیسیون شدند. آنها معتقد بودند که متن برجام را با دقت بررسی نکنند و تفسیری خوش بینانه از متن برجام بنویسند.رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: این تفسیر برای جامعه بین الملل قابل پذیرش نبوده و سند تلقی نمی شد.نماینده مردم تهران گفت: ما معتقد بودیم باید جزء به جزء برجام بررسی و نقاط ضعف و قوت آن در گزارش نهایی ذکر شود اما انتشار یا عدم انتشار آن برعهده مجلس بود.
  خط و نشان برای جلسه امروز
این ادعاها در حالی بیان می شود که خبرهایی حاکی از نقشه شوم برخی  برای برهم زدن جلسه امروز بررسی طرح برجام به گوش می‌رسد.عده‌ای از نمایندگان تندرو مجلس برای اینکه جلوی پیشرفت کشور و حل پرونده‌هسته‌ای را بگیرند، در فکرخود طرح  آبستراکسیون را پرورانده بودند ولی دیروز نقوی حسینی از مخالفان مذاکرات و از یاران زاکانی در خصوص اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر احتمال آبستراکسیون جلسه علنی بررسی برجام توسط اصولگرایان گفت: این شایعات که از سوی ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان مطرح می‌شود، کذب محض است.
به نظر می رسد این گزارش مستند و مستدل نبوده و عوام فریبی است.نقوی با بیان اینکه نظرات شخصی من با نظر کمیسیون متفاوت است، گفت: نظر شخصی من این است که نباید به گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام رای مثبت بدهیم. من فردا(امروز) به عنوان مخالف طرح برجام صحبت کرده واستدلال می‌کنم.وی در پایان از اقدام هیات رئیسه در عدم ارجاع طرح برجام به کمیسیون برجام انتقاد کرد و گفت: هیات رئیسه مجلس حتی طرح برجام را به عنوان کمیسیون فرعی نیز به کمیسیون ویژه برجام ارائه نداده است.
ترکیه رنگ خون گرفت
قانون: د‌‌‌یروز شنبه د‌‌‌ر ترکیه، قیامتی به پا بود‌‌‌؛ روزی که قرار بود‌‌‌، تظاهراتی آرام برگزار شود‌‌‌ اما ناگهان همه چیز رنگ خون به خود‌‌‌ گرفت. مطابق آنچه د‌‌‌ر شبکه های اجتماعی و رسانه‌های بین‌المللی، د‌‌‌ست به د‌‌‌ست می‌چرخید‌‌‌ گویا چند‌‌‌ انفجار پشت سر هم، مرد‌‌‌م بی گناه ترکیه را هد‌‌‌ف قرار د‌‌‌اد‌‌‌ه بود‌‌‌ تا  جان آنها را بگیرد‌‌‌.
این انفجارات د‌‌‌ر جریان برگزاری راهپیمایی «صلح برای د‌‌‌موکراسی» اتفاق افتاد‌‌‌. اما چه پاراد‌‌‌وکسی که صلح برای د‌‌‌موکراسی را تبد‌‌‌یل به خون برای د‌‌‌موکراسی کرد‌‌‌.
د‌‌‌یروز اول از همه وزارت بهد‌‌‌اشت ترکیه اعلام کرد‌‌‌ که تعد‌‌‌اد‌‌‌ کشته‌های د‌‌‌و انفجار د‌‌‌ر آنکارا، پایتخت این کشور به ۸۶ نفر رسید‌‌‌ه است.تقریباً ۲۰۰ نفر هم د‌‌‌ر این انفجارها زخمی شد‌‌‌ند‌‌‌.
گفته می‌شود‌‌‌ این انفجارها مرگبارترین حملاتی است که د‌‌‌ر ترکیه رخ د‌‌‌اد‌‌‌ه است.این راهپیمایی د‌‌‌ر اعتراض به د‌‌‌رگیری بین د‌‌‌ولت و نیروهای کُرد‌‌‌ برپا شد‌‌‌ه بود‌‌‌.
این حاد‌‌‌ثه د‌‌‌ر حالی اتفاق افتاد‌‌‌ که قرار است ماه آیند‌‌‌ه انتخابات پارلمانی د‌‌‌ر ترکیه برگزار شود‌‌‌. حالا اما با این انفجارها، احتمالاً به شد‌‌‌ت صلاحیت حزب حاکم د‌‌‌ر برقراری امنیت ، زیر سوال رفته است و ارد‌‌‌وغان و د‌‌‌ار و د‌‌‌سته‌اش باید‌‌‌ پاسخگوی ناامنی ها باشند‌‌‌.جالب اینجاست که د‌‌‌ولت تحت امر ارد‌‌‌وغان، بد‌‌‌ون معطلی  با اشاره به این که این انفجارها، حمله‌ای تروریستی بود‌‌‌ه، گفت که رد‌‌‌ عاملان انفجارها را زد‌‌‌ه و تا حد‌‌‌ود‌‌‌ی به سرنخ هایی د‌‌‌ست یافته که نشان می‌د‌‌‌هد‌‌‌، حاد‌‌‌ثه د‌‌‌یروز شنبه، حاصل یک عملیات انتحاری بود‌‌‌ه است.اما حزب د‌‌‌موکراتیک خلق‌ها سیاست‌های د‌‌‌ولت ترکیه را عامل بروز این گونه حملات د‌‌‌انست.
خیلی واضح و روشن است که د‌‌‌ولت ترکیه به خاطر خصومتی که با کرد‌‌‌ها د‌‌‌ارد‌‌‌، حالا حالا باید‌‌‌ د‌‌‌رگیر ناامنی ها باشد‌‌‌ و البته پاسخگوی افکار عمومی. به عبارت د‌‌‌یگر بازی ند‌‌‌اد‌‌‌ن کرد‌‌‌ها د‌‌‌ر قاعد‌‌‌ه حکومت، برای ارد‌‌‌وغانی که خود‌‌‌ش اصلیتی گرجستانی د‌‌‌ارد‌‌‌، گران تمام شد‌‌‌ه است و او تقریبا روزی نیست که د‌‌‌رگیر معضلی سیاسی نباشد‌‌‌. از آن طرف قضیه ، آب رفتن روز به روز آمار گرد‌‌‌شگران را هم اضافه کنید‌‌‌ که به‌خاطر عد‌‌‌م وجود‌‌‌ امنیت، د‌‌‌ل و جرأت ند‌‌‌ارند‌‌‌ پا به قسطنطنیه بگذارند‌‌‌!
حالا از امروز باید‌‌‌ منتظر باشیم و ببینم که رجب پاشا چه سیاستی را د‌‌‌ر پیش می گیرد‌‌‌ آیا او  قد‌‌‌رت را با کرد‌‌‌ها تقسیم خواهد‌‌‌ کرد‌‌‌ یا اینکه به لج و لجبازی های خود‌‌‌ اد‌‌‌امه خواهد‌‌‌ د‌‌‌اد‌‌‌  و نئو عثمانی را به پرتگاه سقوط خواهد‌‌‌ کشاند‌‌‌.
خسارت تاخیر اجرای برجام
روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز مانند اکثر روزنامه های اصلاح طلب به بازنشر خبری درباره خسارات روزانه اجرا نشدن برجام پرداخته است تا کمیسیون برجام را به دلیل بررسی این متن پر حاشیه تحت فشار قرار دهد:  کارشناسان از خسارت‌های تاخیر در اجرای برجام می‌گویند. این‌بار سیروس ناصری همان مردی که خود مذاکره و نتایج آن را به خوبی در گذشته‌ای نه چندان دور تجربه کرده است از خسارات تاخیر در اجرای برجام می‌گوید؛ خسارتی که از نگاه او میلیاردها دلار سود عاید دیگران می‌کند؛ سودی که از جیب کشور ما خارج می‌شود. او اما آمار دقیق‌تری هم می‌دهد و صراحتا می‌گوید که روزانه ١٠٠ تا ١۵٠ میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام می‌شود. جمع‌بندی هم می‌کند و می‌گوید با تاخیر ٢٢ روزه‌ای که در اجرای برجام تا به حال صورت گرفته است حالا ٢٠٠٠ تا ٢۵٠٠ میلیون دلار ضرر به کشور وارد شده است. عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صراحتا می‌گوید که: «هر روز تاخیر در اجرای برجام میلیاردها دلار سود عاید کشورهایی می‌کند که به خاطر عملکرد آنها در منطقه، شهید می‌دهیم.» به گزارش ایرنا، سیروس ناصری اما در ادامه از آنهایی که باعث تاخیر در اجرای برجام شده‌اند هم صحبت می‌کند؛ آنهایی که شاید بخشی‌شان نمایندگان مجلس هستند. ناصری اما در تحلیل رفتارهای آنها می‌گوید: «به نظر من همین مجلس هم که مخالفان تند در آن جایگاه محکمی دارند، رایی بر رد برجام نخواهد داشت. نمایندگانی که پر سر و صدا هستند از رای گریزانند چون ثبت می‌شود و باید آثار عدم اجرای برجام را بپذیرند.» او دقیقا از همان چیزی می‌گوید که شاید بخشی از نمایندگان مجلس هم حالا اندیشه آن را در سر دارند. یعنی رای منفی به برجام و آثاری که پس از آن به آنها تحمیل می‌شود که شاید یکی از آنها هم نارضایتی مردم باشد. وی به ایراد‌های گزارش کمیسیون ویژه برجام پرداخت و افزود: نظر قطعی کارشناسان کمیسیون ویژه این است که قطعنامه‌های گذشته علیه ایران تحت فصل هفت نبوده است. این بی پایه‌ترین و بی محتواترین و غلط‌ترین ارزیابی است که از این چند قطعنامه می‌شود، کرد.»
وی در بخش دیگری از این نشست به ارزیابی گزارش کمیسیون ویژه در بخش نفت پرداخت و گفت: طبق همین روند فروش نفت به طور متوسط بیش از ٢٠ میلیارد دلار پول ایران در چین، بیش از ۶میلیارد دلار در هند انباشته شده و مبالغ انباشته شده در کره جنوبی و ژاپن قدری متفاوت است. رقمی هم که هیچ‌وقت اظهار نمی‌شود در مورد امارات است که حدود پنج میلیارد دلار است. ناصری گفت بهتر بود مجلس به این بخش به عنوان خسارت امنیتی می‌پرداخت و نسبت به ادامه آن هشدار می‌داد. وی اظهار داشت: ما حدود ۶ تا هفت میلیارد دلار فقط برای پول‌های انباشته شده هزینه می‌دهیم. در طول سال‌های ٨۶ تا ٩٢ حدود ٨٠٠ میلیارد دلار ورودی و به همین میزان خروجی داشتیم. با اعمال هزینه پول و هزینه گران خرید کالا به میزان ٢٠ تا ٢۵ درصد، می‌شود ١٠٠ تا ١۵٠ میلیون دلار در روز. با احتساب ٢٢ تا ٢٣ روز تاخیر اجرای برجام هم می‌شود ٢٠٠٠ تا ٢۵٠٠ میلیون دلار بابت تاخیر اجرای برجام. ناصری اظهار داشت: یک دوره مردم ما مقاومت کردند و پذیرفتند هزینه پرداخت شود. گرچه علتش ندانم کاری بود اما ملت ما اهل مقاومت است و در مقابل امریکا محکم ایستاد. اما زمانی که توافقی کاملا ممتاز صورت گرفته که پیروزی برای ملت محسوب می‌شود ادامه این هزینه برای مردم توجیه ندارد.
انتقاد روحانی از طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای
اعتماد گزارشی از سخنان روحانی درباره اجرای برجام نوشته است: گروه‌های کوچک افراطی که در گوشه و کنار حضور دارند و از تعامل و آرامش خوشحال نیستند؛ اینها همان‌هایی هستند که دیروز مخاطب رییس‌جمهور قرار گرفتند؛ گروه‌های کوچکی که انگار فقط در خارج هم نیستند و رییس‌جمهور می‌گوید که این تعداد را باید تحمل کرد چراکه آسمان برای آنها به تعبیر او در این شرایط تپیده است و باید آنها را تحمل کرد. رییس‌جمهور دیروز از آثار معطل شدن برجام هم گفت: از برجام که به تعبیر او یک توافق بین‌المللی است و در امریکا معطل دعواهای حزبی شده است نیز انتقاد می‌کند. او دیروز هم از توافقی گفت که در نتیجه آن میز دیپلماسی نشان داد که قدرت منطق بر قدرت تهدید پیروز می‌شود. با این حال محور اصلی اظهارات حسن روحانی «انتظاری» بود که او از آن سخن گفت؛ انتظار برای اجرای توافق پس از چند هفته که او می‌گوید این طولانی شدن به مشکلات اقتصادی کشور خواهد افزود؛ اشاره‌ای که شاید یک سوی آن به سمت مجلس باشد که این روزها درگیر تصویب یا عدم تصویب توافق هسته‌ای است.
وی افزود: در یک مساله پیچیده بین‌المللی کشوری همچون ایران با شش قدرت جهانی مواجه بود که بعد از دو سال تلاش و مذاکره به همان نقطه‌ای رسید که از روز اول دولت اعلام کرد که هدف در این مذاکرات نتیجه برد – برد است و ما به این نتیجه دست یافتیم.
رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه ما به دنبال توافق هسته‌ای نبودیم که مشکل هسته‌ای را حل کنیم، خاطرنشان کرد: اگرچه می‌خواستیم مشکل هسته‌ای حل شود اما به دنبال توافق بودیم تا فضای جدیدی در منطقه و جهان ایجاد شود و این فضا برای ما اهمیت دارد.
روحانی تصریح کرد: انتخابات با همه زیبایی‌ها در کشورها، دردسرهایی هم دارد و در امریکا و آستانه انتخابات دچار فراز و نشیب شدند و در ایران هم اگر فراز و نشیب مختصری است موضوع انتخابات است.
حساب شخصی احمدی‌نژاد مسدود شد
اعتماد مدعی مسدودی حساب احمدی نژاد شده است: دبیر همان ستادی که در دو دولت قبل جلساتش تعطیل شده بود و خبری از آن نبود حالا از تخلفات همان دولتی می‌گوید که رغبتی به برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نداشت. از ارتباط مسوولان دولت سابق با بابک زنجانی گرفته تا احضار همان مسوولان در روال بررسی پرونده متهم نفتی. از روال اخذ مجوز برای دانشگاه ایرانیان در روزهای آخر دولت می‌گوید و از اتهاماتی که مسوولان دولت سابق به بهانه آن از معاون اول این دولت شکایت کرده‌اند. کاظم پالیزدار که مشاور معاون اول رییس‌جمهور هم هست از بابک زنجانی می‌گوید و تاکید می‌کند که «رابطه دولت یازدهم با آقای زنجانی رابطه شاکی و متشاکی است. دولت یازدهم مردادماه سال ٩٢ سکان دولت را در دست گرفت و کابینه یازدهم نیز شهریور ماه تقریبا به‌طور کامل فعالیت خود را آغاز کرد و بابک زنجانی با پیگیری‌های این دولت و اقدام مناسب و قابل تقدیر قوه قضاییه در دی‌ماه همان سال دستگیر شد. با توجه به مستنداتی که در دادگاه ارایه و قید شده نشان می‌دهد که ارتباطی بین آقای زنجانی و مسوولان دولت قبلی وجود داشته و زنجانی نیز بنابر حمایت دولت گذشته اقداماتش را انجام داده زیرا اگر حمایت‌های دولت قبل نبود نمی‌توانست فعالیت‌های خود را ادامه دهد.»
وی اما از یک تخلف دیگر دولت سابق هم توضیحات بیشتری داده و می‌گوید: موضوع دیگر سوءاستفاده از ٢٢ میلیارد دلار منابع ارزی در خلال مداخله بانک مرکزی در بازار ارز در دولت گذشته است. بانک مرکزی ظرف مدت ١٧ ماه از مهر ماه سال ١٣٨٩ تا دی ماه سال١٣٩٠؛ اقدام به مداخله در بازار ارز به ارزش ٢/٢٢ میلیارد دلار از طریق توزیع ٧/٢٠ میلیارد دلار ارز به صرافی‌های منتخب در کشور امارات و ترکیه، به‌صورت حواله و فروش ۵/١ میلیارد دلار ارز به‌صورت اسکناس به صرافی‌های منتخب داخل کشور کرد. این اقدام با هدف مدیریت بازار ارز و کنترل نرخ آن صورت گرفته، لیکن شاهد آن بودیم که تاثیر کاملا معکوس بر بازار ارز و جهش نرخ ارز و آسیب اقتصاد کشور داشت.
دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اما از یک تخلف دیگر دولت سابق هم توضیحات بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «دانشگاه جامع ایرانیان یک دانشگاه غیر انتفاعی و خصوصی است که در دو هفته پایانی کار دولت قبل تاسیس شد و در صدور مجوز آن و تخصیص اعتبار از محل بودجه نهاد ریاست‌جمهوری، سوء‌جریان به وقوع پیوسته است.  در حال حاضر پرونده این مصوبه که مبنای قانونی این اقدامات قرار گرفته است، در مرجع قضایی در حال رسیدگی است. در نهایت مورخ ١٢/۵/١٣٩٢ و در آخرین روز کاری دولت قبل با امضای آقای «ح. ب» مبلغ ١۶ میلیارد تومان به حساب شخصی مشترک رییس‌جمهور وقت با وی، واریز می‌شود. البته با اشکال دیوان محاسبات کشور و پیگیری دولت یازدهم این وجوه مجددا به حساب نهاد ریاست‌جمهوری بازگردانده شد. در تاریخ ۵/۶/١٣٩٢ حسابرس کل هیات حسابرسی دیوان محاسبات کشور این امر را خلاف قانون ابلاغ کرده و بر بازگشت آن تاکید می‌کند و روز بعد از آن با اعلام دادسرای دیوان محاسبات کشور، حساب‌ شخصی رییس‌جمهور سابق و آقای «ح. ب» مسدود می‌شود و با پیگیری‌های مکرر معاون کل محترم نهاد ریاست‌جمهوری در تاریخ ١١/٧/١٣٩٢ این وجه به حساب نهاد باز می‌گردد.
تشدید گفتگوهای اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد از ملاقات برخی اصلاح طلبان با اعضای شورا نگهبان نوشته است: چندی است جسته و گریخته خبرهایی مبنی بر مذاکره برخی اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان به گوش می‌رسد. روزگذشته نیز محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس ضمن تایید مطلب فوق جزییات بیشتری در خصوص این مذاکرات و جلسات گفت. نماینده مردم اردکان گفت: «برخی روحانیون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با چند تن از فقهای شورای نگهبان ملاقات داشته‌اند.»
اقدام برخی اصلاح طلبان برای مذاکره با اعضای شورای نگهبان برای نحوه بررسی صلاحیت‌ها بازتاب‌های مختلفی داشته است. در میان اصلاح طلبان این موضوع با استقبال مواجه شده است و ایشان ابراز امیدواری کرده اند این گفتگو‌ها منتج به نتیجه‌ای ایده آل برای این جریان باشد.دیروز خانجانی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در این خصوص گفت:« به هر میزان که شورای نگهبان شناخت بهتری نسبت به اصلاح طلبان پیدا کند، نوع نگرش آن‌ها نیز تغییر می‌کند.»
در همین حال اصلاح طلبان در شرایطی نسبت به نتایج این گفتگو‌ها ابراز امیدواری می‌نمایند که غالب اصولگرایان تاکنون در این خصوص سکوت کرده اند.در واقع به نظر می‌رسد این جریان ترجیح می‌دهد بیشتر نظاره‌گر تلاش اصلاح طلبان باشد تا نقشی ایفا کند.هرچند که این جریان به خوبی می‌داند اگر انتخابات مجلس در شرایط برابر و یکسان برگزار شود تقریبا شانسی برای پیروزی ندارد از همین رو می‌توان حدس زد که اصولگرایان نسبت به این ملاقات‌ها و گفتگو‌ها نگران هستند.
فرد پنهان «بابک زنجانی» در مالزی 
روزنامه اصلاح طلب آرمان از پرونده بابک زنجانی نوشته است: نام او چیست؟ چرا تا امروز اشاره‌ای به او نشده است؟ آیا قرار است «ب. ز» هیچگاه اشاره‌ای به نقش او نکند؟ این سوالات زمانی مطرح شد که سیدحمید حسینی در جایگاه عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در روزنوشت‌های خود به این فرد اشاره کرد و نوشت: «نکته جالب، عدم توجه به یکی از افراد پشت پرده مستقر در مالزی است که بسیاری از معاملات توسط وی صورت گرفته‌ است و یکی از سرنخ‌های این ماجراست و فعلا در این پرونده اثری از ایشان دیده نمی‌شود.» اگر این ادعای سیدحمید حسینی صحت داشته باشد سرنخی برای نهادهای دنبال‌کننده پرونده «ب. ز» است. البته مشخص نیست آیا آنها خود به این موضوع واقف بودند یا اینکه بابک زنجانی آن را در قلب خود به عنوان یک راز نگه داشته است.
مالزی در متن کیفرخواست زنجانی
در متن کیفرخواست قرائت شده «ب. ز» چند بار به فعالیت‌های او در مالزی اشاره شده است اما نامی از شخص خاصی به میان نیامده است. در دادگاه بابک زنجانی نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست به تقلب در اعتبارات اسنادی توسط «ب. ز» اشاره کرد و گفت: اقدام متقلبانه به خرید شرکت «ایزو» جز شرکت‌های متهم در مالزی و دادن اعتبار اسنادی صوری به شرکت «HK» توسط متهم از جمله اقدامات متقلبانه است. نماینده مدعی‌العموم در بخش دیگری از کیفرخواست هم اظهار داشته بود: بخشی از درآمد نفتی شامل ۵/۱۴درصد طبق مقررات جزو درآمدهای خود شرکت ملی نفت محسوب می‌شود و طبق مصوبه‌ای که وزرای سابق صنعت، معدن و تجارت، نفت و اقتصاد و همچنین رئیس پیشین بانک مرکزی آن را تایید کردند. مصوب می‌شود این مبلغ به حساب fiib واریز شود. نجفی ادامه داد: وقتی از مدیران شرکت ملی نفت سوال کردیم که چرا این مبلغ را به حساب fiib واریز کردند گفته‌اند که این بانک توسط سه وزیر مربوط و رئیس بانک مرکزی پیشین تایید و تصدیق شده است. همچنین، نماینده دادستانی تهران در ادامه جلسه دوم محاکمه متهمان پرونده نفتی و در ادامه قرائت کیفرخواست خاطرنشان کرد: بابک زنجانی با هدایت سایر متهمان پرونده یک بانک در مالزی و یک بانک در تاجیکستان می‌خرد و با حمایت مستقیم متهمان به بانک‌ها و سازمان‌های داخلی معرفی می‌شود.
 مالزی پررنگ در سال ۹۲
نهم شهریور۹۲ بود که ایسنا نوشت؛ یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت: «زنجانی و شبکه بین‌المللی شرکت‌ها و بانک‌هایش مسئول اختفای معاملاتی به ارزش میلیاردها دلار هستند که از جانب ایران انجام داده‌اند. او از شرکت‌هایی مانند‌ای‌اس‌او در مالزی استفاده کرده تا میلیون‌ها بشکه نفت ایران را خریداری کند و به بازار عرضه کند. او همچنین از جانب ایران با اتکا به نهادهای مالی خود میلیاردها دلار مبادله ارزی انجام داده است.» اگر ادعای این مقام آمریکایی را در کنار ادعای سیدحمید حسینی قرار دهیم که فردی مسئول انجام معاملات در مالزی بوده است، پس باید به همان دوران بازگشت و معاملات آن زمان را ورق زد تا شاید به نام این فرد مورد اشاره رسید. البته بعید است مسئولان پیگیری پرونده بابک زنجانی به این موضوع توجه نکرده باشند اما این گمانه را هم می‌توان مطرح کرد که شخصیت مورد اشاره شاید نقش رسمی در معاملات نداشته باشد و در پشت پرده به ایفای نقش می‌پرداخته است.
نقش فرد مورد اشاره در این بانک چه بوده است و آیا می‌توان او را به این بانک و فعالیت‌هایش مرتبط دانست؟ به هر حال اکنون باید منتظر دادگاه‌های بعدی بابک زنجانی بود که آیا نام این فرد که سیدحمید حسینی مدعی حضور او در پشت پرده معاملات مالزی است مشخص خواهد شد یا خیر! از سوی دیگر باید توجه داشت که بابک زنجانی در دولت قبل اقداماتی را انجام داد که امروز باید در دادگاه بدان پاسخ دهد و جالب آنجاست که برخی دولتی‌های قبل هنوز حاضر به پذیرش اتهامات زنجانی نیستند و از او دفاع می‌کنند چنانکه دیروز علی‌اکبر جوانفکر از بابک زنجانی شخصیتی را ترسیم کرد که هیچ تخلفی نداشته است.
هاشمی همان هاشمی سال۵۷ است 
آرمان از گفتگو با محمد هاشمی نوشته است: شیوه تفکر، مشی و روش آیت‌ا… هاشمی در شرایط کنونی با سال۵۷ و حتی دهه ۴۰ هیچ تفاوتی نکرده و ایشان همچنان دارای همان نظریات هستند و هیچ تغییر اساسی در تفکرات ایشان به وجود نیامده است. آیت‌ا… هاشمی همان هاشمی سال ۵۷ است. این جریان‌های سیاسی بودند که در طول زمان مواضع خود را تغییر دادند و در برخی از مقاطع به تفکرات ایشان نزدیک شدند و در برخی از مقاطع از نظریات ایشان فاصله گرفتند. در نتیجه در شرایط کنونی مواضع برخی جریان‌های سیاسی مانند اصلاح‌طلبان به آقای هاشمی نزدیک‌تر است و نه اینکه مواضع آقای هاشمی به آنها نزدیک باشد. آقای عطریانفر که چنین مساله‌ای را بیان کرده به خوبی به خاطر دارند که در دولت اصلاحات برخی از تندروهای اصلاح‌طلب چه مواضع تندی نسبت به آیت‌ا… هاشمی اتخاذ کرده بودند و علیه ایشان موضع‌گیری می‌کردند. آقای عطریانفر این مساله را فراموش نکرده که چه مقالات و کتاب‌هایی توسط برخی تندروهای اصلاح‌طلب علیه آیت‌ا… هاشمی نوشته می‌شد. این وضعیت برای جریان اصولگرا نیز وجود داشته است. اصولگرایان در مجلس سوم و چهارم مواضعی همسو نسبت با آیت‌ا… هاشمی داشتند اما در دولت احمدی‌نژاد از مواضع آیت‌ا… هاشمی فاصله گرفتند. آیت‌ا… هاشمی همان هاشمی گذشته است که همچنان در مسیر انقلاب و اندیشه‌های حضرت امام (ره) حرکت می‌کند. این جریان‌های سیاسی هستند که در هر مقطع زمانی مواضعی نزدیک یا دور نسبت به مواضع آیت‌ا… هاشمی اتخاذ می‌کنند. در شرایط کنونی نیز اصلاح‌طلبان از گذشته عبرت گرفتند و نسبت به آیت‌ا… هاشمی رفتار جدیدی در پیش گرفتند. آیت‌ا… هاشمی یک شخصیت کاملا فراجناحی است و نمی‌توان ایشان را در یک جریان خاص محدود کرد.
مسابقه پوپولیست‌‌ها برای خالی‌بندی هرچه بزرگ‌تر!
روزنامه کیهان گزارشی از ادعاها درباره تاخیر در اجرای برجام نوشته است: طرفداران خط سازش و باج‌دهی به آمریکا، در عوام‌فریبی و گفتن دروغ‌های هر چه بزرگ با هم مسابقه گذاشته‌اند.
سیروس ناصری دیپلمات نفتی – کسی که همزمان با شروع اولین مذاکرات هسته‌ای در ۱۲ سال پیش، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی کیش اورینتال بود، هفته گذشته ضمن حضور در برنامه «ثریا»ی شبکه یک سیما مدعی شد تاخیر کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکنون ۳ میلیارد دلار برای کشور ضرر داشته است.
وی همچنین مدعی شد: دندان‌های این گرگ (آمریکا) در این سال‌ها کشیده و آمریکا به میش تبدیل و اکنون در باتلاق یمن، سوریه، عراق، لبنان و مناطق دیگر گرفتار شده است. آمریکا اسمش استکبار اما عقلش کوتاه است بنابراین نباید اینقدر بزرگش کنید.
دیروز هم صادق زیباکلام ضمن مقاله‌ای در روزنامه آرمان، ادعایی گنده‌تر از سیروس ناصری مطرح کرد و مدعی شد: نمایندگان مخالفان برجام متوجه نیستند ادامه تحریم‌ها چه هزینه گزافی را بر دوش ملت خواهد گذاشت؛ به قولی روزانه ۳ میلیارد دلار هزینه عدم لغو تحریم‌ها برای ایران است، برای آنها شاید اهمیت ندارد که وضع اقتصادی مردم نابسامان است.
اگر ادعای زیباکلام را درست تلقی کنیم ایران در یک سال ۱۰۹۵ میلیارد دلار درآمد خواهد  داشت (!) حال آن که در اوج درآمدهای کشور، این رقم از ۱۰۰ میلیارد دلار تجاوز نکرده است!
اما درباره استدلال سیروس ناصری که شبیه آن از سوی بیژن زنگنه مطرح شده – ضرر روزانه ۱۰۰ میلیون دلاری – باید یادآور شد که طبق متن برجام، روز تصویب برجام ۳ ماه پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت یعنی ۲۶ مهرماه ۹۴ است. با این وصف معلوم نیست دلال نفتی با چه محاسبه‌ای، رقم زیان ۳ میلیارد دلاری کشور تا به امروز به خاطر عدم اجرای برجام را به دست آورده است؟!
ناصری پس از اجرای توافق موقت ژنو چندین بار تصریح کرده بود عدم دقت هیئت ایرانی در تنظیم این توافق موجب سوء تفسیر و سوء‌استفاده غرب و آمریکا شد و سخن رهبری مبنی بر ممنوعیت دو مرحله‌ای کردن توافق، بیان دقیق و کارشناسانه‌ای است.
یادآور می‌شود عملا توافق وین (برجام) به شکل دو مرحله‌ای تدوین شد و انجام تعهدات محدود طرف غربی، موکول به بعد از اجرای تمام تعهدات غیرقابل بازگشت طرف ایرانی است.
طرح یک فوریتی مجلس ایران نیاز آمریکا را برآورده می‌کند
کیهان: وندی شرمن، معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا در گفتگویی که در دانشگاه «هاروارد» انجام داده، به نکات جالبی اشاره کرده است.
شرمن در بخشی از سخنانش گفته است:«آنچه بسیاری درک نمی‌کنند این است که در داخل ایران نیز مسائل سیاسی به صورت جدی مطرح است. ما تصور می‌کنیم که در ایران حکومت دینی وجود دارد و یک نفر بر کشور حاکم است. تردیدی نیست که در ایران رهبر، رهبر است. کاملا روشن است که اگر نظر وی تامین نمی‌شد او به هیچ وجه اجازه نمی‌داد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیش برود اما اینطور نیست که او به خیابان برود و بگوید که همه باید با این کار همراهی کنند. باوجود این، شاهد حمایتهایی از این توافق در مجلس ایران هستیم. در مجلس ایران، طرح یک فوریتی برای بررسی برجام مطرح شده است که به ایران این امکان را می‌دهد تا برجام را تازمانی اجرا کند که عزت ایران حفظ شود. این طرح، بخشهای دیگری هم دارد اما هیچ یک از این بخشها، مانع اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که نیاز امروز ما و مورد تاکید کاخ سفید است نمی‌شود. درعین حال، می‌دانیم که در ایران تندروهایی هم وجود دارند که در خط مقدم آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی قدس قرار دارد.»
شرمن در ادامه، از تمایل رئیس‌جمهور ایران برای استفاده انتخاباتی از توافق هسته‌ای سخن می‌گوید و تاکید می‌کند: «قرار است در ایران هم انتخابات مجلس برگزار شود. بعد از آن نیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد. انتخابات مجلس ایران در ماه مارس (اسفندماه) است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران بسیار دوست دارد روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پیش از برگزاری انتخابات مجلس باشد تا مردم ایران شاهد برداشته شدن تحریمها باشند. او امیدوار است که این مسئله بر نتایج انتخابات مجلس تاثیربگذارد. البته تاثیرگذاری این مسئله زود نخواهد بود زیرا زمان می‌برد که کسب و کار رونق بگیرد. درعین حال باید توجه داشت که موقعیت آمریکا در این قضیه همانند دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات نبوده است. آمریکا تحریمهایی علیه ایران اعمال کرده است سابقه آن به سال ۱۹۷۹ بازمی گردد. درنتیجه حتی اگر تحریمها برداشته شود، به‌غیر از تحریمهای محدود از قبیل تحریم هواپیما و پسته و خاویار و فرش، فعالان اقتصادی آمریکا اجازه نخواهند داشت با ایران تجارت داشته باشند. کشورهای اروپایی و آسیایی با ایران روابط تجاری خواهند داشت. شماری از فعالان اقتصادی ما از این مسئله راضی نیستند اما به هرحال، ما تحریمهای اولیه‌ای علیه ایران اعمال کرده ایم که به این زودی‌ها برداشته نخواهد شد.»
آن سوی خط قرمزها خطر در کمین است
کیهان گزارشی از فضاسازی های ضد کمیسیون برجام نوشته است: امروز در حالی نمایندگان مجلس باید درباره طرح یک فوریتی اجرای برجام تصمیم بگیرند که مروری بر خطوط قرمز هسته‌ای نشان می‌دهد اغلب این خطوط در برجام رعایت نشده و این مسئله وظیفه‌ای سنگین بر دوش نمایندگان ملت می‌گذارد.
مرور چند باره خطوط قرمز مد نظر رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی‌ها می‌تواند متن به دست آمده در وین و یا به تعبیری که رایج شده است برجام را مورد نقد منصفانه و مشفقانه قرار دهد.
مطالعه این خطوط قرمز به صورتی عیان و واضح نشان از آن دارد که در برجام متاسفانه اکثر این خطوط مورد لحاظ قرار نگرفته و از آن‌ها عبور شده است.
برجام در اکثر موارد از خطوط قرمز مد نظر رهبر معظم انقلاب به صراحت عبور کرده و این خطوط قرمز را نادیده گرفته است.
با این وجود چگونه نمایندگان مجلس می‌توانند یک فوریت طرحی را در بهارستان بررسی و به تصویب برسانند که اجرای بدون قید و شرط برجام را تضمین می کند و بر اساس مستندات فراوان خلاف مصالح ملی جمهوری اسلامی است؟
خطر نفوذ
رهبر معظم انقلاب در ماه‌های گذشته بارها از خطر نفوذ از طریق برجام سخن گفته و هشدار داده‌اند، سخن این جا است که برجام چه فتح‌الفتوحی است که این همه هشدار را درپی دارد؟!
مشکلاتی که باقی می‌ماند !
کارشناسان و متخصصین حوزه اقتصاد بارها و به صراحت تاکید کرده‌اند که مشکلات اقتصادی کشور ناظر به تحریم ها نیست، هر چند این تحریم ها نیز برداشته نخواهند شد ولی دوای درد اقتصاد کشور همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن تاکید و تصریح نموده‌اند.
ادعاهای عجیب و غریب
در حالی که بر اساس متن توافق ۲۶ مهرماه روز اجرای آن است، عده‌ای با فضاسازی های کاذب مدعی هستند تاخیر در اجرای توافق خسارات سنگینی را درپی دارد. در همین زمینه یکی از اعضای تیم مذاکره کننده دولت اصلاحات مدعی شده است ایران تاکنون ۳ میلیارد دلار به دلیل تاخیر در اجرا متضرر شده است!
برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که تاکنون ده ها میلیارد دلار بابت آن در دولت‌های مختلف هزینه شده و یک پروژه ملی محسوب می‌شود، عملاً با برجام تعطیل شده و ضرری عظیم و غیرقابل گذشت برجای خواهد گذاشت. عجله و دستپاچگی برخی به اصلاح صاحب نظران برای تعطیل کردن این صنعت با طرح ادعاهای فوق، در نوع خود قابل تامل و جالب است!
حال باید دید آیا نمایندگان محترم مجلس امروز و در این بزنگاه خطیر، تحت تاثیر این جوسازی‌های رسانه‌ای و روانی قرار گرفته و به دولت چراغ سبز نشان می‌دهند یا با درنظر گرفتن خطوط قرمز هسته ای و خطرات اجرای برجام، در عواقب رای خود تامل می‌کنند.