در حالیکه طیب نیا از شیب کند افزایش قیمت ها و اجرای فاز دوم هدفمندی خبر داده است که نوبخت و حسن روحانی اظهاراتی متفاوت از اظهارات طیب نیا را بیان کرده اند.

بالاخره پس از گمانه زنی های مختلف از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت سوخت، سرانجام، مردان اقتصادی دولت، از اجرای قطعی فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت سوخت خبر دادند.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از افکارنیوز ؛ قرار شده است در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گروهی از یارانه بگیران حذف شده و یارانه نقدی تنها به نیازمندان واقعی برسد. اما در حالیکه نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ، تاکید کرده است که زمان رسمی برای اجرای فاز دوم هدفمندی اعلام نشده است که علی طیب نیا وزیر اقتصاد ، زمان اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت سوخت را «اردیبهشت ۹۳» اعلام کرده است.

 

روز ۵اسنفد ماه، محمدباقر نوبخت، در جمع خبرنگاران از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در کوتاهترین زمان ممکن خبرداد و گفت: ضوابط اقتصاد مقاومتی تا پایان سال جاری تدوین می شود.

 

وی در اظهارات خود تاکید کرد: « دولت هیچ زمانی را به صورت رسمی برای اجرای فاز دوم هدفمندی اعلام نکرده و این در حالی است که این قانون از نخستین روز فروردین سال ۹۳ لازم الاجراست و در هر فرصتی که برای دولت مهیا باشد، بلافاصله آن را اجرا خواهد کرد. »


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری درمورد تعیین قیمت جدید بنزین نیز گفته است: «پس از آنکه نتایج در این زمینه مشخص شود، اطلاع رسانی در زمان مناسب انجام خواهد شد. »

 

اما چند ساعت پس از اظهارات محمدباقر نوبخت نگذشته بود که علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت، زمان رسمی اجرای فاز دوم هدفمندی را اعلام کرد! علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در روز دوشنبه ۵اسفند ماه در حاشیه نشست شورای گفت وگو گفت: «از فروردین یا اردیبهشت سال آینده بر اساس تکلیف مجلس این قانون اجرایی خواهد شد و زمان بندی و شیب آن تدریجی افزایش می یابد.»

 

البته این تنها سخنان متناقض مردان اقتصادی دولت نیست . نه تنها سخنان اقتصادی وزیر اقتصاد با نزدیک ترین مردان اقتصادی به رییس جمهور متفاوت است بلکه اظهارات طیب نیا با اظهارات خود رییس جمهور نیز همخوانی ندارد. علی طیب نیا، در حالی تاکید کرده است که شیب افزایش قیمت حامل های انرژی «کُند» خواهد بود که حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان، در نشست دولت و مجلس که چندی پیش برگزار شد، از افزایش «تند» شیب قیمت بنزین و حامل های انرژی سخن گفته بود. او در آن نشست گفته بود: «در مواردی که به حوزه تولید ارتباط چندانی ندارد، همانند بنزین، شیب تندتری در افزایش قیمت ها خواهیم داشت.»

 

جدای از اینکه هر دو سیاست تدریجی و دفعتی در اصلاح قیمت های انرژی نامناسب است و دارای تبعات منفی خواهد بود، تناقضات تصمیمات و اظهارات اقتصادی دولت نه تنها دارای تبعات منفی بلکه به عنوان سمی کشنده در اقتصاد عمل خواهد کرد. این تناقضات را می توان نتیجه نبود همگرایی در بین تیم اقتصادی دولت دانست. در حالیکه اطراف رییس جمهور را حلقه نیاورانی ها در دست گرفته اند که ساختمان باب همایون در اختیار دانشگاه تهرانی ها قرار دارد. دو طیف با دو دیدگاه متفاوت.

 

حلقه نیاورانی ها یا همان طیف شریف، از اقتصاددانان دولت سازندگی هستند که گرچه نگارش برنامه اول و دوم توسعه دستپخت آنهاست اما اقتصاد ایران یادگار خوبی از تصمیمات اقتصادی آنها ندارد. شکست دو برنامه توسعه اول و دوم، و رسیدن تورم به حدود ۵۰ درصد در سال ۱۳۷۴ نیز نتیجه همین دیدگاه غیر سیستمی حلقه نیاوران بود. لازم به ذکر است نوبخت گرایش زیادی به حلقه نیاورانی ها دارد و اتفاقاً طی سالهای اخیر مرکز را پاتوق این طیف از اقتصاددانان کرده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان