شاعر مجموعه ˈحفره هاˈ با اشاره به دیدگاه مدرن در اشعار محمد شمس لنگرودی گفت: شمس ضمن روایت خود در اشعارش، مخاطب را با آثارش همراه می کند.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از ایرنا، گروس عبدالملکیان شامگاه سه شنبه در نشست نقد و بررسی فیلم مستند ˈسخت مثل آبˈ درباره زندگی و شعر محمد شمس لنگرودی با اشاره به ویژگی های شعر اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی های شعر مقوله فشردگی است و در یکی از تعاریف درخشان و اندیشمندانه ای که درباره شعر داریم با این جمله مواجهیم که اگر جهان از انفجار نقطه ای به وجود آمده باشد آن وقت شعر در متعالی ترین حالتش فشردن دوباره جهان در آن نقطه است.

عبدالملکیان با طرح این سوال که فیلسوف و جامعه شناس چه کار می کند؟ افزود: آنان تلاش می کنند پدیده ای را کشف کنند تا به همگان نشان دهند اما شاعر چه کار می کند؟

 

وی ادامه داد: هگل در کتاب زیبایی شناسی خود یک جمله درخشان دارد که می گوید شاعر یک چیزی را پیدا می کند که پنهان کند آن وقت ما از خودمان می پرسیم که پس چه چیزی پنهان می ماند و همین امر مهم است، پیدای پنهان شده.

 

شاعر مجموعه ˈسطرها در تاریکی جا عوض می­کنندˈ بیان کرد: روند کنارزدن این خاک و پیداکردن گنجی که شاعر پنهان کرده و ما خیلی اوقات گنجی که پیدا می کنیم به واقع خود آن گنج نیست و ما خیلی اوقات وقتی خاک را کنار می زنیم به گنجی بیشتر از آنچه شاعر پنهان کرده می رسیم و همان تفسیر و تاویل شعر است.

 

عبدالملکیان افزود: شاعر چیزی را پیدا می کند سپس به واسطه استعاره ها، مجاز، کنایه ها تخیلات و موسیقی و عناصر صوری زبانی پنهان می کند که شاعر در این مرحله کار سختی می کند باید هم پیدایی و پنهانی را بیاموزد.

 

وی گفت: به عقیده من شمس لنگرودی با روند پیدایی آشناست و به واسطه آنچه در فحوای کلامش برمی آید اهل فلسفه و نقد ادبی است و در فیلم مستند ˈسخت مثل آبˈ اینطور بیان می شود که چقدر خوب است شاعر اهل هنر نقاشی، سینما، موسیقی باشد و از همه آنها در حوزه تخیل، عناصر ادبی تمهیداتی را کسب کند که چگونه کشف هایش را پنهان کند.

 

وی با اشاره به اشعار شمس لنگرودی همچون ˈبازگشتم از سفر، سفر از من بازنمی گرددˈ، ˈبرای ستایش تو همین کلمات روزمرهکافی است، همین که کجا می روی دلتنگمˈ و ˈمقتولان قاتلان شکست خورده اند...ˈ افزود: در تمامی این اشعار شاهد تامل و اندیشه هستیم که این پیدایی و پنهانی را فشرده کرده و باعث شده شعر شمس در سال های اخیر با اقبال گستره ای رو به رو شود.

 

عبدالملکیان ادامه داد: برخی شاعران به سبک کلاسیک شعر می گویند اما شعر آنها سنتی است، برخی دیگر به سبک نیمایی شعر می گویند اما ماهیت شعرشان کلاسیک است، با این وجود شعر شمس لنگرودی از لحاظ ماهیت شعر مدرنی است چون خود او انسان مدرنی است.

 

وی با بیان ویژگی های شعر مدرن و کلاسیک اظهار کرد: در اندیشه کلاسیک برخلاف اندیشه مدرن محوریت با جهان بیرونی است اما از دوره فیلسوفانی همچون دکارت به بعد انسان محوریت جهان قرار گرفته و انسان با تجربه تعریف می شود.

 

این شاعر افزود: در ادبیات کلاسیک هم جهان بیرونی اهمیت دارد اما در ادبیات مدرن انسان محوریت دارد، در شعر مدرن همه چیز از درون تعریف می شود و به یاری ساختارهای جانشینی آثاری خارق العاده خلق می شوند.

 

شاعر مجموعه ˈرنگ های رفته دنیاˈ ادامه داد: شعر مدرن قدرت تخیل دارد و عینی گرا است و بر اساس زیست شخصی، تجربه گرا تر می شود، شاعر باید با آن هماهنگی داشته باشد هر چند که تخیل با شعر مدرن شکل می گیرد.

 

عبدالملکیان خاطرنشان کرد: شمس شاعر مدرنی است و خود را می نویسد نگاه مدرن دارد و همرنگی او با شعرش ما را با خودش همراه می کند.

 

عبدالملکیان درباره ویژگی های فیلم مستند ˈسخت مثل آبˈ نیز گفت: این فیلم از درون ساخته شده، زندگی و حیات در این فیلم روایت می شود و روایت های موازی به لحاظ زمانی بسیار خوب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

 

آرش سنجابی کارگردان نیز در این نشست با بیان روند تولید این فیلم مستند، گفت: فیلم سخت مثل آب در تهران و لنگرود در مدت زمان بیش از سه ماه ساخته شد.

 

سنجابی با اشاره به تولید فیلم های مستند پرتره از دیگر شخصیت های مهم هنر و ادبیات کشور افزود: تاکنون مستندهای محمد علی سپانلو و عباس کیارستمی و امیدواریم با همکاری نشر اختران این آثار درباره شخصیت های فرهنگی و هنری معاصر کشور به 50 فیلم مستند برسد.

 

معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب نیز در این نشست اظهار کرد: فیلم مستند ˈسخت مثل آبˈ درباره زندگی و شعر محمد شمس لنگرودی است و آثار دیگری نیز در حوزه فیلم مستند درباره سپانلو و کیارستمی ساخته شده اما این آثار تا چقدر می تواند شعر شاعران را برای مخاطب ارایه کند؟

 

علی اصغر محمدخانی با اشاره به نبود فیلم مستند درباره شاعران کلاسیک همچون سعدی، مولوی، حافظ و دیگر بزرگان ادب فارسی، گفت: اثری مستند درباره این بزرگان به زبان انگلیسی وجود ندارد تا بتوانیم برای شناخت آنان نسخه ای را در اختیار کشورهای غربی قرار دهیم و امیدواریم با همکاری مرکز گسترش های سینمای مستند و تجربی آثاری در این زمینه تولید شود.

 

نمایش، نقد و بررسی فیلم مستند ˈسخت مثل آبˈ به کارگردانی آرش سنجابی درباره زندگی و شعر محمد شمس لنگرودی روز گذشته با حضور محمد شمس لنگرودی، گروس عبدالملکیان، آرش سنجابی، علی اصغر محمدخانی در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان