به گزارش لنگرخبر به نقل از رهیاب حسن روحانی در تبلیغات خود برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در صداوسیما گفته بود که عزت را به پاسپورت ایرانی باز می گردانم. با توجه به اینکه حسن روحانی با گذشت دو سال از انتخابات سال ۹۲ هنوز هم می گوید که ایرانیان برای خروج از افراطی گری به من رأی دادند می توان این گونه استنباط کرد که سخن رئیس دولت تدبیر و امید، نشان از لکه دار شدن عزت ایران در زمان ریاست جمهوری دولت نهم و دهم بوده است. اهمیت عزت ملی آن قدر ها اهمیت داشت که در زمان خود شعار طرفداران دولت شده بود. امام خامنه ای نوزدهم بهمن سال ۹۳ نیز فرمودند: همهٔ ملّت ایران، همهٔ دلسوزان، در این جهت متّفقند که عزّت ملّی برای یک کشور، بسیار بسیار مهم است. اگر عزّت بود، امنیت هم خواهد آمد؛ اگر امنیت بود، پیشرفت هم عملی خواهد بود؛ والّا اگر یک ملّت تحقیر شد، همه چیز او به بازی گرفته خواهد شد؛ حتّی امنیت او، حتّی ثروت او، و همه چیز او. عزّت ملّی بایستی محفوظ بماند و مسئولین این را می دانند. اما متأسفانه از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حسن روحانی و تیمش هیچ گونه عکس العملی در واکنش به اتفاقات مربوط و توهین های کشورهای خارجی به ایران نشان ندادند و فقط تا توانستند به منتقدان داخلی تاختند. عبارت هایی مانند افراطی، بی سواد، کاسبان تحریم، غوطه ور در فساد و ده ها لقب تند دیگر واکنش روحانی به منتقدان داخلی بود اما وی حتی شیطان بزرگ را باهوش و مؤدب می داند در حالی که شدید ترین تهدید ها و لحن ها علیه جمهوری اسلامی بعد از روی کار آمدن دولت وی شاهد بودیم. با روی کار آمدن دولت یازدهم، دولت مردان سعی کردند سیاست تنش زدایی را در پیش بگیرند اما کار شناسان سیاسی معتقدند که این بزرگ ترین اشتباه استراتژیک  دولت بود دولت یازدهم به جای اتخاذ سیاست تنش زدایی می بایستی سیاست تهدید زدایی را سرلوحه کار خود قرار دهد تا هیچ کشوری با تهدید ایران به تنش از دولت یازدهم امتیاز نگیرد. نتیجه این سیاست ها اخراج دانشجویان ایرانی از دانشگاه های کشور نروژ بود. دلیل اصلی اخراج این دانشجویان، تحصیل آن ها در رشته های فیزیک هسته ای و فناوری های نوین مرتبط نظیر الکترونیک، متالوژی و مکانیک اعلام شده است. این عکس العمل نروژی ها هم سبب نشد که دولت موضع تندی علیه آن ها بگیرد. جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دلیل اصلی اخراج دانشجویان ایرانی را سبک و سیاق و مواضع فوق العاده نرم وزارت خارجه دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای و به طور کلی عدم قاطعیت دولت دانست.
  مقامات آمریکایی در زمان دولت های نهم و دهم به دلیل صراحت و قاطعیت مسئولان ایرانی فقط ۶ بار ایران اسلامی را تهدید کرده بودند با روی کار آمدن دولت یازدهم ۱۴ بار ایران را به جنگ تهدید کردند تا بلکه نشان دهند دیپلماسی لبخند ایران نتیجه نداده است. آمریکا که با یک سیاست نرم از سوی دولت تدبیر مواجه شده بود برای دومین بار در تاریخ از صدور ویزا برای یک مقام خارجی جهت ورود به سازمان ملل امتناع کرد. در سال ۱۹۸۸ این کشور مانع ورود یاسر عرفات، رهبر سابق تشکیلات خودگردان فلسطین شد و این اقدام منجر به محکومیت آمریکا در مجمع عمومی با ۱۵۱ رأی شد و فقط آمریکا و رژیم صهیونیستی جواب «نه» به این رأی گیری دادند. اما سیاست تنش زدایی دولت تدبیر، سنا و کاخ سفید را هم قسم کرد که آمریکا از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل به بهانه نقش وی در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی خودداری کند. روحانی که در سال ۹۲ گفته بود دوست دائمی و دشمن دائمی وجود ندارد باید از این عملکرد آمریکا درس می گرفت و آن قدر ها سیاست نرم خود را در برابر شیطان بزرگ ادامه نمی داد.
اما این سیاست ها آن قدر ادامه پیدا کرد تا اینکه رژیم های دست نشانده منطقه مانند عربستان نیز ایران را تهدید نظامی کنند، بحرین کاردار ایران را از خاک خود اخراج کند و کویت ایران را به دخالت سیاسی در امور کشور خود متهم کند. این سیاست های ظریف و نرم سبب افزایش یاوه گویی مقامات اماراتی در ادعای مالکیت بر جزایر سه گانه هم شد. اما جدید ترین توهین به عزت ملی ایران بازداشت معلمان ایران و تراشیدن موهای سرشان بود تا بلکه کمی دولت روحانی متوجه مسیر غلط خود در سیاست خارجی اش شود. دولتی که دو سال پیش با شعار بازگرداندن عزت ملی به روی کار آمد امروز رگ غیرتش در برابر توهین های بیشمار کشورهای خارجی باد نمی کند و با سکوت و انفعال اجازه توهین به آن ها می دهد. اینکه توافق هسته ای چقدر  اثر داشته را فقط گذر زمان نشان می دهد اما قطعا سیاست انفعال نمی تواند نتیجه ای برای حفظ عزت ملی داشته باشد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان