لنگرخبربعد از انقلاب اسلامی شناخت از ایران جهت مقابله، کنترل و نفوذ به جمهوری اسلامی برای بسیاری از کشورهای غربی به ویژه آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار شد. مقابله با ایران نیاز به شناخت از فضا و ارتباطات فرهنگی، اجتماعی، اقتصای، سیاسی و نظامی ایران دارد، بنابراین یادگیری زبان فارسی جهت مطالعه موارد گفته شده به مسئله ای جدی برای مدیران امنیتی و نظامی کشورهای متخاصم با ایران تبدیل گرددیده است.

در جدیدترین این تلاش ها می توان به اعزام هفت دانشجوی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از دانشجویان افسری تا دیپلمات ها برای یادگیری زبان فارسی در تاجیکستان توسط دستگاه های دیپلماسی و امنیتی نظامی آمریکا اشاره کرد. بر پایه گزارش سایت خبری «بازفید»، پاییز امسال دولت آمریکا این هفت دانشجو را برای یادگیری زبان فارسی در یکی از دانشگاه های شهر «دوشنبه» بورسیه کرده است.

آمریکا به دلیل اینکه نمی تواند دانشجویان خود را برای تحصیل در دانشگاه های ایران به این کشور بفرستد، مجبور شده دانشجویان خود را 1000 مایل دورتر به شهر «دوشنبه» پایتخت کشور تاجیکستان بفرستد. البته بسیاری از دانشجویان، معلمان و اساتید قبول دارند که این وضعیت عجیبی است. از منظر برخی، این اقدام بهترین کار ممکن برای تقویت منافع و آشنایی آمریکا درباره جمهوری اسلامی ایران و منطقه است. از منظر دیگران، هزینه ها و پیامدها از این مساله حکایت دارند که آمریکا هنوز راه طولانی برای شناخت ایران در پیش دارد.

جاسوسان آمریکا از «دوشنبه» به ایران می آیند /// در حال ویرایش سایت «بازفید» در گزارشی با عنوان «جایی که آمریکایی ها برای مطالعه ایران به آنجا می روند» به بررسی کلاس آموزش زبان فارسی آمریکایی ها در تاجیکستان پرداخت

تاجیکستان به لحاظ زبانی اوضاع آشفته ای دارد: زبانهای تاجیک، فارسی و دری همگی به خانواده زبان فارسی تعلق دارند. با این تفاوت که زبان تاجیک بخاطر 60 سال سلطه روس ها بر تاجیکستان دارای طعم روسی است و این زبان بجای الفبای عربی از الفبای سیریلیک استفاده می کند.

"شایان انفرادی" یک دانشجوی ایرانی - آمریکایی که طبق برنامه حمایت مالی آمریکا در حال حاضر با یک خانواده تاجیک زندگی می کند به سایت خبری «بازفید» گفت: «مطالعه زبان فارسی در اینجا بسیار چیز عجیبی به نظر می رسد اما دلیل آن بسیار واضح است. تعدادی افرادی که به تاجیکستان می آیند تا زبان تاجیک را مطالعه کنند، بسیار اندک هستند». "انفرادی" همچنین فکر می کرد که گزینه دیگری ندارد: «هرچند که گرم شدن روابط بین ایران و آمریکا باعث شده است که برخی آمریکایی ها برای تفریح و تحصیل به ایران سفر کنند، اما شهر دوشنبه همچنان مقصد افرادی است که روابط دولتی یا نظامی دارند».

پاییز امسال، آکادمی نظامی «وست پوینت» اولین گروه از دانشجویان خود را برای مطالعه زبان فارسی به شهر «دوشنبه» گسیل داشت و در نظر دارد تا تعداد بیشتری را بهار سال آتی اعزام نماید. این دانشجویان به سایت «بازفید» گفتند که نگرانند که رفتن آنها به ایران در حال حاضر کار با دولت ایران در آینده را برای آنها دشوار سازد.

"مونت نیسلوچوسکی" دانشجوی 20 ساله مقطع کارشناسی از دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: در برخی مواقع من باید جلسه آگاه سازی امنیتی را بگذرانم، بنابراین رفتن به ایران هنوز جزو گزینه های اصلی ما نیست.

بنابراین، دانشجویانی مثل نیسلوچوسکی در تاجیکستان یکی از فقیرترین کشورهای آسیای مرکزی که به خاطر ارتفاعات کوهستانی اش معروف است، فرود آمده اند. برخلاف ایران، اکثر مردم تاجیکستان اهل تسنن هستند و اکثر نقاط کشور همچنان روستایی باقی مانده است. شهر «دوشنبه» به رغم داشتن 750000 نفر جمعیت نسبتاً آرام است و خارجی ها اوقات خود را در کافه ها و هتل هایی که جدا از مناطق محلی هستند، می گذرانند.

جاسوسان آمریکا از «دوشنبه» به ایران می آیند /// در حال ویرایش آکادمی نظامی «وست پوینت» اولین گروه از دانشجویان خود را برای مطالعه زبان فارسی به شهر «دوشنبه» گسیل داشت و در نظر دارد تا تعداد بیشتری را بهار سال آتی اعزام نماید

تاجیکستان امروز محصول تجربه تحت سلطه شوروی سابق بودن و پنج سال جنگ داخلی است که متعاقب آن رخ داد. دولت تاجیک در ادامه سیاست های شوروی سایق برخی فعالیت های مذهبی را ممنوع اعلام کرده است: ریش و اسامی عربی ممنوع شده و کودکان تا سن 18 سالگی نمی توانند در مسجد حضور یابند. با این حال، آمریکا روابط دیپلماتیک نزدیکی با دولت تاجیک دارد و کمک های امنیتی و مالی در اختیار آن قرار می دهد. این سایت در ادامه مدعی شد که گروه های حقوق بشر هشدار می دهند که سرکوب ها در تابستان امسال در تاجیکستان به حد بحرانی رسیده است و حمایت بی قید و شرط آمریکا باعث فرار «امام علی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان از مجازات ها شده است.

هنوز آمریکایی ها برخلاف تهران و کابل آزادانه به دوشنبه مسافرت می کنند و به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک دوشنبه جایگاه خود را به عنوان نمونه کوچکی از ایران نزد آمریکایی ها از دست دهد. "نیسلوچوسکی" و "انفرادی" هردو جایزه «بورن» را از وزارت دفاع آمریکا دریافت کرده اند. این دو در ازای بورس یک ساله برای مطالعه زبان باید برای مدتی در دولت آمریکا کار کنند. این دو به همراه پنج نفر دیگر در برنامه زبان منطقه ای اوراسیا که توسط وزات امور خارجه و وزات آموزش و پرورش آمریکا حمایت مالی می شود در حال تحصیل هستند.

این برنامه ها به همراه تعدادی دیگر از قبیل «فولبرایت»، بورسیه تحصیلی زبان های حیاتی جزو راهکار اصلی آمریکا برای تشویق شهروندان آمریکایی به تحصیل در خارج از کشور محسوب می شوند. این برنامه ها تلاش می کنند تا منافع آمریکا را افزایش دهند. چنین ارتباطات دولتی باعث شده اند تا ایرانی ها و دیگر میزبانان بین المللی با شک و تردید به این برنامه ها نگاه کنند.

دانشجویانی که با سایت بازفید صحبت کردند، گفتند که آنها احساس امنیت در تاجیکستان می کنند، اما آنها همچنین گفتند که برخی از معلمان آنها درباره جاسوسان ایرانی به آنها هشدار داده اند، چراکه سفارت ایران در دوشنبه آمریکایی هایی که زبان فارسی را مطالعه می کنند را تحت نظر دارد.

جاسوسان آمریکا از «دوشنبه» به ایران می آیند /// در حال ویرایش تاجیکستان امروز محصول تجربه تحت سلطه شوروی سابق بودن و پنج سال جنگ داخلی است که متعاقب آن رخ داد

این سایت خبری در ادامه مدعی شد که: «این موضوع (جاسوسی توسط ایران در دوشنبه) یکی از واقعیت های مطالعه زبان فارسی در تاجیکستان است و راه های زیادی برای تعامل با ایرانی های واقعی، سیاست و فرهنگ آنها وجود ندارد؛ جامعه ایرانی مقیم «دوشنبه» بسیار کوچک و شامل تعدادی جاسوس و دیپلمات، دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان و تجار ایرانی می شود.»

در ادامه این گزارش آمده است "بریتن ترمین" یک دانشجوی اهل نیوجرسی که به ندرت به خارج از کشور مسافرت می کند، تاجیکستان را کشوری متفاوت از آنچه یک کشور دارای جمعیتی با اکثریت مسلمان می داند. ترمین گفت: «تاجیکستان مجموعه ای از تاثیر روسیه و شوروی سابق و تاثیر اسلام است. آنها هنوز دیدگاهی خوبی درباره آمریکا دارند». با این حال، انفرادی اذعان داشت که برنامه زبانی که وی در دانشگاه آمریکا گذرانده بود، بسیار برای یادگیری زبان فارسی مفیدتر بوده است. وی افزود: اگر شما به ایران علاقه دارید، نیازی نیست حتما به آن کشور بروید.

"جیس لوینگستون" مدیر برنامه های زبانی شوراهای آمریکا که در «دوشنبه» اقامت دارد، به «بازفید» گفت که خیلی این انتقادات را می شنود. او می گوید که دانشجویان اغلب از این مساله شکایت دارند که تاجیکستان مانند ایرانی نیست که آنها به دنبالش بودند. اما وی تاکید می کند که تاجیکستان مکانی مفیدی برای مطالعه زبان فارسی محسوب می شود، چرا که این کشور پنجره ای به سوی افغانستان و آسیای مرکزی می باشد و بهتر از این است که ایران را از اروپا و خاورمیانه مشاهده کنیم.

"لوینگستونِ» سی ساله اولین بار در سال 2006 برای مطالعه زبان فارسی با بورسیه «بورن» به تاجیکستان آمد و برخلاف تمامی هم دوره هایش تغییر رشته داد و به مطالعه زبان تاجیک پرداخت. وی از آن زمان مسئول ارسال مداوم کمک های مالی دولت آمریکا بوده و همچنین تلاش کرده است تا مکان مناسبی برای یادگیری زبان فارسی برای اعزام دانشجویان ایجاد نماید، چرا که در سال های اخیر تقاضا و نیاز به فارسی زبانان افزایش یافته است.

جاسوسان آمریکا از «دوشنبه» به ایران می آیند /// در حال ویرایش یکی از کلاس های یادگیری زبان فارسی در «دوشنبه»

به گفته این سایت در حال حاضر، لوینگستون نگران است که دانشجویان جدید، سربازان آینده و دیپلمات ها که به صورت انحصاری از تاجیکستان به ایران نگاه می کنند، با خطر عدم برداشت درست نسبت به هردو کشور مواجه شوند. او می ترسد زمانی که ایران و آمریکا در نهایت روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند، آمریکایی هایی بیشتری کاملاً تاجیکستان را فراموش کنند. لوینگستون گفت: نگرانم زمانی که درب های ایران باز شود، تمامی دانشجویانی که اینجا آمده اند، بروند. نگرانم که تعداد زیادی از آمریکایی ها کاملاً این کشور را فراموش کنند.

گزارشی که سایت «بازفید» از یادگیری زبان فارسی توسط افراد دولت آمریکا منتشر کرده است، موضوع جدیدی در باب تلاش برای یادگیری زبان ایرانیان و برقراری ارتباط با آنها نیست، زیرا که پیشتر وزارت امورخارجه آمریکا برای ارتباط بهتر با ایرانیان جهت کسب منافع خود، یک سخنگوی رسمی زبان فارسی به نام "آلن ایر" را برای وزارت خانه متبوع خود معرفی کرده است. همچنین در گذشته نه چندان دور خبرهایی که از استخدام و آموزش زبان فارسی توسط سازمان های امنیتی ترکیه و رژیم صهیونیستی به گوش رسیده، موئید این نکته است که پروژه تسلط، مراقبت و نفوذ به جمهوری اسلامی فقط مختص آمریکا نیست.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان