به گزارش لنگرخبر، عمران علیزاده، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت، در گفتگو با خبرنگار  ۸دی مطالبی را پیرامون مذاکرات هسته ای عنوان کرد که در ادامه می خوانیم.



برخی اعتقاد دارند راه حفظ نظام اسلامی تعامل با آمریکا است، نظر شما در این خصوص چیست؟



برای پاسخ به این سوال ما باید ابتدا منافع جهانی ایالات متحده را بشناسیم، باید منافع آمریکا در جهان اسلام را بشناسیم، سپس گذاره های منافع ملی ایران را هم در بحث ملی ، منطقه ای و جهانی تعریف کنیم، و سپس آنها را مقایسه کنیم.



به نظر بنده حتی یک مورد از منافع ملی ایران و منافع جهانی ایالات متحده باهم اشتراک و همپوشانی ندارد. نکته مهم اینجاست که اگر ما بخواهیم تعامل با ایالات متحده در مسائل منطقه ای و جهانی داشته باشیم و منافع آمریکایی ها را تامین بکنیم.



این تعامل با آمریکا، صرفا منافع برخی از گروه های سیاسی داخلی را تامین می کند اما تاریخ سیاسی جهان به ما نشان داده است که همین نخبگان سیاسی به نیابت از ایالات متحده ساختار سیاسی ایران را تغییر خواهند داد زیرا هدف گذاری نهایی آمریکا تغییر ساختار جمهوری اسلامی ایران است و اگر امروز این کار را انجام نمی دهند توان و قدرت آن را ندارند.



این کار هزینه های بسیاری برای آمریکا دارد و هرگز این کار را نمی کنند اما برخی نخبگان سیاسی به نیابت از ایالات متحده آمریکا می توانند این کار را بکنند.



 



ارزیابی شما از توافق هسته ای چیست؟



اولا از ابتدا قرار بود نتیجه مذاکرات در خصوص پرونده هسته ای به یک بازی برد – برد ختم شود. حداقل بردی که برای ایران انتظار می رفت حذف تحریم ها بود اما مبتنی بر برجام ساختار تحریم ها باقی می ماند و فقط بعضی از شاخ و بال های آن از بین رفته است.



با این کار این شمشیر داموکلس همیشه بالای سر ایران هست که اگر آمریکا و متحدانش تنها فرض بکنند خطایی از سوی جمهوری اسلامی سرزده است تمام تحریم ها باز گشته و بیشتر هم می شود، حتی معلوم نیست همین میزان وعده داده شده از تحریم ها هم لغو شود.



مورد بعدی در خصوص غنی سازی اورانیوم می باشد. هر کشوری بتواند این کار را انجام دهد پله های زیادی از نردبان قدرت را بالا رفته و ترقی می کند. مسیر ترقی و توسعه ای هم که ایران در پیش گرفته است نیاز به انرژی فراوانی دارد.



اما متاسفانه برجام نشان می دهد که ما نمی توانیم غنی سازی مورد نیاز برای استفاده در نیروگاه های هسته ای که در آینده به دست خواهیم آورد را تامین کنیم.



پس به چه علت این توافق را امضا کرده اند؟ چه دستآوردی داشته است؟



باید گفت تنها نتیجه ای که داشته است، دستآوردی است که نصیب برخی از نحبگان سیاسی کشور شده و آن این مسئله است که تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شد.



و به همین جهت است که دولت اکنون وارد فاز دوم مذاکرات خود با آمریکا شده است که در مورد مسائل منطقه ای و سوریه بحث و گفتگو می کنند.این شکسته شدن تابوی مذاکرات به یک مسئله ی خطرناک دامن می زند و آن احیای حاکمیت دوگانه در ایران است.



این فرضیه ایجاد حاکمیت دوگانه ، بسیار برای سیاست خارجی و سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران خطرناک است.



شما اگر به چین یا روسیه سفر کنید متوجه می شوید که آمریکایی ها کاملا فضای فرهنگی آنها را فتح کرده اند اما دلیل پابرجا ماندن آنها این است که در هیات حاکمه ی روسیه و چین مجموعه ای یکدست با تفکرات استکبارستیزی و انقلابی وجود دارد.



اما متاسفانه در ایران علاوه بر اینکه آمریکایی ها به دنبال نفوذ فرهنگی هستند، در هیات حاکمه ی ما هم به دنبال ایجاد دوگانگی هستند و روی آنها کار می کنند….
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان