به گزارش لنگرخبر، به نقل از صبح توس، آیت الله سیداحمد خاتمی صبح امروز در همایش 9 دی در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: حوادث 25 ساله پس از پیامبر(ص) نخستین کانون فتنه ها بود، چراکه 12 فتنه از جمله ناکسین، غاصبین، مارقین، زیدیه، کیسانیه، قلاف، ناقوسیه، تصحیه، اسماعیلیه، بنرالعباس و واقفیه در زمان پس از پیامبر در تاریخ اسلام رخ داد. امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه این فتنه ها با فتنه سال 88 شباهت هایی داشته است، تصریح کرد: چند نکته در عملکردهای این فتنه ها وجود دارد که مورد عبرت و راهگشای مردم باید قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه نخستین نقطه اشتراک 12 فتنه دو قرن اول اسلام با فتنه 88 در افتادن با ولایت است، افزود: در حوادث تاریخ اسلام فتنه ها با هدف کنار رفتن حضرت علی(ع) از خلافت بود که این امر در فتنه سال 88 نیز با در افتادن با ولایت الهی ایجاد شد، چراکه موسوی قبل از اینکه انتخابات شکل بگیرد بارها از تریبون خود اعلام کرده بود که یک تحول بنیادین در حال جریان است و بعد از انتخابات نیز ادامه دارد. عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه گرداننده های فتنه 88 روزگاری، نقش های بزرگی در دوره امام خمینی(ره) داشتند، تأکید کرد: اگر مردم همراه رهبری نبودند و درایت هوشمندانه معظم له در دوره وقوع فتنه 88 نبود، قطعاً ایران نیز از جمله کشورهای آشوب زده ای می شد که هیچ کس قدرت جمع کردنشان را نداشت. آیت الله خاتمی با تأکید بر اینکه آیت الله واعظ طبسی در دوره فتنه 88 به مردم فرمودند که سکوت در این شرایط دیگر جایز نیست، افزود: با توجه به اینکه در مسیر انقلاب نهضت ایجاد شد که بیش از 200 هزار خون پاک در مسیر آن ریخته شده است، بنابراین این انقلاب جز با حمایت از ولایت الهی امکان پذیر نیست. وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از مسئولان با قاطعیت تصمیم به ادامه مسیر و تعامل با بیگانگان به ویژه آمریکا را دارند، یادآور شد: لبه تیز فتنه رهبری بود و مردم ما که همزمان با 9 دی به صورت یکپارچه وارد عرصه شدند و با در دست داشتن تصویری از مقام معظم رهبری و با شعار «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» وارد میدان شدند و نشان دادند که همواره پشتیبان مقام معظم رهبری هستند که به این ترتیب جزئی از خواص جامعه محسوب شده اند.
 امام جمعه موقت تهران گفت: در فتنه 88 برخی از فتنه گران از تریبون خود اعلام می کردند که دو طرف را همواره نصیحت می کنم اما وقتی جبهه حق و باطل کاملاً مشخص باشد آنها نباید به این موضوع بسنده کنند، بنابراین یکی از مهمترین شباهت های این دو فتنه این بود که سردمداران فتنه از خواص رهبران پیشین بودند.
عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سومین شباهت این دو فتنه سوءاستفاده از مقدسات بود، تصریح کرد: جریان خوارج نیز با توجه به اینکه از متن قرآن به عنوان شعارشان استفاده کرده بودند اما به علت تحریف قرآن این امر در حقیقت سوءاستفاده از مقررات محسوب می شود که البته در فتنه 88 نیز بسیاری از فتنه گران در مقابل تصویر امام خمینی(ره) موضع گرفتند و دقیقاً برعکس فرمایش ایشان عمل کردند. آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه رمز فتنه سال 88، تقلب بود تصریح کرد: این تقلب دروغی بیش نبود، چراکه فتنه گران معتقد بودند 10 میلیون تقلب در انتخابات صورت گرفته و این امر در حالی است که خروجی 12 هزار نفر داوطلب ثبت نام کننده در مجلس شورای اسلامی و بیش از 800 نفر در مجلس خبرگان رهبری در سال جاری که عمدتاً بیشتر آنها تأیید نمی شوند از جمله موضوعاتی است که برخی قصد دارند دموکراسی ایران و انتخاب مردم را زیر سؤال ببرند.
وی افزود: برخی از فتنه گران در عرصه فتنه مانند برخی امامان عمل می کنند، بنابراین امامان بصیرت زایی داشتند اما فتنه گران بصیرت زدایی و شبه زدایی را در دستور کار خود قرار ندادند که این امر از جمله عبادت های بزرگ محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه امامان در مقابل اصل فتنه بی طرف نبودند،تأکید کرد: روشنگری و بیدار کردن افراد در هر عصر از سیره امامان بوده است. آیت الله خاتمی منزوی شدن اهل فتنه را از دیگر شباهت های این دو فتنه دانست و یادآور شد: مقام معظم رهبری فتنه را خط قرمز اسلام و کشور دانست و این به معنای این است که کسانی که در فتنه 88 عامل فتنه بودند شایسته هیچ گونه مقام و پستی نیستند. وی در خطاب به شورای نگهبان در تأیید صلاحیت داوطلبان بیان کرد: پیام حرکت حمایت از 9 دی برای شورای نگهبان این است که نباید ذره ای در رابطه با فتنه گران از فعالیت های آنها در این عرصه کوتاه بیایند. عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بیان کرد: باید مراقب فتنه های بعدی که در اعلام اسامی عدم تأیید صلاحیت داوطلبان در طول دو ماه آینده است، باشیم چراکه عوامل فتنه 88 تلاش می کنند در فضای مجازی و اجتماعی جنجال های سیاسی راه بیندازند بنابراین روحانیت باید تلاش کند جو کشور را آرام کنند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان