خریدوفروش آرا، از فقر تا مد!

۱۳۹۶/۰۲/۲۸ ۱۳:۱۵ چاپ کد خبر: 43716
به گزارش لنگرخبر، موضوع خریدوفروش آرای انتخاباتی که در گذشته های نه چندان دور، به عنوان یک پدیده شوم خوانده میشد و قبح این عمل بر کسی پوشیده نبود و حتی اگر کسی به دلایلی به آن مبادرت می نمود و حداقل سعی میکرد به خاطر حفظ آبروی اجتماعی و خانوادگی و شخصی خود، آن را به عنوان یک راز حفظ کند، به چنان مرتبه ای رسیده که امروزه از آن به عنوان یک اعتراض اجتماعی، مد انتخاباتی، فقر فرهنگی و حتی عرف متداول، یاد می شود.

امروزه آنقدر پارادوکس ها و متناقض گویی ها در باب چرایی و چگونگی خریدوفروش رأی، فراوان شده که واقعا نمی توان پاسخ های روشنی به آن داد و ظاهرأ این پدیده مرسوم شده تا مدت های مدیدی میهمان صندوق های رأی خواهد بود!

مطمئنا در این مقال نخواهد گنجید تا در خصوص جزئیات این موضوع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که حتی پا به عرصه های هنری و ورزشی ما گذاشته بطور کامل و دقیق صحبت نمود اما آنچه مشخص است این است که اگر دست اندرکاران اجرایی و همچنین نخبگان و فرهیختگان جامعه در این خصوص بیشتر از این سکوت و اغماض نمایند و آن را به عنوان یک مسئله حل ناشدنی بپندارند، دیری نخواهد گذشت که آسیب های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ناشی از آن گریبان همه را خواهد گرفت، هر چند که درهمین زمان حال هم تبعات منفی آن را در نقل قول دیالوگ های بین برخی از نمایندگان و برخی مردم ناراضی از عملکرد آنان، می توان شنید که یکی دیگری را به سلب مسئولیت از خود در قبال او به جهت فروش رأی خود به او متهم می کند و دیگری او را به عملکرد ضعیف و روا داشتن تبعیض در باب چرایی توسعه نامتوازن در جای جای شهرستان ها!

بهرحال کاملا مشخص و مبرهن است که موضوع خریدوفروش آراء، مسئله ای نسبی بوده و غیر واقع بینانه خواهد بود که انتظار داشته باشیم بتوان آن را به کلی ریشه کن نمود؛ اما باید به این موضوع باور داشت که می توان در دو بعد اجرایی و فرهنگی، آن را کنترل نمود:

۱ـ در بعد اجرایی:
الف) عزم جدی تر دست اندرکاران اجرایی و نظارتی انتخابات با تکیه بر شناخت و اشرافیت کامل آنان از مناطق مختلف شهرستان و زیرنظر داشتن و محدود نمودن واسطه های مشهور به خریدوفروش آرا در سطح مناطق مختلف، حداقل در روز برگزاری انتخابات بطرق مختلف محسوس و نامحسوس.

ب) دقت نظر در انتخاب عوامل اجرایی صندوق های رأی ازجمله نمایندگان فرماندار، بازرسی، هیئت نظارت و متصدیان ثبت نام و به کارگیری سلایق مختلف در جایگاه های رأی گیری و تجمیع ننمودن منتسبان یا هواداران یک یا چند نماینده در یک محل رأی گیری به منظور کنترل دقیق تر بر اسناد سجلی رأی دهندگان و ممهور نمودن شناسنامه و …

ج) جلوگیری از تجمع یا ورود برخی عوامل مستقر خرید آرا در حوزه ثبت نامی همراه با فروشندگان آرا، پای صندوق های رأی (البته پیشنهاد می گردد که وزارت کشور تدبیری اتخاذ نماید که در هر صندوق انتخاباتی یک نفر به عنوان امین، در نوشتن آرا افراد کم سواد یا بی سواد، همکاری نماید و نماینده فرماندار یا بازرسی، بر این کار نظارت داشته باشد).

د) تشویق مردم به حضور در محل های رأی گیری در مهلت قانونی مقرر در طول روز و حتی الامکان پرهیز نمودن از تمدید مهلت رأی گیری. (تجربه ثابت نموده که خریداران و فروشندگان حرفه ای آرا، بهترین زمان را در ساعات پایانی مهلت رأی گیری دانسته و به جهت ازدحام زیاد و شلوغی سر دست اندرکاران اجرایی صندوق ها و نبود کنترل لازم، بیشترین سوءاستفاده را در ساعات تمدید مهلت رأی گیری انجام می دهند).

۲ـ در بعد فرهنگی:
الف) اصلاح امور از خود و اشاعه فرهنگ انتخاب درست در گروه های خانواده، دوستان و همکاران.

ب) افزایش سطح آگاهی های مردم در باب تأثیرات سوء خریدوفروش رأی؛ از طریق صدا سیما، جراید، سایت ها و شبکه های مجازی.

ج) امربه معروف و نهی از منکر خریداران و فروشندگان رأی و رسوا نمودن عوامل غیرقابل هدایت از طریق گزارش به نهادهای ذی ربط.

د) رأی ندادن به کاندیدایی که نسبت به خرید رأی اقدام می نماید. (البته طبق شنیده ها و دیده هایی از دوره های قبل، ظاهراً برخی از مردم، رویه نقره داغ نمودن برخی کاندیداها را در پیش گرفته بودند یعنی علیرغم پول گرفتن از عوامل خرید رأی برخی کاندیداها، به کاندیدای مدنظر خود رأی دادند).

 

/علی حسین پور
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان