به گزارش لنگرخبر، روزنامه های یکشنبه 19مهر 94 به موضوعاتی همچون خسارت تاخیر برجام، تعیین تکلیف برجام در مجلس، نظر روحانی درباره رکود، انفجار تروریستی در ترکیه و گفتگوی اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان پرداخته است. روحانی نظر 4 وزیرش را رد کرد روزنامه اصولگرای وطن امروز در گزارزشی از سخنان دیروز روحانی که نظری متفاوت با وزرایش درباره رکود دارد نوشت: حسن روحانی که یک سال و یک ماه و یک هفته پیش خبر از خروج اقتصاد ایران از رکود داده بود، دیروز نیز ادعای خود را تکرار کرد تا تلویحا اعلام کند نامه اخیر 4 وزیر کابینه درباره شرایط بد رکود را قبول ندارد. به گزارش «وطن امروز» از همان روزهای نیمه شهریور سال گذشته که روحانی خبر اتمام رکود را در مشهد اعلام کرد، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منتظر بودند نشانه های خروج از رکود را ببینند اما تا امروز این نشانه ها نه تنها دیده نشده بلکه به گفته کارشناسان و مطلعان رکود در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است. تا هفته گذشته نیز بسیاری از دولتی ها موضوع قرار داشتن در شرایط رکود را منکر می شدند اما انتشار نامه 4 وزیر اقتصاد، رفاه، صنعت و دفاع در مورد شرایط بد اقتصادی و رکودی که به بحران تبدیل می شود معادلات را بر هم زد. این چهار وزیر در نامه خود شرایط امروز بازار سرمایه و صنایع را بسیار وخیم اعلام کردند که اگر تصمیمات عاجلی در آن اتخاذ نشود، اقتصاد وارد بحران خواهد شد. خیلی ها منتظر واکنش روحانی  درباره نامه مهم این 4 وزیر بودند اما واکنش رئیس جمهور به این نامه بسیار ناامیدکننده بود. در حالی که 4 وزیر کابینه از روحانی دستور عاجل خواسته بودند اما روحانی به طور کل رکود در اقتصاد را منکر شد و این به معنای این است که حالا حالاها از تصمیم عاجل و ضرب الاجلی خبری نخواهد بود. روحانی دیروز در همایش بین المللی صنعت و تجارت با اشاره به اینکه هدف دولت رسیدن به تورم یک رقمی است، گفت: سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بودیم، بنابراین از رکود خارج شدیم اما دوباره ممکن است به رکود بازگردیم.
رئیس جمهور اهمیت توجه به فضای بین المللی برای حرکت های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد و بخواهد درون نگر باشد و به بیرون توجه نکند و اقتصادی که بخواهد به مزیت های اقتصادی توجه نکند و تمرکز و انحصار را در مواجهه با شرکای اقتصادی کنار نگذارد، آن اقتصاد نمی تواند جهشی رو به جلو داشته باشد. روحانی تصریح کرد: برای جهش در زمینه اقتصادی لازم بود مانع تحریم که دیواری مقابل فعالان اقتصادی بود، برداشته و فضای سالمی در منطقه و جهان برای فعالان اقتصادی مهیا شود. رئیس جمهور گفت: وعده ای که از روز اول در عرصه سیاست خارجی به مردم داده بودم یعنی تعامل سازنده با جهان، امروز جامه عمل پوشیده و شرایط عمومی کشورمان با 3-2 سال قبل کاملاً متفاوت شده است و در شرایطی قرار داریم که تحریم ها از جلوی پای فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد.
ضرورت چارچوب بندی مجدد برجام
وطن امروز در یادداشتی به قلم مهدی محمدی درباره چگونگی چارچوب بندی برای برجام در مجلس نوشت: تصمیم امروز مجلس شورای اسلامی درباره برجام تاریخی خواهد بود. مجلس برای نخستین بار در سال های اخیر درباره یک مساله در سطح امنیت ملی با تبعات امنیتی، سیاسی و ژئوپلیتیک بسیار گسترده تصمیم خواهد گرفت.
با وجود همه تلاش ها، مجلس تاکنون با قدرت از حیثیت خود دفاع کرده و نشان داده است بررسی توافق هسته ای را یک امر غیرجدی و تشریفاتی نمی داند و اراده ملت و فرمان رهبری را با معاملات سیاسی سودا نخواهد کرد. نقطه اوج این فرآیند گزارشی بود که کمیسیون ویژه برجام منتشر کرد و آشکارا آرامش کسانی را که نمی خواستند گذار از متن به بطن درباره برجام رخ بدهد، به هم ریخت. عجیب نیست برخی افراد که پس پرده در تولید برجام نقش ویژه ایفا کرده اند و مایل به علنی شدن جزئیات آن مداخلات ویژه هم نیستند، گزارش کمیسیون برجام را آش شله قلمکار بخوانند. از دید کسانی که برجام را مقدمه ای برای منافع اقتصادی ویژه، زد و بندهای امنیتی و سیاسی خاص در آستانه انتخابات و وادادگی های ژئوپلیتیک گسترده می دانند، طبیعی است که این گزارش در مایه خوردنی جات نامطبوع تحلیل شود. این عصبانیت کاملا قابل درک است. گزارش برجام، اگرچه در نهایت به طور مشروط اجرای این توافق را توصیه می کند اما از تبدیل آن به یک سرمایه سیاسی هنگفت در دست کسانی که درباره جزئیات اقداماتشان در مرحله مابعد توافق با آمریکا تفاهم کرده اند، جلوگیری می کند و به همین دلیل خشم و کینه توزی عجیبی را برانگیخته است.
اکنون مجلس شورای اسلامی در موقعیتی است که باید ماموریت تاریخی خود را ایفا کند. این ماموریت تاریخی اگر بنا باشد درست انجام شود قاعدتا باید برگرفته از همان واقعیات کلیدی باشد که در متن کمیسیون برجام افشا شده است. تصمیمی که مجلس موظف به اتخاذ آن است باید بر چند اصل مهم تکیه کند:
1- برجام یک توافق حداقلی است.
2- برجام اجرا خواهد شد و رد آن منتفی است.
3- برجام نمی تواند به همین شکل که هست اجرا شود چرا که در این صورت، به دلیلی که خواهیم گفت تهدیدات بسیار جدی و مهمی برای کشور ایجاد خواهد کرد.
4- مجلس تنها نهادی است که می تواند هم اجازه اجرای برجام را بدهد و هم این فرآیند را به گونه ای مدیریت کند که لااقل برخی تهدیدات اساسی برجام کمینه شود.
5- بدون مشروط و مقید شدن برجام، و اضافه شدن برخی شروط ویژه به آن، مهم ترین هدف این توافق، یعنی کاهش تحریم ها، حتی به طور حداقلی رخ نخواهد داد.
در سطح راهبردی، می توان موضوع را اینگونه طرح کرد که مجلس 2 گزینه در پیش دارد. یکی اینکه اجازه بدهد برجام به عنوان بخشی از استراتژی مابعد توافق آمریکا که هدف اصلی آن انقلاب زدایی از ایران و مهار راهبردی آن در دیگر حوزه هاست، باقی بماند و دیگر اینکه برجام را از راهبرد آمریکا خارج کرده و آن را به بخشی از راهبرد نظام اسلامی بدل کند.
آمریکایی ها در 2 ماه گذشته تردیدی در این باره باقی نگذاشته اند که روی این متن به عنوان زیرساختی برای ایجاد تغییرات بنیادین در ایران حساب کرده اند. اساسا منطقی نیست که آمریکا حاضر به دستکاری در رژیم تحریم ها شده باشد بی آنکه در ازای آن ـ به زعم خود - دستاوردی بزرگ تر کسب کرده باشد. آن دستاورد بزرگ تر این است که آمریکایی ها متقاعد شده اند ـ و شاید صاحبان آش های شله قلمکار آنها را متقاعد کرده اند- که برجام چیزی کارآمدتر از تحریم در اختیار آنها می گذارد و آن خارج کردن ایران از ریل تفکر مقاومتی و انقلابی و تسخیر افکار عمومی ایران توسط نیروهایی است که به مثابه گماشتگان آمریکا در داخل عمل می کنند.
مجلس می تواند از طریق:
1- محدود کردن رژیم دسترسی و بازرسی مندرج در برجام
2- ایجاد ضمانت های محکم بازگشت پذیری سریع در صورت کوچک ترین تخلف از کاهش تحریم ها
3- مسدود کردن باب مذاکره با آمریکا در سایر حوزه ها
4- ایجاد ضوابطی برای هزینه کرد عواید ناشی از برجام
5- ایجاد ترتیباتی در کنار برجام که مسیرهای دستکاری آمریکا در امور داخلی ایران را مسدود کند؛
برجام را از پازل آمریکا خارج کرده و آن را به یک ابزار در دست نظام جمهوری اسلامی برای «بلند شدن و ادامه دادن به کُشتی» -آنطور که استعاره نرمش قهرمانانه به ما می آموزد- تبدیل کند. در غیر این صورت، چند ماه دیگر، این مجلس یا هر مجلس دیگری که بر سر کار باشد باید عجولانه تلاش کند راه حلی برای تهدیدات فوری ناشی از اجرای آن بیابد و البته ممکن است آن زمان دیگر بسیار دیر شده باشد.
از اینکه گفتم فریبکاری د ر ذات ایرانیان است، پشیمانم
روزنامه اصلاح طلب قانون از پشیمانی وندی شرمن معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا نوشته است: مد تی که مذاکره کنند گان کشورمان با 1+5 د ر حال گفت وگو بود ند ، برخی اظهارات طرف مقابل به سند ی برای تخریب تیم د یپلماسی کشورمان به وسیله مخالفان توافق مبد ل می شد . یکی از نمونه های این رویه، اظهاراتی بود که وند ی شرمن از اعضای تیم مذاکره کنند ه آمریکا بیان و اد عا کرد فریبکاری د ر ذات ایرانیان است. اما امروز بعد از اینکه روند مذاکرات رو به پایان است،مذاکره کنند ه ارشد آمریکایی د ر مصاحبه با راد یو سراسری کشورش گفت چند ین د هه بی اعتماد ی بین ایران و آمریکا وجود د ارد و این بی اعتماد ی با برنامه جامع اقد ام مشترک (برجام) از بین نمی رود و از اینکه گفتم فریبکاری د ر ذات ایرانیان است، پشیمانم.
خاطره آمریکایی از شیطنت منطقه ای
شرمن د ر اد امه با مطرح کرد ن اد عاهای بی اساس د رباره ایران اضافه کرد : نکته جالب توجه اینکه د ر زمان شروع این روند کشورهای حوزه خلیج فارس می گفتند د ر مذاکرات با ایران د رباره مسائل منطقه ای صحبت نکنیم؛ زیرا آن ها د ر اتاق مذاکرات نیستند ؛ حال آنکه منافع آن ها د ر مسائل منطقه ای مطرح است. آن ها می خواستند سر میز مذاکرات بحث د رباره مسائل منطقه ای حضور د اشته باشند که این، موضعی قابل د رک بود ، زیرا آن ها همسایگان ایران بود ند و بیش از همه از اقد امات بی ثبات کنند ه ایران د ر منطقه و اقد امات ایران د رجایگاه حامی تروریسم د ولتی و امثال آن تأثیر می گرفتند . وی د ر اد امه اد عاهای خود گفت: «ما د ر مذاکرات بر موضوع تسلیحات هسته ای تمرکز د اشتیم؛ زیرا باتوجه به اینکه اقد امات ایران د ر منطقه بد است و این توانایی را د ارد که به نمایش قد رت بپرد ازد و قد رتی با توان بازد ارند گی باشد ، حال اگر این کشور به تسلیحات هسته ای د ست پید اکند ، قد رت نمایی و توان بازد ارند گی آن به مراتب بیشتر خواهد شد .»
 پشیمانی از یک اد عا
مجری راد یو سراسری آمریکا از شرمن پرسید : د ر زمان مذاکرات یک بار از زبان شما مطلبی نقل قول شد مبنی بر اینکه فریبکاری بخشی از د ی ان ای (ذات) حاکمیت ایران است. باتوجه به اینکه شما زمان زیاد ی را با د یپلمات های ایرانی د ر مذاکرات صرف کرد ید و با ایرانی ها برای رسید ن به این توافق هسته ای تعامل د اشتید ، آیا هنوز هم به سخن فوق اعتقاد د ارید ؟ شرمن د ر پاسخ گفت: «پس از بیان آن سخن گفتم که پشیمان هستم که از آن کلمات خاص استفاد ه کرد ه ام. فکر می کنم شاید هرگز عاقلانه نباشد که یک د یپلمات بخواهد د ر توصیف کشور ها و مرد مان آن، این گونه سخن بگوید .» مجری برنامه با طعنه پرسید : اما شما آنچه را که به آن فکر می کرد ید به زبان آورد ید . آیا بیان آنچه به آن فکر می کرد ید ، غیرعاقلانه بود ؟ شرمن د ر پاسخ گفت: «خیر. خیر. فکر نمی کنم این طور باشد . شاید آن ها هم د رباره من همین سخن را بیان کنند .» مجری گفت،یعنی اینکه (به نظر آن ها) شما برای فریب د اد ن آن ها بود ه اید ؟ شرمن د ر پاسخ گفت: «بله. چند ین د هه بی اعتماد ی بین ایران و ایالات متحد ه وجود د ارد . فکر نمی کنم این بی اعتماد ی د رنتیجه برنامه جامع اقد ام مشترک (برجام) از بین برود . این توافق برای پرد اختن به نگرانی های جهانی د رباره برنامه هسته ای ایران است.»
شاهنامه به آخرش رسید ؟
قانون در گزارشی سعی در وارونه نمایی مطالبات منتقدان برجام و ضعیف جلوه دادن کار کمیسیون ویژه برجام دارد: امروز سرنوشت برجام در مجلس روشن می شود. برجامی که رهبرمعظم انقلاب در رابطه با بررسی آن فرموده بودند مبادا سبب دودستگی در جامعه شود. ولی ما شاهد آن بودیم که گروه اندکی برای رسیدن به اهداف نا معقول و جناحی خود بیانات معظم له را نیز نادیده گرفته و حتی در کمیسیون برگزیده مجلس اختلاف و دو دستگی ایجاد کرده،به کف خیابان ها آمدند و کلاس درس آیت اللهی را تعطیل کردند!
عقب نشینی هنگام باخت
عامل این درگیری ها یکی از نمایندگان به مجلس به نام زاکانی بود که ریاست کمیسیون را بر عهده داشت. وی روز گذشته در آستانه تصویب طرح کمیسیون امنیت ملی در مجلس با اظهاراتی ادعا کرد کسی به دنبال رد برجام نیست ولی حرف با عمل فاصله فراوانی دارد. وی که در آستانه یکشنبه سرنوشت ساز مجلس نشست خبری گذاشته بود،گفت: امروز کسی دنبال رد برجام نیست چرا این گونه القاء می کنید. عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از نگاه جزیره ای برخی از اعضای کمیسیون برجام گفت: این افراد تیمی تشکیل داده اند تا از برجام دفاع کنند و در دفتر آقای بروجردی تقسیم کار کردند تا با چه روشی از برجام دفاع کنند و به همین دلیل جلسات کمیسیون اقتصادی تشکیل نشد.زاکانی با بیان اینکه بنده در ابتدای حضور در کمیسیون ویژه بنای رد یا تایید برجام را نداشتم، گفت: متاسفانه برخی با بنای تایید برجام وارد کمیسیون شدند. آنها معتقد بودند که متن برجام را با دقت بررسی نکنند و تفسیری خوش بینانه از متن برجام بنویسند.رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: این تفسیر برای جامعه بین الملل قابل پذیرش نبوده و سند تلقی نمی شد.نماینده مردم تهران گفت: ما معتقد بودیم باید جزء به جزء برجام بررسی و نقاط ضعف و قوت آن در گزارش نهایی ذکر شود اما انتشار یا عدم انتشار آن برعهده مجلس بود.
  خط و نشان برای جلسه امروز
این ادعاها در حالی بیان می شود که خبرهایی حاکی از نقشه شوم برخی  برای برهم زدن جلسه امروز بررسی طرح برجام به گوش می رسد.عده ای از نمایندگان تندرو مجلس برای اینکه جلوی پیشرفت کشور و حل پرونده هسته ای را بگیرند، در فکرخود طرح  آبستراکسیون را پرورانده بودند ولی دیروز نقوی حسینی از مخالفان مذاکرات و از یاران زاکانی در خصوص اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر احتمال آبستراکسیون جلسه علنی بررسی برجام توسط اصولگرایان گفت: این شایعات که از سوی ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان مطرح می شود، کذب محض است.
به نظر می رسد این گزارش مستند و مستدل نبوده و عوام فریبی است.نقوی با بیان اینکه نظرات شخصی من با نظر کمیسیون متفاوت است، گفت: نظر شخصی من این است که نباید به گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام رای مثبت بدهیم. من فردا(امروز) به عنوان مخالف طرح برجام صحبت کرده واستدلال می کنم.وی در پایان از اقدام هیات رئیسه در عدم ارجاع طرح برجام به کمیسیون برجام انتقاد کرد و گفت: هیات رئیسه مجلس حتی طرح برجام را به عنوان کمیسیون فرعی نیز به کمیسیون ویژه برجام ارائه نداده است.
ترکیه رنگ خون گرفت
قانون: د یروز شنبه د ر ترکیه، قیامتی به پا بود ؛ روزی که قرار بود ، تظاهراتی آرام برگزار شود اما ناگهان همه چیز رنگ خون به خود گرفت. مطابق آنچه د ر شبکه های اجتماعی و رسانه های بین المللی، د ست به د ست می چرخید گویا چند انفجار پشت سر هم، مرد م بی گناه ترکیه را هد ف قرار د اد ه بود تا  جان آنها را بگیرد .
این انفجارات د ر جریان برگزاری راهپیمایی «صلح برای د موکراسی» اتفاق افتاد . اما چه پاراد وکسی که صلح برای د موکراسی را تبد یل به خون برای د موکراسی کرد .
د یروز اول از همه وزارت بهد اشت ترکیه اعلام کرد که تعد اد کشته های د و انفجار د ر آنکارا، پایتخت این کشور به ۸۶ نفر رسید ه است.تقریباً ۲۰۰ نفر هم د ر این انفجارها زخمی شد ند .
گفته می شود این انفجارها مرگبارترین حملاتی است که د ر ترکیه رخ د اد ه است.این راهپیمایی د ر اعتراض به د رگیری بین د ولت و نیروهای کُرد برپا شد ه بود .
این حاد ثه د ر حالی اتفاق افتاد که قرار است ماه آیند ه انتخابات پارلمانی د ر ترکیه برگزار شود . حالا اما با این انفجارها، احتمالاً به شد ت صلاحیت حزب حاکم د ر برقراری امنیت ، زیر سوال رفته است و ارد وغان و د ار و د سته اش باید پاسخگوی ناامنی ها باشند .جالب اینجاست که د ولت تحت امر ارد وغان، بد ون معطلی  با اشاره به این که این انفجارها، حمله ای تروریستی بود ه، گفت که رد عاملان انفجارها را زد ه و تا حد ود ی به سرنخ هایی د ست یافته که نشان می د هد ، حاد ثه د یروز شنبه، حاصل یک عملیات انتحاری بود ه است.اما حزب د موکراتیک خلق ها سیاست های د ولت ترکیه را عامل بروز این گونه حملات د انست.
خیلی واضح و روشن است که د ولت ترکیه به خاطر خصومتی که با کرد ها د ارد ، حالا حالا باید د رگیر ناامنی ها باشد و البته پاسخگوی افکار عمومی. به عبارت د یگر بازی ند اد ن کرد ها د ر قاعد ه حکومت، برای ارد وغانی که خود ش اصلیتی گرجستانی د ارد ، گران تمام شد ه است و او تقریبا روزی نیست که د رگیر معضلی سیاسی نباشد . از آن طرف قضیه ، آب رفتن روز به روز آمار گرد شگران را هم اضافه کنید که به خاطر عد م وجود امنیت، د ل و جرأت ند ارند پا به قسطنطنیه بگذارند !
حالا از امروز باید منتظر باشیم و ببینم که رجب پاشا چه سیاستی را د ر پیش می گیرد آیا او  قد رت را با کرد ها تقسیم خواهد کرد یا اینکه به لج و لجبازی های خود اد امه خواهد د اد  و نئو عثمانی را به پرتگاه سقوط خواهد کشاند .
خسارت تاخیر اجرای برجام
روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز مانند اکثر روزنامه های اصلاح طلب به بازنشر خبری درباره خسارات روزانه اجرا نشدن برجام پرداخته است تا کمیسیون برجام را به دلیل بررسی این متن پر حاشیه تحت فشار قرار دهد:  کارشناسان از خسارت های تاخیر در اجرای برجام می گویند. این بار سیروس ناصری همان مردی که خود مذاکره و نتایج آن را به خوبی در گذشته ای نه چندان دور تجربه کرده است از خسارات تاخیر در اجرای برجام می گوید؛ خسارتی که از نگاه او میلیاردها دلار سود عاید دیگران می کند؛ سودی که از جیب کشور ما خارج می شود. او اما آمار دقیق تری هم می دهد و صراحتا می گوید که روزانه ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام می شود. جمع بندی هم می کند و می گوید با تاخیر ٢٢ روزه ای که در اجرای برجام تا به حال صورت گرفته است حالا ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ میلیون دلار ضرر به کشور وارد شده است. عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای صراحتا می گوید که: «هر روز تاخیر در اجرای برجام میلیاردها دلار سود عاید کشورهایی می کند که به خاطر عملکرد آنها در منطقه، شهید می دهیم.» به گزارش ایرنا، سیروس ناصری اما در ادامه از آنهایی که باعث تاخیر در اجرای برجام شده اند هم صحبت می کند؛ آنهایی که شاید بخشی شان نمایندگان مجلس هستند. ناصری اما در تحلیل رفتارهای آنها می گوید: «به نظر من همین مجلس هم که مخالفان تند در آن جایگاه محکمی دارند، رایی بر رد برجام نخواهد داشت. نمایندگانی که پر سر و صدا هستند از رای گریزانند چون ثبت می شود و باید آثار عدم اجرای برجام را بپذیرند.» او دقیقا از همان چیزی می گوید که شاید بخشی از نمایندگان مجلس هم حالا اندیشه آن را در سر دارند. یعنی رای منفی به برجام و آثاری که پس از آن به آنها تحمیل می شود که شاید یکی از آنها هم نارضایتی مردم باشد. وی به ایراد های گزارش کمیسیون ویژه برجام پرداخت و افزود: نظر قطعی کارشناسان کمیسیون ویژه این است که قطعنامه های گذشته علیه ایران تحت فصل هفت نبوده است. این بی پایه ترین و بی محتواترین و غلط ترین ارزیابی است که از این چند قطعنامه می شود، کرد.»
وی در بخش دیگری از این نشست به ارزیابی گزارش کمیسیون ویژه در بخش نفت پرداخت و گفت: طبق همین روند فروش نفت به طور متوسط بیش از ٢٠ میلیارد دلار پول ایران در چین، بیش از ٦میلیارد دلار در هند انباشته شده و مبالغ انباشته شده در کره جنوبی و ژاپن قدری متفاوت است. رقمی هم که هیچ وقت اظهار نمی شود در مورد امارات است که حدود پنج میلیارد دلار است. ناصری گفت بهتر بود مجلس به این بخش به عنوان خسارت امنیتی می پرداخت و نسبت به ادامه آن هشدار می داد. وی اظهار داشت: ما حدود ٦ تا هفت میلیارد دلار فقط برای پول های انباشته شده هزینه می دهیم. در طول سال های ٨٦ تا ٩٢ حدود ٨٠٠ میلیارد دلار ورودی و به همین میزان خروجی داشتیم. با اعمال هزینه پول و هزینه گران خرید کالا به میزان ٢٠ تا ٢٥ درصد، می شود ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار در روز. با احتساب ٢٢ تا ٢٣ روز تاخیر اجرای برجام هم می شود ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ میلیون دلار بابت تاخیر اجرای برجام. ناصری اظهار داشت: یک دوره مردم ما مقاومت کردند و پذیرفتند هزینه پرداخت شود. گرچه علتش ندانم کاری بود اما ملت ما اهل مقاومت است و در مقابل امریکا محکم ایستاد. اما زمانی که توافقی کاملا ممتاز صورت گرفته که پیروزی برای ملت محسوب می شود ادامه این هزینه برای مردم توجیه ندارد.
انتقاد روحانی از طولانی شدن اجرای توافق هسته ای
اعتماد گزارشی از سخنان روحانی درباره اجرای برجام نوشته است: گروه های کوچک افراطی که در گوشه و کنار حضور دارند و از تعامل و آرامش خوشحال نیستند؛ اینها همان هایی هستند که دیروز مخاطب رییس جمهور قرار گرفتند؛ گروه های کوچکی که انگار فقط در خارج هم نیستند و رییس جمهور می گوید که این تعداد را باید تحمل کرد چراکه آسمان برای آنها به تعبیر او در این شرایط تپیده است و باید آنها را تحمل کرد. رییس جمهور دیروز از آثار معطل شدن برجام هم گفت: از برجام که به تعبیر او یک توافق بین المللی است و در امریکا معطل دعواهای حزبی شده است نیز انتقاد می کند. او دیروز هم از توافقی گفت که در نتیجه آن میز دیپلماسی نشان داد که قدرت منطق بر قدرت تهدید پیروز می شود. با این حال محور اصلی اظهارات حسن روحانی «انتظاری» بود که او از آن سخن گفت؛ انتظار برای اجرای توافق پس از چند هفته که او می گوید این طولانی شدن به مشکلات اقتصادی کشور خواهد افزود؛ اشاره ای که شاید یک سوی آن به سمت مجلس باشد که این روزها درگیر تصویب یا عدم تصویب توافق هسته ای است.
وی افزود: در یک مساله پیچیده بین المللی کشوری همچون ایران با شش قدرت جهانی مواجه بود که بعد از دو سال تلاش و مذاکره به همان نقطه ای رسید که از روز اول دولت اعلام کرد که هدف در این مذاکرات نتیجه برد - برد است و ما به این نتیجه دست یافتیم.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه ما به دنبال توافق هسته ای نبودیم که مشکل هسته ای را حل کنیم، خاطرنشان کرد: اگرچه می خواستیم مشکل هسته ای حل شود اما به دنبال توافق بودیم تا فضای جدیدی در منطقه و جهان ایجاد شود و این فضا برای ما اهمیت دارد.
روحانی تصریح کرد: انتخابات با همه زیبایی ها در کشورها، دردسرهایی هم دارد و در امریکا و آستانه انتخابات دچار فراز و نشیب شدند و در ایران هم اگر فراز و نشیب مختصری است موضوع انتخابات است.
حساب شخصی احمدی نژاد مسدود شد
اعتماد مدعی مسدودی حساب احمدی نژاد شده است: دبیر همان ستادی که در دو دولت قبل جلساتش تعطیل شده بود و خبری از آن نبود حالا از تخلفات همان دولتی می گوید که رغبتی به برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نداشت. از ارتباط مسوولان دولت سابق با بابک زنجانی گرفته تا احضار همان مسوولان در روال بررسی پرونده متهم نفتی. از روال اخذ مجوز برای دانشگاه ایرانیان در روزهای آخر دولت می گوید و از اتهاماتی که مسوولان دولت سابق به بهانه آن از معاون اول این دولت شکایت کرده اند. کاظم پالیزدار که مشاور معاون اول رییس جمهور هم هست از بابک زنجانی می گوید و تاکید می کند که «رابطه دولت یازدهم با آقای زنجانی رابطه شاکی و متشاکی است. دولت یازدهم مردادماه سال ٩٢ سکان دولت را در دست گرفت و کابینه یازدهم نیز شهریور ماه تقریبا به طور کامل فعالیت خود را آغاز کرد و بابک زنجانی با پیگیری های این دولت و اقدام مناسب و قابل تقدیر قوه قضاییه در دی ماه همان سال دستگیر شد. با توجه به مستنداتی که در دادگاه ارایه و قید شده نشان می دهد که ارتباطی بین آقای زنجانی و مسوولان دولت قبلی وجود داشته و زنجانی نیز بنابر حمایت دولت گذشته اقداماتش را انجام داده زیرا اگر حمایت های دولت قبل نبود نمی توانست فعالیت های خود را ادامه دهد.»
وی اما از یک تخلف دیگر دولت سابق هم توضیحات بیشتری داده و می گوید: موضوع دیگر سوءاستفاده از ٢٢ میلیارد دلار منابع ارزی در خلال مداخله بانک مرکزی در بازار ارز در دولت گذشته است. بانک مرکزی ظرف مدت ١٧ ماه از مهر ماه سال ١٣٨٩ تا دی ماه سال١٣٩٠؛ اقدام به مداخله در بازار ارز به ارزش ٢/٢٢ میلیارد دلار از طریق توزیع ٧/٢٠ میلیارد دلار ارز به صرافی های منتخب در کشور امارات و ترکیه، به صورت حواله و فروش ٥/١ میلیارد دلار ارز به صورت اسکناس به صرافی های منتخب داخل کشور کرد. این اقدام با هدف مدیریت بازار ارز و کنترل نرخ آن صورت گرفته، لیکن شاهد آن بودیم که تاثیر کاملا معکوس بر بازار ارز و جهش نرخ ارز و آسیب اقتصاد کشور داشت.
دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اما از یک تخلف دیگر دولت سابق هم توضیحات بیشتری می دهد و می گوید: «دانشگاه جامع ایرانیان یک دانشگاه غیر انتفاعی و خصوصی است که در دو هفته پایانی کار دولت قبل تاسیس شد و در صدور مجوز آن و تخصیص اعتبار از محل بودجه نهاد ریاست جمهوری، سوء جریان به وقوع پیوسته است.  در حال حاضر پرونده این مصوبه که مبنای قانونی این اقدامات قرار گرفته است، در مرجع قضایی در حال رسیدگی است. در نهایت مورخ ١٢/٥/١٣٩٢ و در آخرین روز کاری دولت قبل با امضای آقای «ح. ب» مبلغ ١٦ میلیارد تومان به حساب شخصی مشترک رییس جمهور وقت با وی، واریز می شود. البته با اشکال دیوان محاسبات کشور و پیگیری دولت یازدهم این وجوه مجددا به حساب نهاد ریاست جمهوری بازگردانده شد. در تاریخ ٥/٦/١٣٩٢ حسابرس کل هیات حسابرسی دیوان محاسبات کشور این امر را خلاف قانون ابلاغ کرده و بر بازگشت آن تاکید می کند و روز بعد از آن با اعلام دادسرای دیوان محاسبات کشور، حساب شخصی رییس جمهور سابق و آقای «ح. ب» مسدود می شود و با پیگیری های مکرر معاون کل محترم نهاد ریاست جمهوری در تاریخ ١١/٧/١٣٩٢ این وجه به حساب نهاد باز می گردد.
تشدید گفتگوهای اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد از ملاقات برخی اصلاح طلبان با اعضای شورا نگهبان نوشته است: چندی است جسته و گریخته خبرهایی مبنی بر مذاکره برخی اصلاح طلبان با اعضای شورای نگهبان به گوش می رسد. روزگذشته نیز محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس ضمن تایید مطلب فوق جزییات بیشتری در خصوص این مذاکرات و جلسات گفت. نماینده مردم اردکان گفت: «برخی روحانیون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با چند تن از فقهای شورای نگهبان ملاقات داشته اند.»
اقدام برخی اصلاح طلبان برای مذاکره با اعضای شورای نگهبان برای نحوه بررسی صلاحیت ها بازتاب های مختلفی داشته است. در میان اصلاح طلبان این موضوع با استقبال مواجه شده است و ایشان ابراز امیدواری کرده اند این گفتگو ها منتج به نتیجه ای ایده آل برای این جریان باشد.دیروز خانجانی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در این خصوص گفت:« به هر میزان که شورای نگهبان شناخت بهتری نسبت به اصلاح طلبان پیدا کند، نوع نگرش آن ها نیز تغییر می کند.»
در همین حال اصلاح طلبان در شرایطی نسبت به نتایج این گفتگو ها ابراز امیدواری می نمایند که غالب اصولگرایان تاکنون در این خصوص سکوت کرده اند.در واقع به نظر می رسد این جریان ترجیح می دهد بیشتر نظاره گر تلاش اصلاح طلبان باشد تا نقشی ایفا کند.هرچند که این جریان به خوبی می داند اگر انتخابات مجلس در شرایط برابر و یکسان برگزار شود تقریبا شانسی برای پیروزی ندارد از همین رو می توان حدس زد که اصولگرایان نسبت به این ملاقات ها و گفتگو ها نگران هستند.
فرد پنهان «بابک زنجانی» در مالزی 
روزنامه اصلاح طلب آرمان از پرونده بابک زنجانی نوشته است: نام او چیست؟ چرا تا امروز اشاره ای به او نشده است؟ آیا قرار است «ب. ز» هیچگاه اشاره ای به نقش او نکند؟ این سوالات زمانی مطرح شد که سیدحمید حسینی در جایگاه عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در روزنوشت های خود به این فرد اشاره کرد و نوشت: «نکته جالب، عدم توجه به یکی از افراد پشت پرده مستقر در مالزی است که بسیاری از معاملات توسط وی صورت گرفته است و یکی از سرنخ های این ماجراست و فعلا در این پرونده اثری از ایشان دیده نمی شود.» اگر این ادعای سیدحمید حسینی صحت داشته باشد سرنخی برای نهادهای دنبال کننده پرونده «ب. ز» است. البته مشخص نیست آیا آنها خود به این موضوع واقف بودند یا اینکه بابک زنجانی آن را در قلب خود به عنوان یک راز نگه داشته است.
مالزی در متن کیفرخواست زنجانی
در متن کیفرخواست قرائت شده «ب. ز» چند بار به فعالیت های او در مالزی اشاره شده است اما نامی از شخص خاصی به میان نیامده است. در دادگاه بابک زنجانی نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست به تقلب در اعتبارات اسنادی توسط «ب. ز» اشاره کرد و گفت: اقدام متقلبانه به خرید شرکت «ایزو» جز شرکت های متهم در مالزی و دادن اعتبار اسنادی صوری به شرکت «HK» توسط متهم از جمله اقدامات متقلبانه است. نماینده مدعی العموم در بخش دیگری از کیفرخواست هم اظهار داشته بود: بخشی از درآمد نفتی شامل 5/14درصد طبق مقررات جزو درآمدهای خود شرکت ملی نفت محسوب می شود و طبق مصوبه ای که وزرای سابق صنعت، معدن و تجارت، نفت و اقتصاد و همچنین رئیس پیشین بانک مرکزی آن را تایید کردند. مصوب می شود این مبلغ به حساب fiib واریز شود. نجفی ادامه داد: وقتی از مدیران شرکت ملی نفت سوال کردیم که چرا این مبلغ را به حساب fiib واریز کردند گفته اند که این بانک توسط سه وزیر مربوط و رئیس بانک مرکزی پیشین تایید و تصدیق شده است. همچنین، نماینده دادستانی تهران در ادامه جلسه دوم محاکمه متهمان پرونده نفتی و در ادامه قرائت کیفرخواست خاطرنشان کرد: بابک زنجانی با هدایت سایر متهمان پرونده یک بانک در مالزی و یک بانک در تاجیکستان می خرد و با حمایت مستقیم متهمان به بانک ها و سازمان های داخلی معرفی می شود.
 مالزی پررنگ در سال 92
نهم شهریور92 بود که ایسنا نوشت؛ یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت: «زنجانی و شبکه بین المللی شرکت ها و بانک هایش مسئول اختفای معاملاتی به ارزش میلیاردها دلار هستند که از جانب ایران انجام داده اند. او از شرکت هایی مانند ای اس او در مالزی استفاده کرده تا میلیون ها بشکه نفت ایران را خریداری کند و به بازار عرضه کند. او همچنین از جانب ایران با اتکا به نهادهای مالی خود میلیاردها دلار مبادله ارزی انجام داده است.» اگر ادعای این مقام آمریکایی را در کنار ادعای سیدحمید حسینی قرار دهیم که فردی مسئول انجام معاملات در مالزی بوده است، پس باید به همان دوران بازگشت و معاملات آن زمان را ورق زد تا شاید به نام این فرد مورد اشاره رسید. البته بعید است مسئولان پیگیری پرونده بابک زنجانی به این موضوع توجه نکرده باشند اما این گمانه را هم می توان مطرح کرد که شخصیت مورد اشاره شاید نقش رسمی در معاملات نداشته باشد و در پشت پرده به ایفای نقش می پرداخته است.
نقش فرد مورد اشاره در این بانک چه بوده است و آیا می توان او را به این بانک و فعالیت هایش مرتبط دانست؟ به هر حال اکنون باید منتظر دادگاه های بعدی بابک زنجانی بود که آیا نام این فرد که سیدحمید حسینی مدعی حضور او در پشت پرده معاملات مالزی است مشخص خواهد شد یا خیر! از سوی دیگر باید توجه داشت که بابک زنجانی در دولت قبل اقداماتی را انجام داد که امروز باید در دادگاه بدان پاسخ دهد و جالب آنجاست که برخی دولتی های قبل هنوز حاضر به پذیرش اتهامات زنجانی نیستند و از او دفاع می کنند چنانکه دیروز علی اکبر جوانفکر از بابک زنجانی شخصیتی را ترسیم کرد که هیچ تخلفی نداشته است.
هاشمی همان هاشمی سال57 است 
آرمان از گفتگو با محمد هاشمی نوشته است: شیوه تفکر، مشی و روش آیت ا... هاشمی در شرایط کنونی با سال57 و حتی دهه 40 هیچ تفاوتی نکرده و ایشان همچنان دارای همان نظریات هستند و هیچ تغییر اساسی در تفکرات ایشان به وجود نیامده است. آیت ا... هاشمی همان هاشمی سال 57 است. این جریان های سیاسی بودند که در طول زمان مواضع خود را تغییر دادند و در برخی از مقاطع به تفکرات ایشان نزدیک شدند و در برخی از مقاطع از نظریات ایشان فاصله گرفتند. در نتیجه در شرایط کنونی مواضع برخی جریان های سیاسی مانند اصلاح طلبان به آقای هاشمی نزدیک تر است و نه اینکه مواضع آقای هاشمی به آنها نزدیک باشد. آقای عطریانفر که چنین مساله ای را بیان کرده به خوبی به خاطر دارند که در دولت اصلاحات برخی از تندروهای اصلاح طلب چه مواضع تندی نسبت به آیت ا... هاشمی اتخاذ کرده بودند و علیه ایشان موضع گیری می کردند. آقای عطریانفر این مساله را فراموش نکرده که چه مقالات و کتاب هایی توسط برخی تندروهای اصلاح طلب علیه آیت ا... هاشمی نوشته می شد. این وضعیت برای جریان اصولگرا نیز وجود داشته است. اصولگرایان در مجلس سوم و چهارم مواضعی همسو نسبت با آیت ا... هاشمی داشتند اما در دولت احمدی نژاد از مواضع آیت ا... هاشمی فاصله گرفتند. آیت ا... هاشمی همان هاشمی گذشته است که همچنان در مسیر انقلاب و اندیشه های حضرت امام (ره) حرکت می کند. این جریان های سیاسی هستند که در هر مقطع زمانی مواضعی نزدیک یا دور نسبت به مواضع آیت ا... هاشمی اتخاذ می کنند. در شرایط کنونی نیز اصلاح طلبان از گذشته عبرت گرفتند و نسبت به آیت ا... هاشمی رفتار جدیدی در پیش گرفتند. آیت ا... هاشمی یک شخصیت کاملا فراجناحی است و نمی توان ایشان را در یک جریان خاص محدود کرد.
مسابقه پوپولیست ها برای خالی بندی هرچه بزرگ تر!
روزنامه کیهان گزارشی از ادعاها درباره تاخیر در اجرای برجام نوشته است: طرفداران خط سازش و باج دهی به آمریکا، در عوام فریبی و گفتن دروغ های هر چه بزرگ با هم مسابقه گذاشته اند.
سیروس ناصری دیپلمات نفتی - کسی که همزمان با شروع اولین مذاکرات هسته ای در 12 سال پیش، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی کیش اورینتال بود، هفته گذشته ضمن حضور در برنامه «ثریا»ی شبکه یک سیما مدعی شد تاخیر کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکنون 3 میلیارد دلار برای کشور ضرر داشته است.
وی همچنین مدعی شد: دندان های این گرگ (آمریکا) در این سال ها کشیده و آمریکا به میش تبدیل و اکنون در باتلاق یمن، سوریه، عراق، لبنان و مناطق دیگر گرفتار شده است. آمریکا اسمش استکبار اما عقلش کوتاه است بنابراین نباید اینقدر بزرگش کنید.
دیروز هم صادق زیباکلام ضمن مقاله ای در روزنامه آرمان، ادعایی گنده تر از سیروس ناصری مطرح کرد و مدعی شد: نمایندگان مخالفان برجام متوجه نیستند ادامه تحریم ها چه هزینه گزافی را بر دوش ملت خواهد گذاشت؛ به قولی روزانه 3 میلیارد دلار هزینه عدم لغو تحریم ها برای ایران است، برای آنها شاید اهمیت ندارد که وضع اقتصادی مردم نابسامان است.
اگر ادعای زیباکلام را درست تلقی کنیم ایران در یک سال 1095 میلیارد دلار درآمد خواهد  داشت (!) حال آن که در اوج درآمدهای کشور، این رقم از 100 میلیارد دلار تجاوز نکرده است!
اما درباره استدلال سیروس ناصری که شبیه آن از سوی بیژن زنگنه مطرح شده - ضرر روزانه 100 میلیون دلاری - باید یادآور شد که طبق متن برجام، روز تصویب برجام 3 ماه پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت یعنی 26 مهرماه 94 است. با این وصف معلوم نیست دلال نفتی با چه محاسبه ای، رقم زیان 3 میلیارد دلاری کشور تا به امروز به خاطر عدم اجرای برجام را به دست آورده است؟!
ناصری پس از اجرای توافق موقت ژنو چندین بار تصریح کرده بود عدم دقت هیئت ایرانی در تنظیم این توافق موجب سوء تفسیر و سوء استفاده غرب و آمریکا شد و سخن رهبری مبنی بر ممنوعیت دو مرحله ای کردن توافق، بیان دقیق و کارشناسانه ای است.
یادآور می شود عملا توافق وین (برجام) به شکل دو مرحله ای تدوین شد و انجام تعهدات محدود طرف غربی، موکول به بعد از اجرای تمام تعهدات غیرقابل بازگشت طرف ایرانی است.
طرح یک فوریتی مجلس ایران نیاز آمریکا را برآورده می کند
کیهان: وندی شرمن، معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا در گفتگویی که در دانشگاه «هاروارد» انجام داده، به نکات جالبی اشاره کرده است.
شرمن در بخشی از سخنانش گفته است:«آنچه بسیاری درک نمی کنند این است که در داخل ایران نیز مسائل سیاسی به صورت جدی مطرح است. ما تصور می کنیم که در ایران حکومت دینی وجود دارد و یک نفر بر کشور حاکم است. تردیدی نیست که در ایران رهبر، رهبر است. کاملا روشن است که اگر نظر وی تامین نمی شد او به هیچ وجه اجازه نمی داد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیش برود اما اینطور نیست که او به خیابان برود و بگوید که همه باید با این کار همراهی کنند. باوجود این، شاهد حمایتهایی از این توافق در مجلس ایران هستیم. در مجلس ایران، طرح یک فوریتی برای بررسی برجام مطرح شده است که به ایران این امکان را می دهد تا برجام را تازمانی اجرا کند که عزت ایران حفظ شود. این طرح، بخشهای دیگری هم دارد اما هیچ یک از این بخشها، مانع اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که نیاز امروز ما و مورد تاکید کاخ سفید است نمی شود. درعین حال، می دانیم که در ایران تندروهایی هم وجود دارند که در خط مقدم آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی قدس قرار دارد.»
شرمن در ادامه، از تمایل رئیس جمهور ایران برای استفاده انتخاباتی از توافق هسته ای سخن می گوید و تاکید می کند: «قرار است در ایران هم انتخابات مجلس برگزار شود. بعد از آن نیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد. انتخابات مجلس ایران در ماه مارس (اسفندماه) است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران بسیار دوست دارد روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پیش از برگزاری انتخابات مجلس باشد تا مردم ایران شاهد برداشته شدن تحریمها باشند. او امیدوار است که این مسئله بر نتایج انتخابات مجلس تاثیربگذارد. البته تاثیرگذاری این مسئله زود نخواهد بود زیرا زمان می برد که کسب و کار رونق بگیرد. درعین حال باید توجه داشت که موقعیت آمریکا در این قضیه همانند دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات نبوده است. آمریکا تحریمهایی علیه ایران اعمال کرده است سابقه آن به سال 1979 بازمی گردد. درنتیجه حتی اگر تحریمها برداشته شود، به غیر از تحریمهای محدود از قبیل تحریم هواپیما و پسته و خاویار و فرش، فعالان اقتصادی آمریکا اجازه نخواهند داشت با ایران تجارت داشته باشند. کشورهای اروپایی و آسیایی با ایران روابط تجاری خواهند داشت. شماری از فعالان اقتصادی ما از این مسئله راضی نیستند اما به هرحال، ما تحریمهای اولیه ای علیه ایران اعمال کرده ایم که به این زودی ها برداشته نخواهد شد.»
آن سوی خط قرمزها خطر در کمین است
کیهان گزارشی از فضاسازی های ضد کمیسیون برجام نوشته است: امروز در حالی نمایندگان مجلس باید درباره طرح یک فوریتی اجرای برجام تصمیم بگیرند که مروری بر خطوط قرمز هسته ای نشان می دهد اغلب این خطوط در برجام رعایت نشده و این مسئله وظیفه ای سنگین بر دوش نمایندگان ملت می گذارد.
مرور چند باره خطوط قرمز مد نظر رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی ها می تواند متن به دست آمده در وین و یا به تعبیری که رایج شده است برجام را مورد نقد منصفانه و مشفقانه قرار دهد.
مطالعه این خطوط قرمز به صورتی عیان و واضح نشان از آن دارد که در برجام متاسفانه اکثر این خطوط مورد لحاظ قرار نگرفته و از آن ها عبور شده است.
برجام در اکثر موارد از خطوط قرمز مد نظر رهبر معظم انقلاب به صراحت عبور کرده و این خطوط قرمز را نادیده گرفته است.
با این وجود چگونه نمایندگان مجلس می توانند یک فوریت طرحی را در بهارستان بررسی و به تصویب برسانند که اجرای بدون قید و شرط برجام را تضمین می کند و بر اساس مستندات فراوان خلاف مصالح ملی جمهوری اسلامی است؟
خطر نفوذ
رهبر معظم انقلاب در ماه های گذشته بارها از خطر نفوذ از طریق برجام سخن گفته و هشدار داده اند، سخن این جا است که برجام چه فتح الفتوحی است که این همه هشدار را درپی دارد؟!
مشکلاتی که باقی می ماند !
کارشناسان و متخصصین حوزه اقتصاد بارها و به صراحت تاکید کرده اند که مشکلات اقتصادی کشور ناظر به تحریم ها نیست، هر چند این تحریم ها نیز برداشته نخواهند شد ولی دوای درد اقتصاد کشور همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن تاکید و تصریح نموده اند.
ادعاهای عجیب و غریب
در حالی که بر اساس متن توافق 26 مهرماه روز اجرای آن است، عده ای با فضاسازی های کاذب مدعی هستند تاخیر در اجرای توافق خسارات سنگینی را درپی دارد. در همین زمینه یکی از اعضای تیم مذاکره کننده دولت اصلاحات مدعی شده است ایران تاکنون 3 میلیارد دلار به دلیل تاخیر در اجرا متضرر شده است!
برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که تاکنون ده ها میلیارد دلار بابت آن در دولت های مختلف هزینه شده و یک پروژه ملی محسوب می شود، عملاً با برجام تعطیل شده و ضرری عظیم و غیرقابل گذشت برجای خواهد گذاشت. عجله و دستپاچگی برخی به اصلاح صاحب نظران برای تعطیل کردن این صنعت با طرح ادعاهای فوق، در نوع خود قابل تامل و جالب است!
حال باید دید آیا نمایندگان محترم مجلس امروز و در این بزنگاه خطیر، تحت تاثیر این جوسازی های رسانه ای و روانی قرار گرفته و به دولت چراغ سبز نشان می دهند یا با درنظر گرفتن خطوط قرمز هسته ای و خطرات اجرای برجام، در عواقب رای خود تامل می کنند.

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان