به گزارش لنگرخبر، «ماهنامه ارتش امریکا» در تازه ترین گزارش خود پیرامون «توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ساخت و توسعه پهپادها» نوشت: شاید هیچ بخشی چون برنامه توسعه پهپادها در زرادخانه ایران پیشرفت سریعی نداشته است. شاید ایرانی ها  درباره مهندسی معکوس خود در زمینه پهپاد آمریکایی «آرکیو 170» مبالغه کنند اما تلویزیون و رسانه های این کشور تصاویر پهپادهای مختلفی را به نمایش می گذارند.

بر اساس این گزارش، ایران در سال 2010 پهپاد برد بلند «کرار» را رونمایی کرد و 2 سال بعد پهپاد «شاهد» 129 با قابلیت پروازهای طولانی و ماندگاری در آسمان را به نمایش گذاشت و در سال 2013 پهپاد «فطروس» با قابلیت شلیک موشک های هوا به سطح و پرواز 25000 پایی و بردی برابر با 1300 مایل را به نمایش گذاشت.

در همان سال ایران تولید انبوه پهپاد تجسسی «یاسر» که سقف پروازش 15000 هزار پا است و بردی معادل 120 مایل دارد را آغاز کرد. اینک پهپادهای ایران با بردی نزدیک به 2000 مایل اسرائیل و شرق مدیترانه را به خوبی زیر حملات خود دارند.

 

تصویر به نمایش درآمده از پهپاد ابابیل در ماهنامه ارتش آمریکا

 

ماهنامه مذکور در ادامه نوشت: سخنان سردار سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره توسعه موشکی ایران و پهپادهای پیشرفته بسیار نگران کننده است. سلامی در سخنان اخیر خود بدون اشاره به نمونه ویژه به انواعی از این پهپادها اشاره کرد که بردی نزدیک به 2000 مایل دارند و قادرند به اسرائیل و شرق مدیترانه حمله کنند. این ماهنامه همچنین به ذکر گزیده ای از سخنان سردار سلامی پرداخت که گفته بود, موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی همه پایگاه های آمریکا که هواپیماهایش به حریم هوایی ایران دسترسی دارند و نیز ناوهای هواپیمابر آمریکا را به راحتی در پوشش حملات خود دارند و ایران همچنین پهپادی جدید با برد 3 هزار کیلومتر (1864 مایل) با قابلیت رفت و برگشت دارد که هم زمان قادر به عملیات تجسسی و جنگی است.

ماهنامه ارتش آمریکا با انتشار تصویری از پهپاد «ابابیل» نوشت: اعلام مداوم هر چند ماه برنامه های پهپادی ایران مبین این نکته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر توسعه این تجهیزات تاکید داشته و آن را ادامه می دهد و خواهان برابری با قدرت های دیگر در این مقوله است.

در انتهای این گزارش آمده است: تخصص بودجه و فن آوری بیشتر به بدنه سپاه پاسداران همزمان با کاهش انزوای این کشور احتمالا مبین این نکته است که سپاه پاسداران ایران تحقیقات کنونی قدرتمند خود در زمینه پهپادها و توسعه آن هارا در آینده حتی با شتاب بیشتر ادامه خواهد داد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان