به گزارش لنگرخبر،در ادامه انتقادات از مواضع ریاض در قبال گروه های تروریستی و حقوق بشر، یک پایگاه آمریکایی، عربستان سعودی را «رژیمی سرکوبگر» خواند.

«عبدالله الظاهر» عربستانی شیعه که در سن 15 سالگی به خاطر «تظاهرات» توسط مقامات پلیس سعودی بازداشت شده و مورد شکنجه و ضرب و شتم نیروهای سعودی قرار گرفته، اکنون 19 سال دارد و او در زندان با مجازات اعدام مواجه است.

در همین ارتباط، پایگاه آمریکایی سالن در گزارشی با عنوان «رسوایی در عربستان سعودی» به شدت از مواضع ریاض در قبال حمایت ها از گروه های تروریستی و موضوع حقوق بشر به ویژه اعدام مخالفان عمدتا شیعه انتقاد کرد.

در این گزارش با اسم بردن از «الظاهر» به همراه «داوود المرهون» 17 ساله که او هم شیعه عربستانی و محکوم به اعدام است، تاکید شده که این تنها بخش کوچکی از «لیست مخالفان عربستان سعودی است که توسط رژیم سعودی به اعدام محکوم شدند».

پایگاه سالن    همچنین نوشت: «اگرچه (ریاض) متحد نزدیک غرب است اما عربستان سعودی یکی از سرکوبگر ترین رژیم ها در جهان است. یک پادشاهی اقتدارگرای اسلامی است که قوانینش بر تفسیر به شدت تندروانه از شریعت مبتنی است و این رژیم به طور مرتب با داعش قیاس شده است».

در ادامه این گزارش هم تصریح شد: «رژیم سعودی همچنین توسط اندیشمندان و متفکران به عنوان سرچشمه بنیادگرایی اسلامی سنی توصیف شده است. باب گراهام سناتور سابق(آمریکایی) گروه های سلفی تندرو شبیه به داعش و القاعده را "محصول ایده ها، پول و حمایت سازمانمند سعودی" خواند».

پایگاه سالن همچنین افزود: « علاوه بر این اسناد منتشر شده ویکی لیکس نشان داد که مقامات دولتی از قبیل هیلاری کلینتون تایید کرده بودند که القاعده و دیگر گروه های افراطی از سوی بازرگانان ثروتمند سعودی و حتی برخی از اعضای خانواده پادشاهی حمایت شدند».

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان