نمایش «رعنا» در رودسر به صحنه می رود

۱۳۹۴/۱۰/۱۷ ۰۸:۳۵ چاپ کد خبر: 43534
به گزارش لنگرخبر، نمایش «رعنا» به نویسندگی، دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی از اول تا هفدهم تا بیست و یکم دی ماه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودسر به صحنه می رود.



علاقه مندان میتوانند با مراجعه به سایت اینترنتی www.haftsaz.com و یا به صورت حضوری در محل برگزاری نمایش اقدام به تهیه بلیط کنند.







دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از میان ۲۰۰ نمایش متقاضی شرکت در بخش مرور جشنواره تعداد ۳۵ اثر را برای حضور در این بخش انتخاب کرد که نمایش تئاتر "رعنا" از لنگرود در بین برگزیدگان قرار گرفت.



نمایش «رعنا» از اول تا هفتم تا دوازدهم دی ماه جاری در سالن ارشاد لنگرود بر روی صحنه رفت که با استقبال خوب شهروندان روبرو شد.







کوشک جلالی درباره ی چگونگی شکل گیری این نمایش می گوید:



این نمایش نامه در درجه ی نخست بر طرح اولیه حجت صفاریان و نمایش نامه ای که شهروز آقایی پور براساس آن نوشت، استوار است. پس از آن دو نمایش نامه ی منظوم در ارتباط با «رعنا» اثر نادر زکی پور را با همراهی نویسنده اش خواندم و زکی پور جرقه های جدیدی را در درونم روشن کرد.



او ادامه می دهد: خواندن کتاب “چگونگی زده شدن ترانه رعنا” اثر محمد قلی صدراشکوری و دیدار و گفت و گو با این شاعر و پژوهشگر بزرگوار شرق گیلان مرحله بعدی کارم بود. زادگاه صدر اشکوری، همان زادگاه رعنا است و اتفاقات دوران رعنا به قدری شفاف در حافظه ی ایشان نقش بسته است که در حین تعریف وقایع و افراد آن دوران، احساس می کردم در اشکور کنار “کرد آقا جان”، بالای کوه ایستاده ام، رعنا کنارم و هادی سلاخی شده، زیر پایم در “هادی دره” هستند.



این نویسنده و کارگردان تئاتر خاطرنشان می کند: کتاب «از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» اثر خلیل سلیمی و دیدار و گفت و گو با این محقق بزرگوار، نکته های جدیدی را برایم مطرح کرد و نقطه عطفی برای تحقیقاتم بود. پس از آن، مدت زیادی در اینترنت پیرامون اسطوره ها و افسانه های گیلانی، بخصوص داستان رعنا تحقیق کردم و ورژن های مختلف ترانه رعنا را خواندم و شنیدم که مجموعه ی این خاطرات و وقایع تاریخی در برخی موارد کاملا متضاد، هم برایم جالب بود و هم ترس برانگیز؛ چون رعنا در جایی تنها یک عاشق عصیانگر بود، در جایی دیگر یک مبارز با افکار انقلابی، در جایی روسیاه بود و در جایی پاک و معصوم، در جایی با پسر کدخدا، “نوروز”، ازدواج کرده بود و بعد با معشوقش “هادی” راه فرار پیش گرفته بود، در جای دیگر، شب عروسی با هادی فرار کرده بود، در جایی عاشق “کردآقاجان”ٌ، پیرمرد مبارز جنگلی هم بود، در جایی دیگر تنها عشقش هادی بود. در جایی کردآقاجان یک یاغی معرفی می شود و در جایی دیگر یک مبارز و هزاران روایت ضد و نقیض دیگر.



کوشک جلالی می گوید: پس از این مرحله تصمیم گرفتم بند ناف تحقیقات تاریخی ام را قطع کنم و رعنای خودم را در ارتباط با دریافت هایم به نگارش درآورم. طرح نهایی را نوشتم و با کمک ناتاشا محرم زاده صحنه به صحنه آن را پرورش دادیم و نسخه اولیه نمایش نامه را اواخر فروردین به پایان بردم و بعد از آن با توجه به برخی پیشنهادات و تغییراتی که ضرورت می دیدم، ورژن دوم «رعنا» را نوشتم.



این نمایش گروه با بازی مهرانه به نهاد، ارشد امیراسکندری، مصطفی غلامی، مجتبی معیری نیا، برنا احمدنژاد، محمد تقی زاده، امیرقاسم وطن خواه، محبه میرباقی نژاد، مهدی محمدپور، ابوالفضل ندافی و باحضور فریبرز زیده سرایی، وحید فخر موسوی، کیوان خسرومرادی و امیر حامد به صحنه می رود.



عوامل دیگر نمایش «رعنا» هم عبارتند از: گروه نویسندگان: نادر زکی پورلنگرودی، حجت الله صفاریان، شهروز آقایی پور، طراح صحنه: یاسر میرحمیدی، موسیقی: شهرام شفیعی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: نیما تابنده، عکس: موژان جواهری، روابط عمومی: برنا احمدنژاد، پوستر: محسن صیدگر، سرمایه گذار: سید ذکریا ذاکری با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر لنگرود و مساعدت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان