به گزارش لنگرخبر، شبکه ان بی سی روز سه شنبه به نقل از دو مقام نظامی آمریکایی مدعی شد که یک راکت ایرانی از فاصله نزدیک یک ناو هواپیمابر آمریکا در تنگه هرمز شلیک شده است.

«کایل رینز» یکی از سخنگویان فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شده است که سپاه پاسداران ایران موشک هایی را در نزدیکی ناو هواپیمابر «ترومن» و دیگر کشتی های جنگی در حالیکه روز شنبه وارد خلیج فارس می شدند، پرتاب کرده است که این یک اقدام «بسیار تحریک آمیز» بوده است.

به ادعای این مقامات، این شلیک روز شنبه از سوی یک قایق تندرو ایرانی که در فاصله 1500 یاردی (1.3 کیلومتری) ناو هواپیمابر «هری ترومن» در تنگه هرمز در حال تمرین بوده، صورت گرفته است.

شبکه ان بی سی به نقل از مقامات نظامی آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش کرد کرد: «این موشک ها به سوی ترومن و دیگر کشتی ها پرتاب نشدند و تنها در نزدیکی آنها شلیک شده است».

یک مقام آمریکایی گفته است که تمرین این قایق تندرو همزمان با عبور ناو ترومن و همچنین یک کشتی فرانسوی و ناوشکن «باکلی» نیروی دریایی آمریکا از تنگه صورت گرفته و در جریان آن، چندین راکت شلیک شده است.

رینز همچنین مدعی شد که کشتی های سپاه پاسداران موشک ها را «در فاصله نزدیک» از ناوهای جنگی و در مجاورت حمل و نقل دریایی شلیک کرده است و این موشک ها بعد از هشدار اولیه 23 دقیقه ای پرتاب شده است.

این مقام آمریکایی البته اذعان کرده است که ایران پیش از انجام این تمرین کشتی های منطقه را در جریان قرار داده و به آن ها توصیه کرده است که مسیر عبور راکت ها را خالی کنند. مقام آمریکایی مورد استناد ان بی سی گفته است که به هنگام انجام این تمرین، کشتی آمریکایی در «مسیر تردد دریایی شناخته شده بین المللی» حضور داشته و در آب های سرزمینی ایران نبوده است.

به گفته این مقام، پس از اعلام هشدار، قایق ایرانی از فاصله 1500 یاردی ناو آمریکایی در جهتی خلاف حرکت این کشتی و مسیر تردد دریایی، اقدام به شلیک کرده است.

وی گفته است که «روشن بود» که ایرانی ها کشتی ها را هدف قرار نگرفته اند. او با این حال اقدام قایق ایرانی را «به طرز غیرضروری ای تحریک آمیز و غیرایمن» توصیف کرده است.

رینز در یک ایمیل نوشت: این اقدامات بسیار تحریک آمیز، ناامن و غیرحرفه ای است و تعهد ایران به امنیت آبراههای حیاتی برای تجارت بین المللی زیر سوال می برد.

این سخنگوی نظامی آمریکا اعلام کرد که ترومن به همراه دو کشتی جنگی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش از طریق تنگه هرمز وارد خلیج فارس شدند.

رینز ادامه داد: «در حالیکه اکثر تعاملات بین نیروهای ایرانی و نیروی دریایی آمریکا، حرفه ای، امن و معمول است، این رخداد در تضاد با تلاش برای تضمین آزادی ناوبری و ایمنی دریایی بود».

پس از این رخداد هیچ تماسی بین ناوگان ایرانی و آمریکایی برقرار نشده و کشتی ها بدون حادثه خاصی به مسیر خود ادامه داده اند.

ناو ترومن ماه گذشته به بهانه حمایت از عملیات نظامی در سوریه و عراق، در خلیج فارس مستقر شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان