به گزارش لنگرخبر به نقل از ایسنا،  افزایش بازده تولید برنج، مکانیزه کردن کشت، امکان کشت دوم، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه جویی آب، افزایش بهره وری آبیاری، ارتقای وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش سختی کار، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی، افزایش بهره وری و امکان یکجا زراعی و کشت یکپارچه از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی است.



طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری شامل تجمیع و یکپارچه سازی اراضی، تسطیح علمی اراضی، احداث کانال ها، زهکشی های زیرزمینی و سطحی، ایجاد کرت های مستطیل شکل هندسی و ساخت جاده های بین مزارع است که علاوه بر استفاده بهینه از پتانسیل های آب و خاک مزارع از هدر رفت آب جلوگیری کرده و بازده محصولات کشاورزان را افزایش می دهد.



احمد زارع مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در ۱۱ شهرستان گیلان طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در حال اجرا است، گفت: با تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، عمر سنتی کشت و کار پایان می یابد.



وی اضافه کرد: طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در سالجاری در یک هزار 765 هکتار از اراضی شالیزاری گیلان در حال اجرا است.



نوسازی اراضی شالیزاری در 10 هکتار دیگر از اراضی گیلان آماده اجرا است



زارع با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری توسعه مکانیزاسیون و افزایش تولیدات کشاورزی از طریق بهبود سیستم کاربری اراضی است و مطالعات طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در سطح 10 هکتار دیگر از اراضی استان انجام و آماده اجرا است، ادامه داد: در 11 شهرستان، رشت، لاهیجان، صومعه سرا، آستانه اشرفیه، لنگرود، رودسر، شفت، فومن، تالش، رضوانشهر، ماسال و سیاهکل در حال اجرا است.



مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این طرح با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال در این شهرستان ها در حال انجام است.



زارع با اشاره به اینکه طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شامل تجمیع و یکپارچه سازی اراضی، احداث کانال ها، زهکشی های زیرزمینی و سطحی، ایجاد کرت های مستطیل شکل هندسی و ساخت جاده های بین مزارع است،تصریح کرد:علاوه بر استفاده بهینه از پتانسیل های آب و خاک مزارع از هدر رفتن آب جلوگیری می شود و بازده محصولات کشاورزی افزایش می یابد.



وی طرح ساماندهی نوین آبیاری، پروژه های آبیاری تحت فشار و پروژه های کوچک تأمین آب در قالب طرح هایی نظیر تجهیز و بازسازی ایستگاه های پمپاژ و چاه ها، تعمیق و بازسازی آب بندان و انتقال آب زراعی را در دستور کار این سازمان اعلام کرد.



اما سودجویانی پیدا می شوند که به نام تجهیز اراضی خود و یا دیگران اقدام به تغییر کاربری می کنند و به گفته ساکنان این منطقه در منطقه کنده سر خرشتم از توابع شهرستان لنگرود این اتفاق افتاده است.



به نام تجهیز به کام تخریب



محمد ندیمی یکی از کشاورزان این منطقه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: یک شرکت با مجوزهایی که در دست داشت، اقدام به تخریب باغات چای ، پرتقال و... کرده است.



وی اضافه کرد: مردم این منطقه از اقدام نامناسب این افراد شکایت کرده و مراجع قضایی نیز به نفع مردم حکم صادر کرده اند.



ندیمی تصریح کرد: در این منطقه دو تپه زیبا وجود داشت که از بالای این تپه ها می توانستیم همه زیبایی این منطقه را یک جا ببینم، اما متاسفانه یکی از این تپه های زیبا تخریب شده است.



وی از مسئولین استان خواست برای جلوگیری از دیگر تخریب ها در این منطقه که از ابتدا به نام تجهیز اراضی صورت گرفت، وارد عمل شوند و حتما از این منطقه بازدیدی داشته باشند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان