حملات در پاریس، تلافی در خاورمیانه؟

۱۳۹۴/۰۸/۲۳ ۱۲:۳۷ چاپ کد خبر: 40251
به گزارش لنگرخبر، عظیم امیدی در یادداشتی باعنوان "حملات در پاریس، تلافی در خاورمیانه؟" آورده است:

در سلسله انفجارها و تیراندازی هایی که شب گذشته در پاریس رخ داد حداقل 153 نفر کشته شدند. افراد مسلح و بمب گذاران به رستوران ها، یک سالن کنسرت و یک استادیوم ورزشی در پاریس حمله کردند. رئیس جمهور فرانسه در واکنش به این انفجارها آن را حمله تروریستی بی سابقه توصیف کرد.

این در حالی است که برخی از گزارش ها حاکی از آن است که گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را که 200 زخمی هم به همراه داشته برعهده گرفته است.

آمریکا نیز پیش از این و پس از حملات 11 سپتامبر 2001 شاهد این احساسات بود که با تصمیم نابجای جورج بوش، رئیس جمهوری نومحافظه کار این کشور و مشاوران تندروی وی به حملات به افغانستان و عراق ختم شد. به عبارتی آمریکا تلاش کرد به عوض برخورد ریشه ای با مسئله تروریسم و افراط گرایی، صورت مسئله را پاک کرده و حملات نیویورک را در خاورمیانه و با اسلام هراسی جبران کند.

اکنون که فرانسه نیز با شرایط برابر آمریکا مواجه است تکرار آزمون و خطای پیشین، می تواند ره به جایی نبرده و مسئله تروریسم و افراط گرایی به شکل کنونی خود باقی بماند و حتی شدت بیشتری یابد.

پاریس باید بداند که بهترین راه کار می تواند تغییر رویکردهای کنونی جنگ با تروریسم و هماهنگی تلاش ها برای مبارزه با این پدیده و افراط گرایی در سراسر دنیا باشد. این تغییر می تواند در تغییر رویکرد نظامی گری در خاورمیانه، بخصوص عراق و سوریه و لیبی ظهور پیدا کرده یا به صورت همکاری و هماهنگی با جبهه مبارزه با تکفیری ها و افراط گرایان در منطقه خاورمیانه باشد.

به عنوان گام اول، نشست کنونی در وین اتریش درباره سوریه می تواند بهترین میدان برای حضور در بالاترین سطح مقامات کشورها و هماهنگی تلاش برای مبارزه با تروریسم باشد. به عبارتی این نشست به عوض تعیین تکلیف کردن برای ملت سوریه باید با استفاده از انرژی حاصل از حوادث پاریس به محلی برای تصمیمات جدی برای مقابله با تروریسم آن هم در ابعاد جهانی باشد نه فقط این که کشورهای اسلامی و مسلمانان را دربرگیرد.

حملات پاریس همچنین بار دیگر نشان داد که تروریسم مسئله ای بین المللی است که نمود آن به شکل افراط گرایی در سراسر دنیا قابل مشاهده است که باید برای مقابله با آن فکری جهانی شود. یک تروریست داعشی همانقدر افراط گرا است که یک فرد مهاجم به مهاجران مسلمان در فرانسه، آلمان و سوئد یا دیگر نقاط اروپا افراط گرا است.

فرانسه و غرب با این حمله باید بداند زمان رویکرد دوگانه به مسئله تروریسم خاتمه یافته و باید هماهنگی جهانی از جمله با کشورهای اسلامی برای مقابله با تروریسم، افراط گرایی و در مرحله بعد مبارزه با مظاهر افراط و تروریسم، یعنی گروه های تروریستی در عراق و سوریه و شمال آفریقا صورت گیرد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان