به گزارش لنگرخبر، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم سیاست ها و برنامه های جدید دولت برای احیای رونق اقتصادی را تشریح کرد.
رئیس جمهور کشورمان ضمن آرزوی موفقیت برای مردم کشورمان که خود را برای عزاداری محرم الحرام آماده می کنند اظهار داشت: امسال دل مردم ما قبل از ماه محرم به علت فاجعه منا  پر از غم و اندوه شد که این نشان از بی تدبیری حاکمان سعودی در اداره مناسک حج بود.
وی تاکید کرد: متاسفانه هزاران نفراز مرد و زن از دنیای اسلام جان باخته این فاجعه بودند که تاکنون اجساد 490 نفر از آنها به خانواده شان بازگشته و عده ای از آنان با رضایت خانواده هایشان در آنجا مدفون شده و عده ای در لیست مفقودین هستند که امیدواریم هر چه زودتر اجسادشان شناسایی شود.
حجت الاسلام روحانی ضمن قدردانی از بعثه رهبری، سازمان حج و زیارت و دست اندرکاران مربوطه که برای کاستن آلام مردم تلاش کردند تصریح کرد: علل به وجود آمدن این حادثه برای جهان اسلام باید به خوبی تشریح شود تا مردم مان مسیری را که قرار است در آینده در مناسک حج حضور یابند برایشان روشن شود تا این حادثه دیگر تکرار نشود.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به رای امروز مجلس به جزییات برجام تصریح کرد: از همه ملت ایران در طول این 12 سال و مخصوصا در دو سال اخیر و در دوران مذاکره با شش قدرت جهانی ایستادگی و صبوری کردند قدردانی می کنم.
وی اضافه کرد: ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی که طرحی را تهیه کرد که وظایفی را برای دولت تعیین می کند در روزهای اخیر باید شورای نگهبان درباره آن اظهارنظر کند و پس از آن دولت اقداماتی را باید انجام دهد که فکر نمی کنم امشب تفصیل آنها را بیان کنم.
حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: طبق 90 روزی که پیش بینی شده است از هفته آینده باید با تشریفات قانونی و حقوقی برنامه های خود را باید شروع کنیم تا زمانی که تحریم ها برداشته شود.
رئیس جمهور کشورمان در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور در دو سال گذشته اظهار داشت: یکی از نکاتی که از آغاز توافق و مذاکرات اهمیت داشت، مسائل اقتصادی بود زیرا هربه ای بود که دشمن در اختیار داشت و برای فشار به ملت ایران استفاده می کرد.
وی با اشاره به اینکه تحریم تجاری در دنیا، تحریم نفتی در عراق، تحریم هوشمند در لیبی در گذشته انجام شده بود اما تحریم بانکی از ایران آغاز شد، گفت: باید روی این نکته دقت کنیم که چرا آنها فکر کردند با فشار اقتصادی می توانند به اهدافشان برسند.
حجت الاسلام روحانی در ادامه افزود: در سال های گذشته که سال های وفور دلارهای نفتی بود کشور در مسیری قرار داشت که نفت را بفروشد و با دلارهای نفتی اقتصاد کشور را اداره کند وواردات صورت گیرد اما اتکا به فروش نفت نیازمند سیستم بانکی بود تا از این طریق دلارها وارد کشور شود و این موضوع باعث شد آنها فشار را از این طریق به کشورمان وارد کنند.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور ما به آنها علامت داد که از این طریق می توانند به کشور فشار وارد کنند، افزود: کشور ما در آن سال ها نیازمند نفت و نیازمندی بیشتری به دلارهای نفتی داشت و آنها تحریم بانکی را اعلام کردند تا فروش نفت کاهش یابد و درآمدی که در سال 90 به دست آوردیم 119 میلیارد بود و پس از اعلام تحریم در 91 درآمد نزدیک به 70 میلیارد دلار شد.
وی در ادامه افزود: در کل سال 92 و اوایل سال 93 نفت را در حالت حداکثری 111 دلار می فروختیم اما استفاده از درآمدها در سیستم بانکی دچار مشکل شد و کاهش درآمد نفتی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در سال 91 منفی 6.8 بود، ادامه داد: در سال 92 هنگامی که دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد تورم بالای 40 درصد بود و اولین کار لازم این بود که از طریق اقتصادمان به دنیا پیام دهیم و بر عکس آن پیامی که در سال های گذشته دریافت می کردند و به آنها بفهمانیم با وجود فشار می توانیم اقتصاد کشورمان را سامان دهیم و هم چنین تورم را کاهش و از رکود خارج و آرامش را در بازار ایجاد کنیم.
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه توفیق دولت در طول سال های 92 و 93 کاهش تورم بود، تصریح کرد: دولت در سال 92 اعلام کرده بود که کاهش تورم به حدود 35 درصد خواهد بود که 34.7 دهم درصد حاصل شد و هم چنین در سال 93 اعلام کردیم تورم به 25 درصد می رسد که در پایان سال 93 به حدود ده درصد رسید و این روند ادامه دارد و مسیر ثابت دولت تدبیر و امید این خواهد بود و در سال های پیش رو علی رغم مشکلات این مسیر را ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه در شهریور ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه کاهش قابل توجهی داشت که حدود 11.7 درصد شد، گفت: در ماه های آینده تورم نقطه به نقطه تک رقمی خواهد شد و در کل تورم در کشور رو به کاهش خواهد بود و از طرف دیگر در سال 93 از رکود خارج شدیم و با وجود اینکه در سال 92 رشدمان منفی 1.9 بود درسال در سه ماهه اول سال 93 پیش بینی مان این بود که از رکود خارج خواهیم شد و آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار این موضوع را ثابت می کرد.
حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه در سال 93 رشد سه درصد را مشاهده کردیم، تصریح کرد: در این سال شاخص های اقتصاد کلان مانند تورم، رشد اقتصاد و ثبات بازار کنترل شد و در سال 93 علی رغم اینکه علامت مثبت در زمینه اقتصاد به دنیا نشان دادیم موجب کمک به ما در مذاکرات شد و آنها در اظهاراتشان اعتراف کردند که حربه اقتصادی دیگر کارساز نیست.
رئیس جمهور کشورمان با تاکید براینکه برای ما ضرورت داشت تا به طرف مقابل ثابت کنیم که تحریم اقتصادی در کشور ما کارساز نیست، گفت: اگر در اقتصاد کشور درست حرکت کنیم هیچ گاه تحریم ها باز نمی گردد و باید این نکته را مورد تاکید قرار دهیم که چرا آنها تحریم ها را برداشتند زیرا تحریم ها دیگر اثری نداشت و به همین دلیل آنها دیگر به دنبال این حربه نخواهند رفت و از این طریق می توانیم برای همیشه تحریم ها را از کشور دور کنیم و باید طبق گفته مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کنیم تا دشمن مایوس شود و به طرف مقابل ثابت شود که دیگر تحریم ها تاثیرگذار نیست.
وی با اشاره به اینکه در سال 93 با دو مشکل مواجه شدیم و آثار آن مشکلات اواخر 93 و اوایل 94 مشاهده شد، تصریح کرد: قیمت نفت در آن زمان پایین آمد که یک امر طبیعی نبود و از نظر ما برنامه ریزی شده بود زیرا با مذاکرات ژنو مصادف شد و در آن زمان ما به توافق نهایی نزدیک بودیم و تحرکات در منطقه موجب این اتفاق شد که در روند مذاکرات کاهش قیمت نفت تاثیر گذاشت و هم چنین می خواستند به روسیه فشار وارد کنند.
حجت الاسلام روحانی در ادامه افزود: این روند موجب شد که توافق هفت ماه به تعویق افتاد و مذاکرات تمدید شد و این تمدید برای مردم خوش آیند نبود، آنها می خواستند از این طریق به ما فشار بیاورند تا در مذاکرات امتیاز بگیرند اما توافقی که صورت گرفته با توافق هفت ماه قبل تفاوت دارد زیرا چانه زنی های خوبی صورت گرفته است.
رئیس جمهور کشورمان با تاکید براینکه قیمت نفت در اقتصاد کشورمان تاثیرگذار است، افزود: هنگامی که قیمت نفت کاهش پیدا می کند، گاز میعانات نفتی، صنایع پتروشیمی و فولاد نیز کاهش پیدا می کنند.
وی اظهار داشت: کاهش قیمت نفت در برخی از کشورها ارزش پول ملی آنها را به نصف تقلیل داد حتی در کشورهایی که در کاهش قیمت نفت دخالت داشتند، آنها مجبور شدند از ذخایر گذشته شان استفاده کنند اما در ایران توانستیم به همان نسبت روند کاهنده تورم را ادامه دهیم و شرایط آرام بازار را حفظ کنیم.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه مشکل دوم انتظار مردم در رسیدن به توافق هسته ای بود ادامه داد: مردم در آذر 93 منتظر به سرانجام رسیدن توافق بودند و احساس می کردند آینده بهتری پیش روی آن ها است و این موضوع گاهی اوقات تاثیر منفی می گذارد و در خرید و تولید نیز اثرگذار است زیرا همه به انتظار شرایط بهتر هستند و این انتظار بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشت، البته با برداشته شدن تحریم ها و مشاهده آثار آن مدتی به طول می انجامد.
وی با اشاره به ادامه سیاست تک رقمی شدن نرخ تورم از سوی دولت و تاکید بانک مرکزی درباره رصد تورم عنوان داشت: همه شرکت هایی که در پسا تحریم می خواهند بیایند باید سرمایه و تکنولوژی را همزمان بیاورند تا شرکت های دانش بنیان ایرانی هم بتوانند در این پروسه ایفا نقش کنند.
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان مورد حمایت دولت بوده و این حمایت ها افزایش خواهد یافت و در همکاری های بین المللی شرکت های دانش بنیان خیلی سود خواهند برد و در طول چند ماه گذشته 30 نفر از نخبگان ایرانی از خارج به ایران بازگشتند و صدها نفر در پروژه ها همکاری می کنند.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به تلاش برای افزایش بهره وری و لزوم ایجاد فضایی برای گسترش تحرکات علمی شرکت های دانش بنیان و بررسی اهداف از پیش تعیین شده در این زمینه عنوان داشت: ما اتفاقا یکی از شرایطمان برای حضور کارآفرینان خارجی این است که بخشی از بازار منطقه و بین الملل را با طرف خارجی به دست بیاوریم و ما به فضای آینده می توانیم بسیار امیدوار باشیم.
وی گفت: هدف اصلی ما در برجام علی رغم برخی سخنانی که مطرح شده بود رشد اقتصادی داخلی بوده و ما رقم بسیار بالایی را برای سرمایه گذاری می خواهیم و به صدها فروند هواپیما و توسعه بنادر برای گسترش اقتصاد خود نیازمندیم.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به بررسی طرح های خارجی در سفرهای استانی و امضای قرارداد با طرف های خارجی که در سفرهای استانی با دولت دیدار می کنند عنوان داشت: باید شرایط اشتغال را برای جوانانی که عمدتا تحصیل کرده هستند فراهم کنیم و امنیت اقتصادی ایجاد کرده و ساختار اقتصادی را اصلاح کنیم.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه باید با فساد به صورت جدی مبارزه کنیم یادآور شد: من از همه قوا درخواست می کنم که کمک کنند و در این زمینه مردم و نیروهای مسلح و همه قوا حمایت کردند و در پسابرجام نیاز به هماهنگی و کمک مردم داریم.
وی با اشاره درباره نگرانی ها  مبنی بر نفوذ دشمن گفت: با اقتصاد، فرهنگ و ایمان قوی جوانانمان می توانیم نفوذ دشمن را صد کنیم و با سیاست خارجی و اخلاق و فرهنگ می توانیم شرایط لازم را ایجاد کنیم.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به اهتمام و توجه ویژه دولت به بحث اشتغال گفت: اشتغال برای دولت بسیار مهم بوده و برای گسترش شغل واحدهای کوچک و متوسط و گسترش صنعت و کشاورزی مد نظر دولت است.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به تلاش دولت برای رونق اقتصادی گفت: امیدوارم در آینده شاهد رابطه صمیمی با همه همسایگان باشیم و همه ما برای ثبات، امنیت منطقه مشارکت داشته باشیم.
وی در پایان با بیان اهمیت رونق اقتصادی و نقش آن برای مبارزه با تروریسم و ایجاد منطقه ای امن تر خاطر نشان کرد: اگر فقر باشد تروریسم در منطقه سربازگیری می کند و من به تمام مواردی که در زمینه توسعه تعهد کردم پای بند هستم.
انتهای پیام/
رئیس جمهور کشورمان افزود: سرمایه اجتماعی بزرگترین سرمایه ای است که باید از آن استفاده کنیم در واقع رکود و رونق یک چارچوب دارد وقتی در یک کشور در یک سه ماهه اول و سه ماهه دوم رشد اقتصادی باشد نشان از رونق است و وقتی سه ماهه اول و دوم سال رشد منفی وجود داشت به رکود می رسد و این مانند یک بیماری است منتهی مسیر رشد اقتصادی ما همواره ادامه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: ممکن است در سه ماهه اول پیش بینی ما بر این باشد که رشد اقتصادی مان کمتر از سال قبل شود اما شش ماهه دوم وضعیت تغییر خواهد کرد ودر سال آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت چرا که فروش نفت مان محدودیت نداشته و تحریم بانکی و پولی برداشته می شود.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به حجوم دنیا برای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران اظهار داشت: هر روز ده الی 20 شرکت خارجی به ایران می آید تا در جهت فعالیت های اقتصادی همکاری کند در سمیناری که اخیرا در ایران برگزار شده بود هتل ها ظرفیت نداشتند همه این ها نشان از این دارد که آنها می دانند اقتصاد ایران به علت امنیت، نیروی تحصیل کرده، انرژی و شرایط منطقه ایش پویا و فعال است.
رئیس جمهور کشورمان با تاکید براینکه شرایط اقتصادی ما در آینده متفاوت خواهد بود افزود: جهش تولید در رشد اقتصادی و شکوفایی آن به خاطر امیدی است که ملت ایران دارد و دولت تسهیلات لازم را در اختیارشان خواهد گذاشت.
وی در پاسخ به این سوال که اگر تورم کاهش پیدا نکند آیا سیاست های انقباضی به رکود بیشتر منجر خواهد شد اظهار داشت: اگر سیاست های ما انقباضی شود رکود را خواهد داد ومی بایست در سال 93 تورم ما کاهش پیدا می کرد ما همزمان رشد منفی داشتیم در سال 92 رشد اقتصادی منفی 1.9 و در سال 93 مثبت 3 بود و ما در جهت کاهش تورم گام برداشتیم و همه این موارد به علت انضباط مالی و پولی بود.
حجت الاسلام روحانی با تاکید براینکه بنده به رشد پایه پولی بسیار حساسم اظهار داشت: ما در واقع رشد پایه پولی را مهار کردم البته باید به این مسئله توجه کرد که امید، تحرک و حضور مردم در اقتصاد عامل مهمی است و ما همین عامل کاهنده را ادامه خواهیم داد. رشد اقتصادی از 10.6 درصد در مرداد ماه سال اخیر به 19 درصد رسیده است.
رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: رشد پایه پولی ما زیاد نبوده و بیشتر در جهت نقدینگی مطرح بوده است درواقع ما در پایه پولی روند کنترلی داشتیم و رشد پایه پولی محدود است و ما در حال حاضر با پیاده کردن سیاست های جدید در جهت خروج از رکود حرکت می کنیم و در این راستا بانک مرکزی نیز مراقبت های لازم را انجام می دهد و ضریب فزاینده نمی تواند عاملی برای تورم باشد اما رشد پایه پولی بسیار حساس است که باید مراقب بود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با چه سیاست هایی می خواهید اقداماتی انجام دهید که منجر به تورم نشود خاطر نشان کرد: ما سیاست هایی را برای عبور از رکود در سال 92 و 93 دنبال کردیم در واقع برای رشد اقتصادی و رونق سیاست هایی وجود دارد و در این راستا لایحه ای تقدیم مجلس کردیم که تصویب کردند و در سال 94 ابلاغ شد.
حجت الاسلام روحانی افزود: لایحه موانع تولید رقابت پذیر پس از تصویب آیین نامه اجرایی آن ادامه خواهد داشت و تغییر نمی کند و این سیاست جدیدی نیست ما در دوران گذار هستیم و پس از توافق انجام شده به دنبال نهایی کردن آن هستیم در این راستا تحریم برداشته خواهد شد و آثار برداشت آن را در اقتصاد خواهیم دید.
رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه در ارائه بسته جدید اقتصادی سیاست های کوتاه مدتی را تبیین کرده ایم اظهار داشت: در این بسته جدید بیش از 30 بند وجود دارد که تیم اقتصادی در آینده آن را مطرح خواهند کرد در واقع ما سه ماهه اول سال را که پشت سر گذاشتیم احساس نیاز در جهت تحول در رونق کردیم و به تیم اقتصادی دستور دادیم که بسته ای را آماده کنند.
وی تصریح کرد: مردم ما در بخش هایی از اقتصاد با مشکلاتی مواجهند که بازار بورس جزئی از این مشکل است که در این راستا تعدادی از وزرای کابینه ام اظهار نگرانی کرده بودند که برای مردم و رسانه تازگی داشت ولی برای من آن را شفاهی مطرح کردند.
حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: مشکل بورس را باید حل و فصل کنیم البته بورس دست دولت نیست اما باید از سوی ما حمایت شود آینده بورس خوب خواهد بود اما امسال با فراز و نشیبی همراه بود در حال حاضر دو مشکل اساسی پیش روی مردم وجود دارد یکی این که در این ماه ها زیاد گزارش می شود یکی اینکه تولید کننده ها برای سرمایه در گردش به بانک ها مراجعه می کنند اما گاهی بانک ها منابع کافی نداشته یا قیمت منابع شان سود زیادی دارد بنابراین در این بسته پیشنهادی باید کاری کنیم که بانک ها دستشان برای دادن تسهیلات باز شود و هزینه کمتری را بانک های مختلف متقبل شوند و تسهیلات ارزان تری را در اختیار متقاضی قرار دهند.
رئیس جمهور کشورمان افزود: بانک ها پس اندازهای مردم را که به عنوان یک ذخیره قانونی در حسابشان دارند حدود 13 درصد است که بانک مرکزی در بسته جدید برنامه های مدون دیگری را در این راستا ارائه خواهد کرد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان