به گزارش لنگرخبر، آندرانیک تیموریان در گفت وگو با یک رسانه بلژیکی اظهار داشت: از سال 2005 تاکنون برای تیم ملی فوتبال ایران بازی می کنم و انتخابم برای کاپیتانی بدون ارتباط به مذهب و سیاست، شگفتی بزرگی نبود.

تیموریان در این مصاحبه به موضوعاتی اشاره کرد که در زیر می خوانید:

*شما در تیمی ارمنی در تهران پرورش یافتید. تعداد تیم های ارمنی در ایران زیاد است؟

بله. در ایران چندین تیم ارمنی وجود دارد. تیمی هم که من در آن پرورش یافتم، آرارات نامیده می شود که محبوب ترین در ایران است. به طور کلی تیم های ارمنی می توانند همچون سایر تیم های باشگاهی در رقابت های قهرمانی شرکت کنند. به عنوان مثال آرارات در لیگ دسته اول 10 سال قبل حضور داشت و بازی کرد.

 

 

*مهم است که از اقلیت شما نمایندگانی در تیم ملی باشند؟

بدیهی است که پاسخ مثبت دهم. ارمنی های ایران همواره خوشحال و خرسند هستند که مرا در زمین فوتبال با پیراهن تیم ملی ایران می بینند. به خصوص که من آخرین ارمنی در یک دهه گذشته هستم که در تیم ملی حاضر است. حس ارمنی بودن دارم اما از نظر من تفاوت زیادی میان خودمان و ایرانی ها نمی بینم. آنچه برای من مهم است، این است که پیوسته تا آنجایی که امکان دارد، نماینده کشورم باشم. جمع ما همه ساله کاهش می یابد. اما ما پرشمار در ایران باقی می مانیم. ما در زندگی صلح آمیزی بدون مشکل زندگی می کنیم. حتی یک فوتبالیست هم همین شرایط را دارد. کلی تلاش می شود که ما خوب زندگی کنیم و حس خوبی داشته باشیم. بدانید که من خیلی سعادتمند بودم که برای باشگاهی ارمنی بازی کردم. به طور قطع برای خانواد ه ام و دوستانم زندگی راحت است. ما می توانیم در کلیسا دعا کنیم و آزاد هستیم. هیچ مشکلی نداریم. وقتی حتی گل می زنم می توانم صلیب بکشم.

*وقتی کارلوس کی روش بعد از جام جهانی شما را به عنوان کاپیتان تیم ملی برگزید، چه احساسی داشتید؟

خیلی خوشحال شدم. برای من و ارمنی ها تعجب برانگیز بود. صادقانه بگویم که من از سال 2005 برای تیم کشورم بازی می کنم. در جام جهانی 2006 آلمان من اولین جام جهانی ام را تجربه کردم. بعد از آن در مسابقات جام ملت های آسیا در سال 2007 حضور یافتم. بعد هم در جام جهانی 2014 شرکت کردم. پس می توان گفت که با تجربه هستم و در نهایت این یک شگفتی بزرگ نبود که کاپیتان شوم.

*با توجه به این که نخستین کاپیتان مسیحی تاریخ تیم ملی ایران هستید،فکر می کنید اگر سرمربی تیم ملی، یک فرد ایرانی بود، چنین انتخابی می کرد؟

گمان می کنم انتخاب کاپیتان تیم ملی ربطی به مذهب ندارد. وقتی جواد نکونام با فوتبال ملی وداع کرد، من بازوبند را بستم. هر چند این موضوع شگفت انگیز بود، ولی بعد از جواد، همانگونه که گفتم، مسن ترین عضو تیم ملی بودم. این موضوع هیچ ربطی به مذهب و سیاست ندارد. می دانید که مردم بدگمانی نسبت به ایران وجود دارند. اما در وطن مان هیچ تفاوتی به خاطر مذاهب نیست.

*با کارلوس کی روش چه برخوردی دارید؟

برایش احترام زیادی قائل هستم. او خیلی باهوش است. اعتبار بزرگی دارد. ما بازیکنان با او سخت همکاری می کنیم و او نیز کارش را  براساس آمادگی جسمانی بنا می کند. او کلی از سالن های بدنسازی را در اختیار دارد. همیشه در کنار بازیکنان است.فکر می کنم شخصیت او برگ برنده اش است که با همین در کنار سرآلکس فرگوسن در تیم منچستریونایتد موفق کار کرد. هم اکنون تیم ملی جوانی داریم. او می خواهد تیم صاحب تجربه کافی بشود. او مرتب با ما در مورد تجربیاتش در منچستریونایتد حرف می زند. می توان گفت به ما بازیکنان خیلی نزدیک است. برای من جالب است در حالت برابر برای گزینش ها، او بازیکنان جوان تر را به تیم ملی فرامی خواند. او به این ترتیب بهترین مربی است که تاکنون داشته ام. اما همین موضوع برای من چیزی غریب نبوده چون قبلا او را می شناختم. همان زمان که در بولتون و فولام بازی می کردم، او را روی نیمکت منچستریونایتد دیدم.

*شما بخشی از فرهنگ خود را با او قسمت می کنید؟

بله. با او اغلب می نشینیم و غذای ایرانی می خوریم. او نیز عاشق غذای ایرانی است. واقعا حق دارد چون غذای ایرانی یکی از بهترین ها در جهان است. تا به حال «ته چین» میل کرده اید؟

*منظورتان غذای که با برنج، سیر و تخم مرغ است؟

ببینید، تمام غذاهای ما را میل کنید تا طعم و مزه زندگی را در دهان خود حس کنید.

*قبل از این که برای جام جهانی برزیل عازم شوید، تصویری از شما دیده شد که دارید قرآن را می بوسید.

آن لحظه بی شک بزرگ ترین حس رضایت در کل دوران ورزشی ام بود که این رسم را انجام دادم. یک تجربه خارق العاده بود. شما باید بدانید من به تمام کتب مقدس ادیان احترام می گذارم. قرآن مجید همچون انجیل ما، از جانب خداوند آمده است.من آن کار را با نهایت احترام انجام دادم. فقط هم من نبودم بلکه دیگر ارمنی های کشورم اینطوربوده اند.

*برداشت شما از حضور در جام جهانی 2014 چیست؟

صادقانه بگویم که ما در آن جام جهانی در هر بازی یک شگفتی کوچک داشتیم. به خصوص مقابل نیجریه و آرژانتین. مردم فکر می کردند این بازی ها فاجعه آمیز خواهند شد. اما دیدید که اینگونه نشد. آنجا سه بازی خیلی سنگین انجام دادیم.

*بازی مقابل مسی، آگوئرو و ژکو برای شما طعم خاصی داشت؟

در شرایط عادی بازی برابر این گونه ستاره ها دور از دسترس است. من چون در لیگ برتر انگلیس بازی کردم، تا حدودی آشنا بودم. اما بازیکنان جوان ما، این ستاره ها را فقط در تلویزیون دیده بودند. مقابل آنها هیچ وقت برای مبادله پیراهن شان سوال نکردم.

*به آینده تیم ملی خوش بین هستید؟

در شرایط کنونی بازیکنان خوبی داریم. بازیکنانی که خیلی جوان و خوب هستند.امیدوارم آنها خوب پیشرفت کنند و به تیم های بزرگ خارجی بروند.به عنوان مثال فکر می کنم احسان حاج صفی که در تیم اف.اس.فاو فرانکفورت آلمان بازی می کند یکی از آن بازیکنانی باشد که مورد توجه تیم های دسته اولی قرارگیرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان