به گزارش لنگرخبر،  حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در همایش نقش و جایگاه منفعت عمومی در رویه قضایی دیوان عدالت اداری که امروز در تالار عدالت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که یکسری قوانین تصویب می شود و حقوقی را برای مردم ایجاد می کند و به دولت ابلاغ می شود اما دولت توان اجرای آن را ندارد و به همین جهت دیوان با مشکل مواجه می شود.

منتظری گفت: دانشگاه ها باید کمک کنند تا مشکلات دیوان عدالت اداری برطرف شود.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده مربوط به بخش حقوقی جامعه است، گفت: حقوق جامعه بخشی از حقوق عمومی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، ما در دیوان عدالت اداری بیش از 50 موضوع تخصصی را ایجاد کرده ایم و این 50 موضوع هر کدام برای خود شعبه هایی تخصصی دارد، هدف ما از این کار  استحکام اقدامات دیوان بوده است.

منتظری با بیان اینکه برخی قوانین به طور شایسته جامعه نگر نیستند، افزود: قوانینی وجود دارد که به همه ابعاد مسائل توجه نمی کند و وظیفه قانون گذار است که این نواقص را رفع کند چرا که بسیاری از آسیب ها در جامعه ریشه در برخی قوانین دارد و باید اقدام به رفع ضعف های آن قوانین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما هیأت های تخصصی خود را به لحاظ موضوعات به شش بخش تقسیم کرده ایم که در این شش بخش بیش از 10 شعبه تخصصی در 50 موضوع تخصصی فعالیت می کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: آرایی که در دیوان عدالت اداری صادر می شود مبتنی بر منطق و قانون است و در هیچ یک از آنها مصحلت اندیشی وجود ندارد.

منتظری کمبود نیروی انسانی متخصص را یکی دیگر از مشکلات دیوان عدالت اداری عنوان کرد و افزود: عدم تربیت و پرورش قضات متخصص در حقوق عمومی باعث می شود که گاهی قوانین یا ناقص اجرا شوند و یا اشتباه به اجرا درآیند به همین جهت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور باید به این موضوع توجه کنیم تا بتوانیم شاهد فعالیت نیروهای حرفه ای در دیوان عدالت اداری باشیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان