به گزارش لنگرخبر، پیام دکتر نجفی استاندار گیلان در زمینه تشریح قابلیت های استان برای سرمایه گذاری و توسعه ارتباطات در ابعاد مختلف با جمهوری آذربایجان در همایش تجاری ایران و آذربایجان قرائت شد. این همایش با حضور  دویست نفر از تجار و مدیران شرکت های تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان عصرروز دوشنبه با محوریت استان گیلان در باکو برگزارشد.

در آیین گشایش این همایش که  تجار کشورمان در زمینه های نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت ساختمان، آب و برق و خودروسازی به صورت رودررو و مستقیم با تجار آذری به مذاکره پرداختند پیام  دکتر نجفی استاندار گیلان توسط  محمد حسین اصغریان معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی وی قرائت شد.

دکتر نجفی استاندار گیلان با اشاره به اینکه با آغاز بکار دولت  دکتر روحانی سیاست توسعه روابط با کشورهای مختلف جهان بویژه همسایگان مسلمان در اولویت  کاری قرار گرفت خاطرنشان کرد: حل و فصل اختلافات هسته ای و تصویب توافق هسته ای هم نشانگر عزم دولت و ملت ایران در بر پایی تفاهم و تعاملی  نوین با کشورهای دنیا و هم نشانگر آغاز فصل نوینی از توسعه روابط گسترده اقتصادی با کشورهای مهم دنیا بویژه همسایگانمان  می باشد.

استاندار گیلان در این پیام با تاکید بر اینکه  نقش موثر تجار، بازرگانان، سرمایه گذاران و تولید کنندگان بخش خصوصی دو کشور در گسترش روابط بسیار مهم است نوشته است :محکمترین پیوندها بین کشورها پیوندهایی است که بوسیله مردم و آحاد جامعه بویژه تجار و بازرگانان ایجاد گردد. از اینرو نقش شما حضار گرانقدر بسیار موثر و حیاتی  می باشد .

استاندار گیلان با بیان اینکه اقدامات مقامات دو کشور در سال های اخیر موید توجه عمیق به  مشترکات  برای تقویت  روابط بسیار ارزشمند و موثر می باشد تاکید کرده است :اراده روسای جمهوری دو کشور و سفرها و ملاقاتهای متعدد مقامات و وزرای دو کشور طی ماههای اخیر، همگی نشان دهنده عزم دو ملت و مقامات دو کشور برای توسعه مطلوب روابط فیمابین  می باشد. و ظرفیت بالای دو کشور در حوزه های اقتصادی و گردشگری و نیز توانمندیهای بخش خصوصی و دولتی دو کشور با تکیه بر اشتراکات تاریخی، فرهنگی و اعتقادی نوید بخش آینده ای روشن و افتخار آمیز در آینده  نزدیک  خواهد بود.

دکتر نجفی افزود : در آخرین توافقات بین مقامات دو کشور در قالب کمیسیون همکاریهای مشترک مقرر گردید طی ۱۸ ماه  آینده راه آهن جمهوری آذربایجان به راه آهن ایران در آستارای استان گیلان متصل  گردد و  در سایر بخشها نیز توافقات متعدد و موثری صورت پذیرفت.

در پیام استاندار گیلان آمده است :در این سفر تلاش خواهد شد زمینه های ارتقاء روابط از جمله ایجاد بازارچه های مرزی، تبادلات  فرهنگی و دانشجویی،  حذف روادید، سرمایه گذاری مشترک، برقراری خط پرواز مستقیم، تسهیل ترانزیت و حمل و نقل کالا و مسافر و نیز تبادل کالا و خدمات فنی و مهندسی را به بحث و تبادل نظر بگذاریم.

 محسن پاک آیئن  سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان نیز در این همایش با اشاره به مناسب بودن زمان برگزاری این همایش به خاطر شرایط مناسب ارتباط دو طرف گفت: اراده سیاسی روسای جمهور دوطرف بر توسعه مناسبات استوار است و امیدواریم تجار دوکشور از این فرصت استفادده کنند.

وی به موقعیت اقتصادی کشورمان وآمادگی آن برای  ورود به دوره بعد از تحریم های ظالمانه اشاره و اظهار امیدواری کرد بعد از لغو تحریم ها؛ روابط با کشورهای مختلف بویژه کشورهای همسایه بیش از گذشته توسعه پیدا کند.

” رفعت محمد اف ” ریئس بنیاد توسعه صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان هم در این همایش  از جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین شریک اقتصادی جمهوری آذربایجان یاد کرد وگفت: هم اکنون ۴۵۸ شرکت ایرانی در آذربایجان فعال است و حدود ۷۶۰ میلیون دلار توسط سرمایه گذاران ایرانی درجمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده است.

وی زمینه های ایجاد شده برای توسعه مناسبات تجاری دو طرف را خیلی خوب ارزیابی و تجار و صاحبان صنایع مختلف را به گسترش فعالیت های تجاری دعوت کرد.

در پایان این همایش چند تن از مدیران شرکت های تجاری ایران و آذربایجان به ارائه گزارشی از قابلیت های شرکت های خود برای توسعه همکاری ها پرداختند.

در ادامه این همایش نیزسه شنبه  نمایشگاهی با عنوان ” ایران پروژه ” با محوریت استان گیلان در زمینه  نفت و گاز، پتروشیمی، ساختمان، انرژی، آب و برق و خدمات فنی و مهندسی در باکو افتتاح و به مدت ۳ روز دایر خواهد بود.

اضافه می شود حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هم اکنون در حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال است که این میزان می تواند به چندین برابر اقزایش یابد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان