پورسانت بگیر، پول برای خیریه جمع کن!

۱۳۹۴/۱۰/۱۶ ۱۴:۴۷ چاپ کد خبر: 43448
به گزارش لنگرخبر به نقل از جماران ، توجه به نحوه فعالیت و اقدامات مؤسسات خیریه جدید در مقایسه با مؤسسات خیریه ای که در گذشته فعالیت داشتند، موضوع مهمی است؛ چرا که اینگونه مؤسسه ها با تحت تاثیر قرار دادن عواطف مردم از طریق انتخاب نام های منتسب به ائمه اطهار و همچنین با رویکردهایی چون کمک به کودکان سرطانی و حمایت از زنان سرپرست خانوار، فعالیت خود را دنبال می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، انفاق به عنوان یکی از تاکیدات قرآن کریم همواره در جامعه ما مورد توجه بوده است. ساده ترین شکل انفاق در گذشته توسط افراد و به صورت جست و جوی مستقیم افراد نیازمند صورت می گرفت، اما رفته رفته فعالیت های خیرخواهانه نیز در قالب مؤسسات سازمان یافته ادامه پیدا کرد.

هدف اینگونه مؤسسات خیریه به طور معمول بر رفع محرومیت از قشر ضعیف جامعه، کمک به معلولان و گسترش فرهنگ کمک به هم نوعان استوار بوده است، اما در شکل جدید تاسیس اینگونه مؤسسات که تعداد بیشماری از آن ها بدون دریافت مجوز در حال فعالیت هستند، هدف اصلی بر کسب سرمایه متمرکز شده است.

چنین مؤسسه هایی که تعدادشان هم کم نیست، با تحت تاثیر قرار دادن عواطف مردم اقدام به جمع آوری کمک های آن ها می کنند و با سرمایه گذاری این منابع در فعالیت های موردنظرشان به سودآوری بیشتری دست پیدا می کنند.

برخی مؤسسات خیریه که در بین آن ها موسسات خیریه جعلی هم وجود دارد، با انتخاب عنوان هایی منتسب به ائمه اطهار و همچنین با رویکردهایی چون «کمک به کودکان سرطانی»، «حمایت از زنان سرپرست خانوار» و «اشتغال زایی معلولان» فعالیت های خود را در سطح شهر تهران گسترش داده اند.

برخی از این موسسات فعالیت های خود را با تمرکز بر هدف اصلی کمک به قشر ضعیف جامعه با رویکرد حمایت از اشتغال زایی معلولان به شکلی صحیح ادامه می دهند، به نحوی که نمونه این موضوع را می توان با حضور فروشندگان معلول اینگونه مؤسسه ها در ایستگاه های مترو شهر تهران و با فعالیتی مبتنی بر طرح فروش صبحانه سالم را مشاهده می کنیم.

دسته ای دیگر از این مؤسسات با اتخاذ شکل به ظاهر نوینی در راستای فعالیت های خیرخواهانه، فعالیت خود را پیگیری می کنند به نحوی که با برخورداری از حکم ماموریت، نیروهایشان و یا بهتر بگوییم "بازاریاب هایشان" را در نقاط مختلف شهر تهران مستقر کرده و با وعده اعطای پورسانت به آن ها، در راستای ایجاد انگیزه در این افراد برای جمع آوری پول برای خیریه گام بر می دارند. اینکه مابقی کمک های جمع آوری شده در کجا هزینه می شود و اینکه در اصل قضیه، کمکی به دست محرومان می رسد یا خیر، در هاله ای از ابهام قرار دارد که معمولا شخصی جز مدیر مؤسسه از آن اطلاعی ندارد.

اخیرا بازاریاب های یک موسسه خیریه با نامی منتسب به یکی از فرزندان اهل بیت(ع) که دفتر مرکزی آن در ملارد کرج واقع است، با عنوان کمک به کودکان مبتلا به سرطان در معابر پرتردد شهر تهران حضور یافته اند و هنگام توقف خودروها پشت چراغ قرمز به سراغ سرنشینان خودرو رفته و با شرح مختصری از مؤسسه و فعالیت های به ظاهر خیرخواهانه آن، اقدام به جمع آوری کمک های مردمی می کنند.

خبرنگار جماران در همین زمینه با یکی از بازاریابان این مؤسسه که به اذعان خودش به دلیل اینکه فردی از اعضای خانواده اش مبتلا به سرطان است، فعالیت در این مؤسسه را پذیرفته گفت و گو کرده است.

وی با ارائه حکم ماموریت خود به خبرنگار ما می گوید: تعدادی از دیگر همکارانم نیز در دیگر نقاط شهر تهران مشغول به فعالیت مشابهی هستند، ساعت کاری ما از 8 صبح تا 14 است.

از وی درباره نحوه رساندن کمک های مردمی جمع آوری شده به افراد مبتلا به سرطانی که تحت پوشش این مؤسسه هستند سؤال می کنم که وی ضمن اظهار بی اطلاعی از این موضوع می گوید: کمک های جمع آوری شده در نهایت به مؤسسه تحویل داده می شود و برحسب تشخیص مؤسسه بین افراد سرطانی تحت پوشش آن که تعدادشان بالغ بر 100 نفر است، توزیع می شود.

وی همچنین می گوید: درآمدی که کسب می کنیم به گونه ای است که از میان کل مبلغ جمع آوری شده در طول یک روز، 30 درصد به عنوان پورسانت به ما پرداخت می شود.

پس از این گفت و گو بازاریاب این موسسه خیریه فردی به نام اسماعیل محمدی را به عنوان مدیر به ما معرفی می کند که برای اطلاع از چگونگی فعالیت این موسسه و نحوه هزینه کرد کمک های مردمی در بین افراد سرطانی با او مصاحبه ای انجام دادیم.

وی در گفت و گو با جماران به فعالیت های مؤسسه خیریه تحت سرپرستی خود اشاره می کند و می گوید: این مؤسسه که دارای شماره ثبت است، فعالیت های خود را در 2 بخش کمک به افراد مبتلا به سرطان و خانواده های بی سرپرست دنبال می کند.

مدیر این موسسه خیریه که جمع آوری کمک از طریق فعالیت بازاریاب آنهم در خیابان ها و پشت چراغ قرمزهای شهر تهران را برای فعالیت برگزیده است، ادامه داد: مدت 3 ماه از آغاز به کار این مؤسسه می گذرد و افرادی که در اینجا فعالیت می کنند درواقع جزئی از پرونده های ما هستند که ما به جای پرداخت کردن مبلغی به عنوان حقوق برای آن ها، این فعالیت را در نظر گرفته ایم که بتوانند ضمن شرکت در فعالیتی خیرخواهانه، برای خود آورده ای هم داشته باشند.

این شکل از جمع آوری کمک های مردمی نخستین و آخرین شکل مدرن اینگونه فعالیت ها نیست و روز به روز بر تنوع اشکال آن افزوده می شود.

به فرض فعالیت صحیح اینگونه مؤسسات، از 2 بعد قانونی و شرعی، مباحث دیگری در ادامه مطرح می شود اینکه آیا اعطای پورسانت از محل کمک های مردمی که با هدف کمک به قشر سرطانی و محروم پرداخت شده به کارکنان یک موسسه کار درستی است یا خیر؟ میزان پورسانت پرداختی، نحوه دریافت کمک های مردمی و حتی چگونگی توزیع کمک ها بین نیازمندانی که تحت پوشش اینگونه مؤسسات قرار می گیرند، از جمله آن ها است که جماران طی روزهای آینده بیشتر این موضوع را بررسی می کند.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : خیریه پورسانت

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان