ریشه قرآنی مرگ بر آمریکا

۱۳۹۴/۰۹/۰۳ ۰۸:۵۵ چاپ کد خبر: 40894
بعضی می گویند چرا باید مرگ بر آمریکا بگوییم. مگر اسلام دین رحمت و اعتدال نیست؟ بلی اسلام دین رحمت است ولی نه برای افرادی که ظلم و فساد می کنند و به جامعه و حکومت اسلامی تعدی می کنند. ... إِنَّ اللَّهَ لایُحِبُّ الْمُفْسِدین‏ (قصص/۷۷)، وَاللَّهُ لایُحِبُّ الظَّالِمین‏ (آل عمران/۱۴۰)، ... إِنَّ اللَّهَ لایُحِبُّ الْمُعْتَدین‏ (بقره/۱۹۰). اسلام دین اعتدال است به این معنا که در جای خود رحیم است و در جای خود شدید. ... أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ... (فتح/۲۹).


آزار و اذیت مسلمین و ظلم به جامعه اسلامی آنقدر اهمیت دارد که خداوند آنها را مورد لعن و نفرین خود قرار می دهد. ... أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمین‏ (هود/۱۸). در آیه دیگر لعن به معتدین از زبان پیامبران آمده است. لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنىِ إِسرَْائِیلَ عَلىَ‏ لِسَانِ دَاوُدَ وَ عِیسىَ ابْنِ مَرْیَمَ ذَالِکَ بِمَا عَصَواْ وَّ کَانُواْ یَعْتَدُون‏ (مائده/۷۸، کافران بنى اسرائیل، بر زبان داوود و عیسى بن مریم، لعن شدند. این بخاطر آن بود که عصیان کردند و تجاوز مى‏نمودند). همچنین خداوند ظالمین و متجاوزین و بویژه سران آنها را بطور مصداقی مورد نفرین خود قرار داده است. خداوند به اصحاب اخدود که تعداد زیادی از مومنین را شکنجه داده و سوزاندند، مرگ بر اصحاب اخدود می گوید. قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ (بروج/۴). خداوند به ابولهب که اتفاقا عموی حضرت پیامبر (ص) بودند ولی ظلم و جفای زیادی به ایشان نمودند، تعبیر بریده باد دستش می گوید. تَبَّتْ یَدا أَبی‏ لَهَبٍ وَ تَب‏ (مسد/۱).


حال آمریکا را در نظر بگیریم که جنایات و ظلم های بیشماری را در حق بشریت انجام داده است. میلیونها نفر را در خانه های خود در ویتنام، ژاپن، کره، افغانستان، عراق، یمن، سوریه و ایران به خاک و خون کشیده است. بسیاری از حکومت های مردمی را در کشورهای مختلف بویژه در ایران سرنگون کرده است. جلوی پیشرفت و خودکفائی بسیاری از کشورها از جمله ایران را گرفته یا کند کرده است. فساد و فحشاء را در نقاط مختلف جهان بطرق مختلف رواج داده است. بسیاری از مردم بیگناه همانند مردم عراق و ایران را محکوم به تحریم های ظالمانه و زورمدارانه نموده است. بسیاری از دیکتاتورهای جهان همچون آل سعود را مورد حمایت همه جانبه خود قرار داده است. از کشور غاصب و دژخیم و کودک کش رژیم صهیونیستی بطور تمام قد دفاع نموده است. ترس و بیم از اسلام و مسلمین را با امکانات روسیع رسانه ای خود در جهان ترویج نموده است. آیا این همه جنایت و ستم در حد جنایت محدود اصحاب اخدود نیست که خداوند در مورد آنها می فرماید: مرگ بر اصحاب اخدود. در واقع شعار مرگ بر آمریکا، ترجمه امروزی آیه قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ (بروج/۴) است. جالب آنکه این شعار آنقدر برای آمریکا سنگین و خوارکننده است که رئیس جمهور آن در سازمان ملل خواستار قطع این شعار است حال آنکه قرآن به ما فرموده است که به آنها بگوییم تا از این عصبانیت خود بمیرید. ... قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُم‏ ... (آل عمران/۱۱۹).


در اینجا ذکر دو نکته ضروری است. اول آنکه مخاطب شعار مرگ بر آمریکا، نه مردم و سرزمین آمریکا بلکه سران آن و سیاست های شیطانی آنها است. دوم آنکه قول بعضی که می گویند آمریکا عوض شده است بسیار سطحی و ساده لوحانه و از روی خودباختگی و شیفتگی به زرق و برق آمریکاست. سیاست و شیطنت آمریکا امری ریشه دار و ذاتی است و با لبخند یک مسئول آمریکایی تغییر نمی یابد. اینکه یک مسئول آمریکایی در مقابل دوربین ها نفرت خود از جنگ را با صدای بغض آلود بیان کند و همان مسئول آمریکایی از کشتن کودکان فلسطینی و سوری حمایت کند آیا معنایی جز تزویر که روی دیگر سیاست های آمریکاست دارد؟ بی جهت نیست که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در مورد برقراری رابطه با آمریکا فرمودند: «... با امریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان، و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند. مادامى که امریکا این طور است و افریقاى جنوبى آن طور عمل مى‏کند و اسرائیل هست، ما با آنها نمى‏توانیم زندگى بکنیم...» (صحیفه امام، ج‏۱۹، ص۹۴).


* عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان