پیش بینی «شیخ نمر» درباره شهادتش

۱۳۹۴/۱۰/۱۲ ۱۵:۰۳ چاپ کد خبر: 43042
به گزارش لنگرخبر،صبح امروز تلخ ترین خبر پس از فاجعه منا از عربستان سعودی مخابره شد؛ اعدام «شیخ نمر».

این خبر بهت آور در حالی مخابره شد که پیش از این بارها حکم اعدام رهبر شیعیان عربستان از سوی سازمان های حقوق بشری محکوم شده و از آل سعود خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند. حتی علمای اهل سنت ایران نیز به نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری های اسلامی نامه ارسال کرده و آزادی آیت الله نمر را خواستار شده بودند.

در ادامه مروری بر زندگی این روحانی سرشناس عربستان داریم.

نمر باقر النمر در سال ۱۳۷۹ قمری (۱۹۵۹ میلادی) در شهر العوامیه در استان قطیف در شرق عربستان در خانواده ای اهل علم و دین به دنیا آمد، وی تحصیلات مقدماتی اش را در شهر العوامیه به پایان برد و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی برای تحیصیل در دروس حوزوی وارد تهران و حوزه علمیه حضرت قائم(عج) شد که در همان سال توسط آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی تأسیس شده بود.

این عالم بزرگ شیعی عربستان پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) عازم سوریه می شود و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) به تحصیلات خود ادامه می دهد و در این مدت کتاب های اصولی از جمله اصول المظفر، رسائل شیخ انصاری و کفایة آخوند خراسانی را گذراند و در علم فقه نیز اللمعة الدمشقیة نوشته شهید اول، جامع المدارک خوانساری، مکاسب شیخ انصاری و مستمسک العروة الوثقى سیدحکیم و دیگر کتاب های فقهی را مطالعه می کند.

 

 

با این وجود حوزه های علمیه ایران و سوریه شاهد تدریس این شهید بزرگوار در زمینه کتب هایی چون اللمعة الدمشقیة، جامع المدارک و مستمسک عروة الوثقى و الحلقات شهید سیدمحمدباقر صدر بوده است، شهید النمر پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی «الإمام القائم(عج)» در العوامیه را سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی را بنا می کند.

وی در بیستم تیرماه سال 92 برابر با سال 2012 از سوی عمال رژیم آل سعود هنگام بازگشت از مزرعه اش دستگیر می شود که از ناحیه پا مورد هدف قرار می گیرد، به مکان نامعلومی منتقل می شود، این بار چهارمی بود که از سوی وهابیون سعودی بازداشت می شود، شهید النمر در پی اعتراضات شیعیان عربستان بازداشت می شود و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم می کند.

بلندمنشی، وسواس در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزش های دینی از ویژگی های بارز شخصیتی این عالم شیعی بود، با این وجود سخنرانی هایش پیرامون نقاط ضعف حکومت مستبد آل سعود موجب شد که آل سعود وجود ایشان را برنتابد

بار نخست دستگیری شهید شیخ النمر به می سال 2006 و بار دوم به 23 آگوست سال 2008 باز می گردد، در می 2006 میلادی هنگام بازگشت شیخ از سفر کوتاه مدتش از بحرین به دلیل مشارکت در همایشی بین المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت می شود، وی در این همایش از رژیم سعودی خواسته بود به قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشییع را به رسمیت شناخته و شیوه های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.

 

 

در 23 آگوست 2008 میلادی در شهر قطیف بنا بر ادعای آل سعود، شیخ از شیعیان مناطق شرقی عربستان خواسته بود، به منظور دفاع از خود و جامعه خویش آماده شوند، این سخنان شیخ را به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی تلقی می کند و ایشان را برای بار دوم دستگیر می کنند که البته رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد می کند، این روحانی شهید عربستانی همچنین در مارس 2009 میلادی هم مجدداً بازداشت می شود.

بلندمنشی، وسواس در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزش های دینی از ویژگی های بارز شخصیتی این عالم شیعی بود، با این وجود تحلیل ها و سخنرانی هایش پیرامون حوادث منطقه، نقاط ضعف حکومت مستبد آل سعود و راهبری جامعه شیعه عربستان موجب شد که آل سعود وجود ایشان را بر نتابد.

 

 

شیخ شهید همواره در خطابه هایش رژیم سعودی را به اعمال سیاست های تبعیض آمیز طایفه ای سازمان یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه الاحساء و القطیف متهم می کرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.

آیت الله النمر که هیچ گاه از گفتن کلام حق بیم و واهمه ای نداشت، بارها در سخنرانی هایش خواستار توجه به کرامت شهروندان عربستانی به ویژه شهروندان شیعی عربستان می شود که فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، وی بارها با تأکید بر اینکه در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار می گیرد، از اعتقادش سخن می گوید که بدون مبارزه و تلاش نمی توان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نخواهند توانست آزاد زندگی کنند.

ما ساکت نمی مانیم که هر آنچه بخواهید بر سر ما بیاورید، هر آنچه بخواهید انجام دهید و کرامت و شخصیت ما را که با ارزش ترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید

این عالم شهید همواره به خطبه جهاد امیرالمؤمنین علی(ع) استناد کرده و می گوید: به عدالت جز از طریق جهاد دست نخواهیم یافت و حق جز با از خودگذشتگی و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.

انتقادهای وی نسبت به حقوق شیعیان عربستان بارها از تریبون نماز جمعه به گوش می رسید که می گفت: ما ساکت نمی مانیم که هر آنچه بخواهید بر سر ما بیاورید، هر آنچه بخواهید انجام دهید و کرامت و شخصیت ما را که با ارزش ترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید.

آیت الله النمر، مفتی های وهابی را ساخته و پرداخته آل سعود می دانست و می گفت: آل سعود به مفتی های وهابی پول می دهند تا با دامن زدن به اختلافات طایفه ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفه ای و قبیله ای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت های آن ادامه دهند.

وی حتی در یکی از سخنرانی هایش به برخورد رژیم مستبد آل سعود اشاره و تأکید کرد: می دانم فردا برای بازداشت من به سراغ خواهید آمد، خوش می آیید! این منطق و راه و روش شماست، بازداشت و شکنجه و کشتار؛ ما از قتل و کشتار نمی هراسیم. ما از هیچ چیز نمی ترسیم.

در آخرین سخنرانی شهید آیت الله النمر که منجر به دستگیری اش می شود، در ارتباط با اعتراض به سرکوب معترضان خیابانی شیعیان اظهار داشت: رژیم عربستان در حالی مردم را در خیابان سرکوب می کند که در عرصه مقابله با بیگانگان ناتوان است.

خبرگزاری فارس، شهادت آیت الله نمر را به ساحت مقدس حضرت حجت(عج)، مقام معظم رهبری و مسلمانان به خصوص شیعیان قطیف و احساء، تهنیت و تسلیت عرض می کند. یادش گرامی و راهش پررهرو باد.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : شیخ نمر

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان