مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه براساس قانون، قیمت گذاری حامل های انرژی، باید تابع قیمت ارز و قیمت فوب خلیج فارس باشد، گفت: اگر این فرمول قیمت گذاری اعمال شود، قیمت بنزین در سال آینده باید 1760 تومان و قیمت گازوییل 1850 تومان شود.

به گزارش لنگرنیوز ، نصرالله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: مصرف گاز در ایران به اندازه مصرف گاز اتحادیه اروپاست که البته بخش عمده یی از آن در بخش خانگی سوزانده می شود.

 

پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ حامل های انرژی به دلیل بالارفتن قیمت ارز، اثرات این طرح کاملا از بین رفت. مقرر شده بود براساس قانون هدفمندی یارانه ها قیمت نفت و فرآورده های نفتی براساس 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس و قیمت گاز براساس 75 درصد قیمت گاز صادراتی تعیین شود که چنین اتفاقی رخ نداد.

 

وی با اشاره به اینکه براساس قانون، قیمت گذاری حامل های انرژی، باید تابع قیمت ارز و قیمت فوب خلیج فارس باشد، تصریح کرد: اگر این فرمول قیمت گذاری اعمال شود، قیمت بنزین در سال آینده باید 1760 تومان و قیمت گازوییل 1850 تومان شود.

 

براساس قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت نفت کوره 1460 تومان و همچنین نرخ نفت سفید نیز باید به 1850 تومان افزایش یابد. مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه نرخ گاز در کشور بسیار پایین است، گفت: مصرف گاز در ایران به اندازه مصرف گاز اتحادیه اروپاست که البته بخش عمده یی از آن در بخش خانگی سوزانده می شود.

 

اگر قرار باشد که نرخ گاز براساس قانون هدفمندی یارانه ها افزایش یابد، قیمت هر مترمکعب آن باید از 70 تومان به 1870تومان افزایش یابد. هم اکنون برای گاز طبیعی 84 درصد یارانه پرداخت می شود، رای بنزین 77 درصد و برای گازوییل 81 درصد یارانه توسط دولت پرداخت می شود. امسال 210 هزار میلیارد تومان سوخت در کشور سوزانده شد که پیش بینی می شود در سال 93 این رقم به 254 هزار میلیارد تومان افزایش یابد./598

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان