به گزارش لنگرخبر و به نقل از لاهیجان، چهل و پنج روز پیش در نشستی خبری که شهردار، رئیس شورای شهر و سخنگوی شورای شهر و جمعی از اصحاب رسانه استان گیلان در حوزه شهری شرق گیلان حضور داشتند، پرسش هایی درباره اسنادمالی تئاترخیابانی در لاهیجان و میزان هزینه کردهای آن مطرح شد و رئیس شورای شهر دستور رسانه ای شدن این اسناد را صادر کرد. سوالی که توسط خبرنگار پایگاه خبری «لاهیجان» این گونه مطرح شد: «شفاف سازی هزینه های مالی حق همه شهروندان است، یکی از انتقاداتی که به شهردار قبلی توسط شورای شهر مطرح می شود، عدم شفافیت مسائل مالی است. ششمین دوره پروژه فرهنگی تئاتر خیابانی به پایان رسید و اکنون بسیاری از مردم لاهیجان می خواهند بدانند که برای برگزاری این پروژه چه میزان هزینه شده و هزینه ها در چه بخش هایی بوده، ولی متاسفانه علیرغم اینکه بسیاری از منتقدین و به زعم برخی اعضای شورای شهر معاندین صحبت ها و سوالاتی در این زمینه داشتند هیچ گونه عکس العملی از اعضای شورای شهر و شهردار مشاهده نشده و همانند شش سال گذشته سندی نیز ارائه نشده است.»
**خدایگانی:تمامی خرج شهرداری برای تئاتر خیابانی ۳۵میلیون بود
خدایگانی رئیس شورای شهر لاهیجان در جواب این سوال که موضوع آن شفافیت اسنادمالی تئاتر خیابانی بود با اشاره به انتقادات مخالفان این گونه جواب داد: افتخاری که درسالهای اخیر نصیب من شده این بود که از سراسر ایران توانسته ام هنرمندان را به این شهر بیاورم ولی نمیدانم چرا بعضی این عینک بدبینی را دارند و هرچه انتقاد وحشتناک بود آن هم از نوع بد آن، بعضی از دوستان، نصیب اعضای محترم شهر بالاخص نثار چندنفر از دوستان بخصوص یکی دو نفر از دوستان کردند. حسینعلی خدایگانی با این پاسخ، عرصه را به سمتی جهت داد تا به حاضران بفهماند که تمامی اعضای شورای شهر موافق و از حامیان اجرای تئاتر خیابانی هستند. ادعایی که می توان با مصاحبه یا مناظره بین موافقان و مخالفان تئاترخیابانی در دفتر جلسات شورای شهر به خوبی روشن شود. رئیس شورای شهر لاهیجان در ادامه پاسخ به این سوال گفت که دست اندرکاران اجرای تئاتر خیابانی، ریالی بابت اجرای این جشنواره دریافت نکرده اند. رئیس شورای شهر لاهیجان در ادامه با بیان اینکه کل هزینه ای که شهرداری لاهیجان برای این تئاتر خیابانی داشته حدود ۳۵ میلیون تومان است ولی در لاهیجان یکی دو نفر آدم متاسفانه از این تئاتر خیابانی انتقاداتی غیرکارشناسی می کنند گفت: هر کدام از این عزیزان منتقد هر وقت که تمایل دارند می توانند این اسناد مالی را ببیند و هر خبرنگاری هم که بخواهد می تواند ریز اسناد مالی را منتشر کند.
**خدایگانی:تئاتر خیابانی تاثیر مثبت روی فرهنگ تفکیک زباله از مبداء داشت
رئیس شورای شهر با گریزی به اردوی راهیان نور با بیان اینکه برای راهیان نور و مسائل فرهنگی این همه خرج می شود ولی متاسفانه عده ای به تئاتر خیابانی چسبیده اند گفت: نماینده ای مستقیم از شورای شهر لاهیجان برای نظارت مستقیم به مسائل مالی حضور داشته، ولی متاسفانه در لاهیجان یکی دو نفر از این تئاتر خیابانی انتقادات غیرکارشناسی می کنند. رئیس شورای شهر توضیح نداد؛ عده ای که به تئاتر خیابانی چسبیده (و آن را محکم گرفته اند)، جزء همراهان و دست اندرکاران آن هستند یا مخالفان و منتقدان!!! رئیس شورای شهر همچنین خبرنگاران حاضر را به تهیه مصاحبه از شهروندان لاهیجان درباره تئاترخیابانی دعوت کرد، مصاحبه هایی که تنها توسط پایگاه خبری لاهیجان در سه بخش با جامعه آماری پنجاه نفری تهیه و دو قسمت آن منتشر و قسمت پایانی آن نیز به زودی منتشر خواهد شد. رئیس شورای شهر همچنین گفت که ساعت ها برنامه صدا و سیما نمی توانست تفکیک زباله را به این شکل به مردم لاهیجان آموزش دهد. ریاست محترم شورای شهر لاهیجان نگفت که میزان تاثیر گذاری این آموزش در غالب تئاترخیابانی چنددرصد بوده و نسبت به زمان گذشته چند درصد در بهبود فرهنگ تفکیک زباله از مبداء پیشرفت داشته ایم.
**آگشته: روزی شعارهای اساسی دولتی اتاق های شیشه ای بود که سپس کریستالی شد
در ادامه پاسخ به این سوال سعیدآگشته شهردار لاهیجان نیز وارد گودتئاتر خیابانی شد و با بیان اینکه اگربخواهیم مدینه فاضله بسازیم باید همه افراد بالای ده سال را از شهر بیرون کنیم و افراد زیر ۱۰سال را براساس یک نظام شهروندی تربیت کنیم گفت: باید آدم را با آموزش ساخت؛ پس آموزش در راستای مدیریت شهری مهم است. وی با اشاره به هشت سال گذشته دولت قبل با بیان اینکه یک روزی یکی از شعارهای اساسی در یک دولتی اتاق های شیشه ای برای مدیران بود که بعد از مدتی اتاق ها لوکس شد و با مبل های آنچنانی مسیر عوض شد افزود: این که حساب های مالی شهرداری باید شفاف باشد درست است.
**هزینه کلی شاید صد تا صد وپنجاه میلیون شده است
اگشته در ادامه با بیان اینکه ولی جاهایی است که شما سوال میکنید هزینه برگزاری تئاتر خیابانی چقدر شده است که من به شما عرض میکنم که شهرداری لاهیجان سی و پنج میلیون تومان پول داده است گفت: این که نهادهای دیگر چقدر هزینه کرده اند و مبلغ صد یا صد و پنجاه میلیون شده، شهرداری از پول عمومی سی و پنج میلیون تومان هزینه آموزش کرده که من فکر میکنم این در مقیاس کاری که انجام می دهیم صفر است. آگشته گفت: اگر این مبلغ ده برابر هم شود لازم است که از دوستان شورای شهر علی الخصوص آقای تمیزکار به عنوان پایه گذار این بخش و آقای آزادسرو به عنوان ناظر مالی که در این موضوع زحمت کشیدند تقدیر و تشکر کنیم.
**کنایه ادبی یکی از دست اندرکاران به خبرنگار لاهیجان و احسنت گفتن های شهردار
در ادامه یکی از خبرنگاران که خود نیز چندین سال است، یکی از دست اندرکاران و یکی از ستون های ۵+۱ اجرای تئاتر خیابانی در لاهیجان است در کنایه ای به خبرنگار لاهیجان بابت انتشار نظرات مردمی و سوالات مردم درباره نحوه اجرای تئاتر خیابانی گفت: «فرمایش حاج آقا خدایگانی درباره جشنواره تئاتر من را یاد دو بیت شعر انداخت که اگر اجازه بدهید بخوانم». این خبرنگار این دو بیت مولانا که ابتدا به یاد داشت!! در ادامه از روی گوشی تلفن همراه خود این گونه خواند: هر که عشقش در تماشا نقش بست/عینک بدبینی خود را شکست/علت عاشق ز علت ها جداست/عشق اسطرلاب اسرار خداست. بعد از انتهای این دو بیت شعر بود که با احسنت احسنت گفتن های سعیدآگشته شهردار لاهیجان، شماری از حاضران این خبرنگار را با دست هایی قشنگ تشویق کردند. نزدیک به صد روز از پایان جشنواره تئاتر خیابانی و چهل و پنج روز از دستور رئیس شورای شهر لاهیجان درباره رسانه ای کردن اسناد مالی تئاتر خیابانی می گذرد اما نه تنها هیچ پاسخی از سوی مسئولین امر درباره انتقادات مطرح شده داده نشده است،بلکه آن طور که از ظواهر امر پیداست، گویا مسئولین جشنواره دیپلماسی سکوت و لبخند را در پیش گرفته اند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان