به گزارش لنگرخبر به نقل از خزربرخط ، اجرایی شدن طرح ترافیک بدون اطلاع رسانی شفاف و گسترده در مورد آن، اعتراض بسیاری از مردم خصوصا کسبه و ساکنان طرح ترافیک را برانگیخت. نکته مشترک در میان ده ها دلیلی که منتقدان به طرح ترافیک را به اعتراض وا می داشت، فراهم نبودن زیر ساخت های مناسب و اولویت داشتن طرحهای زیست محیطی مربوط به رودخانه های رشت و همچنین ترافیک سنگین بود.

در این میان اکثریت اعضای شورای شهر رشت نیز به نوعی مخالفت خود را نسبت به نحوه اجرای این طرح اعلام کرده و کسبه ناراضی نیز جلساتی را با برخی از نمایندگان رشت برگزار نمودند. 

در پی این برگزاری این جلسات بود که کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در نامه های جداگانه ای خطاب به مسئولین استانی و کشوری ضمن انعکاس اعتراض مردم به نحوه اجرای این طرح، خواست تا هر چه سریعتر به منظور جلوگیری از بروز هرگونه تنش های اجتماعی، بازرسانی اعزام شده و بر نحوه اجرا و فراهم بودن زیرساخت ها نظارت کنند. 

 

گویا این حرکت چندان به مذاق برخی ها خوش نیامده است تا آن جا که سایت متعلق به بستگان یکی از نمایندگان، در گزارش کوچکی نژاد و برخی رسانه ها را متهم به تلاش برای ایجاد ناامنی و سوار شدن بر موج احساسات مردمی نمود و مدعی شد اطلاق لقب "اکثریت" به مخالفان اجرای طرح ترافیک امری نادرست است. در این راستا و در جهت تنویر افکار عمومی ذکر چند نکته ضروری است:

1. هر چند هر تغییری لازمه پیشرفت است اما تغییرات لزوما به معنای پیشرفت نیست. پیشرفت در گرو تغییری است که مجموعه عوامل آن بتواند تضمین کننده بروز آن باشد. در فرآیند اجرای طرح ترافیک نیز لازم بود ابتدا شهرداری اقدام به بازگشایی مسیرهای موازی نموده تا حجم ترافیک به کوچه و پس کوچه های باریک شهر کشیده نشود. هرچند اجرای طرح ترافیک مجوز شورای عالی ترافیک را داشته اما نمی توان نقش شهرداری را در عدم تامین زیرساخت های لازم نادیده گرفت. 

2. اتهام زنندگان از یک سو مدعی آن شده اند که کوچکی نژاد و برخی سایت های نزدیک به وی سعی دارند بر موج احساسات مردمی سوار شوند و از سوی دیگر گفته اند که اطلاق لقب "اکثریت" به مخالفان طرح ترافیک اشتباه است. بی تردید وجود هرگونه موجی نیازمند حضور اکثریت در آن است و تا اکثریت در راستای اجرا یا عدم اجرای پروژه ای گام برندارند اصلا موجی به وجود نمیاد که کسی بخواهد بر آن سوار شود و لذا این دو ادعا یکدیگر را نقض می کنند! 

هر چند نگاهی اجمالی به گذشته های نه چندان دور و ایام انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی نشان می دهد برخی افراد تبحر خاصی در تحریک مردم و ایجاد موج و سواری گرفتن از آن دارند. فحاشی به استاندار وقت و تحریک احساسات پوپولیستی مردم در جهت ایجاد موج تعصب غیردینی بومی و غیربومی و سپس سواری گرفتن از آن از سوی برخی افراد، شاهد عینی این موضوع است. شاید به همین دلیل است که عده ای که خود ید طولایی در گرفتن پست های یک شبه برای بستگان خود دارند، از هر گونه تلاشی در راستای احقاق حقوق مردم، برداشت موج سواری دارند!

3. وظیفه هر نماینده واقعی رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه انتخابیه است. هر چند این روزها برخی از نمایندگان بجای افتخار به رضایت مردم خود را مفتخر به تعریف و تمجید عجیب معاون رئیس جمهور دانسته و در همه حال و همه وقت نماینده دولتند.

کوچکی نژاد تنها اقدام به انعکاس مشکلات مردم نموده و همانطور هم که قبلا هم گفته بود این موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری نمود (اینجا را بخوانید)، تا نشان دهد تنها به حرف اکتفا نمی کند، با این حال باید به حال فردی تاسف خورد که در جمع مردم ابتدا به حمایت از طرح ترافیک پرداخته و وقتی با عدم استقبال و ترک مجلس از سوی مردم مواجه می شود در کسری از ثانیه تغییر موضع داده و به شدت ماهیت این طرح را زیر سوال می برد!

4. بسیاری از سایت های منتقد مخالفتی با اصل اجرای طرح نداشته و ندارند بلکه به نحوه اجرای آن و عدم فراهم سازی زیرساخت های مناسب  و اقناع مردمی از سوی شهرداری معترضند. رسانه های حامی شهردار اساسا تلاش دارند تا با خلط مبحث مخالفان نحوه اجرای طرح ترافیک را مخالفان پیشرفت شهر جلوه داده و به هر گونه انتقادی، جنبه امنیتی ببخشند هر چند استمداد از نهادهای نظارتی و امنیتی و تعیین خط مشی برای آن ها آن هم از سوی یکی از نمایندگان در زمانی که منافع وی و بستگانش به خطر می افتد، به سیاست نخ نمایی تبدیل شده است که به لطف هوشیاری و تشخیص درست و اصولی نیروهای انقلابی و ارزشی در تعیین سره از ناسره، همواره بی پاسخ مانده است. 

بی تردید، هیچ فعالیتی از چشمان تیزبین نیروهای امنیتی و نظارتی مخفی نخواهد ماند و سازمان های ارزشمدار و ولایی نیازی به تعیین خط مشی از سوی افرادی که سران فتنه را افتخار نظام می نامند، ندارند. تحریریه خزر نیز خود را مقید به آن می داند که با رعایت قوانین، به تنویر افکار عمومی بپردازد و کماکان در این مسیر گام خواهد برداشت.

5. از نخستین روزهای تصدی ثابت قدم بر راس شهرداری رشت، همواره شائبه آلودگی دامان شهرداری به سیاست مطرح بوده است هر چند شهردار رشت در نخستین اظهارنظرهای خود مدعی شد که شهرداری پاتوق سیاسی عده ای خاص نخواهد بود.

با این حال حمایت های کورکورانه برخی سایت های نزدیک به نماینده علاقه مند به مسایل شهرداری از سیاست های شهردار، شائبه سواستفاده از منابع بیت المال شهرداری به نفع کاندیدای خاصی را در ایام انتخابات قوت می بخشد. به خصوص اینکه ردپای افرادی در این میان دیده می شود که سابقه استفاده شخصی از اموال بیت المال را در قالب یک کارگروه جعلی در زمان شهردار دست نشانده  و البته به زعم خودشان غیربومی داشته اند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان